TERMÉKCSERE A WEBSHOPOKBAN. MIKOR KÖTELEZŐ ÉS MIKOR NEM?

Ebben a bejegyzésben azokról az esetekről lesz szó, amikor a webáruházban vásárolt termék cseréjére kerülhet sor.

Nem mindegy, hogy a vásárló szavatossági, jótállási jogával élve kéri a cserét, jótállás köteles terméket kíván 3 munkanapon belül cserélni, vagy egyszerűen csak elállás helyett másik terméket kér a vásárolt helyett.

Tartson velünk és vegyük végig mikor és miért kötelező, vagy mikor csak lehetőség a termékcsere a webáruházban.

A csere mint jótállási, szavatossági jog

Azt bizonyára Ön is tudja, hogy a termék hibája esetén a vásárló első körben a termék kijavítását vagy kicserélését kérheti. A kicserélés – a kijavítás mellett – tehát a másik ún. első lépcsőbe tartozó választható kellékszavatossági, jótállási jog.

A vásárló döntheti el, melyik jogával kíván élni, azonban ez nem mindig van így, a Ptk. ide vonatkozó rendelkezése ugyanis azt írja elő, hogy a jogosult választása szerint kérheti a dolog kijavítását vagy kicserélését, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet. ( Ptk. 6:159. § (2))

Nem dönthet tehát a vásárló a szavatossági jogokról, ha a választott kellékszavatossági – jelen blog témájánál maradva a csere – lehetetlen, mert pl. nem gyártják már az adott terméket, vagy ha a csere a vállalkozásának aránytalan többletköltséget eredményezne, tehát a csere pl. költségesebb mint a javítás.

Amennyiben azonban a termék cseréjére kerül sor, akkor az eredeti termékkel mindenben megegyező terméket kell adni a vásárlónak, ugyanis ha az eltér az eredetitől, akkor a vásárló nem köteles elfogadni a cserét.

Amennyiben tehát az Ön számára költséghatékonyabb a javítás, akkor jogosult e szavatossági jog szerint eljárni. Fordítva is igaz ez: ha ugyan a vásárlója a termék javítását kérte, de az Ön számára kevésbé költséges a termék kicserélése, akkor eljárhat ennek megfelelően.

A 3 munkanapos csere

A jótállás köteles termékek vonatkozásában van egy speciális szabály a cserére vonatkozóan. 

Ezt a szabályt a 151/2003. (IX. 22. ) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 7. §-az alábbiak szerint határozza meg:

„Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A szabály azt a célt szolgálja, hogy a vásárlást követően rövid időn belül felmerülő probléma esetén a vásárló igényt tarthasson a termék azonnali cseréjére, és sajnos ez esetben az eladó nem hivatkozhat az előzőekben ismertetett Ptk.-ban rögzített okokra. Hiába kerül tehát többe vállalkozásunknak a termék cseréje – például árleszállítás jobban megérné – kötelesek vagyunk azt megtenni, és nem hivatkozhatunk a Ptk. előző pontban írt szabályára. Amennyiben tehát a  vásárlója három munkanapon belül érvényesíti csereigényét, akkor az Ön vállalkozása nem hivatkozhat arra, hogy ez többletköltséget eredményez, és inkább javítana, hanem köteles a hibás terméket cserélni.

A jogalkotó e rendelkezése azon a vélelmen alapul, hogy ezen idő alatt nem a vásárló oldalán merül fel a cserére okot adó körülmény.

Ezt a szabályt csak a fogyasztók felé kell alkalmazni.

Kötelező 8 napon belüli csere a jótállás köteles termékek javítása után

Korm. rendelet meghatározza azokat az eseteket, amikor az eladó ugyan a javítással megpróbálta szerződésszerűvé tenni a teljesítést, azonban  – mivel az nem vezetett eredményre – mégis köteles kicserélni a terméket. 

Ha nem javítható a termék

Amennyiben a termék első javításakor az eladó részéről megállapítást nyer, hogy a termék nem javítható, akkor értelemszerűen cserélni kell a terméket 8 napon belül, ha erre nincs lehetősége a vállalkozásnak, akkor a vételárat kell a vásárló részére visszafizetni (Korm. rendelet 5. § (5) bekezdése).

Ha háromszor már kijavította a terméket, és 4. alkalommal is meghibásodik

Amennyiben a jótállás köteles terméket a jótállási idő alatt már háromszor javították, és az negyedik alkalommal is meghibásodik, akkor az eladó köteles a terméket 8 napon belül kicserélni, ha ez nem lehetséges, akkor a vételárat kell visszafizetni a vásárlónak (Korm. rendelet 5. § (6) bekezdése).

Ha már  30 napja nem kerül sor a kijavításra

Amennyiben a kijavításra, az erre vonatkozó igény közlésétől számított 30 nap alatt sem kerül sor, akkor az eladó nem húzhatja tovább az időt, köteles a terméket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő 8 napon belül kicserélni (Korm. rendelet 5. § (7) bekezdése).

Cseretermék a javítás idejére?

Amíg a termék javítás alatt áll lehet, hogy jelezte már vásárlója azt, hogy a javítás idejére biztosítson az eredetivel azonos terméket számára. 

Erre az eladó nem köteles, nem kell tehát csereterméket biztosítani a kijavítás idejére. 

Csere vagy elállás? Nem hibás a termék: Kötelező-e cserét biztosítania a webshopnak?

Gyakran keveredik a vásárlók fejében az elállási jog és a termékcsere lehetősége.

Fontos tisztázni, hogy az elállási jog nem termékcserére jogosítja a vásárlót, hanem az eredeti állapot helyreállítására, azaz e jog gyakorlásakor a terméket vissza kell juttatnia az eladóhoz és jogosult a vételárat visszakapni.

Előfordulhat azonban, hogy a vásárlója nem a vételárat kérné vissza, azaz nem az indoklás nélküli elállási jogával kíván élni, hanem – mert pl. rossz méretet rendelt, vagy másik termék tetszett meg neki a webshopban –  egy másik termékre kívánja cserélni a megvásárolt terméket.

Amennyiben nem hibás a termék, tehát a vásárló nem a vállalkozás hibája miatt akar másik terméket, akkor nem köteles az eladó vállalkozás kicserélni a terméket, de természetesen biztosíthat ilyen lehetőséget vásárlóinak.

A nem hibás termékek cseréjének szabályait, eljárási menetét az eladó vállalkozás meghatározhatja (meghatározhatja, hogy a cserével kapcsolatos költségek a vásárlót terhelik, ha nem vállalja azt át az eladó) ezzel biztosítva a vásárlói számára azt a lehetőséget, hogy egy újabb rendelés leadása nélkül másik terméket kapjon az eredeti helyett.

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!