MENNYI IDŐ ALATT KELL KICSERÉLNI/KIJAVÍTANI A HIBÁS TERMÉKET WEBSHOPJÁNAK?

“A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a tizenöt napot meghaladja, akkor a vállalkozás a fogyasztót tájékoztatni köteles a kijavítás vagy a csere várható időtartamáról. A tájékoztatás a fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén, elektronikus úton vagy a fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas más módon történik.”

A "törekedni " szabály

Az NGM rendeletet 2021. január 1. napjával módosult a fent idézett szövegre. A korábbi szabályozás csak annak első mondatát tartalmazta, azaz azt, hogy törekedni kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze a vállalkozás. A fogyasztóvédelem tapasztalatai szerint azonban a jogszabály a „törekedni kell” kifejezéssel nem biztosította, hogy ez valóban 15 nap alatt megtörténjen. A módosítással kiegészült ez a szabály azzal, hogy ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a tizenöt napot meghaladja, akkor a vállalkozás a fogyasztót tájékoztatni köteles a kijavítás vagy a csere várható időtartamáról. Ezzel a jogalkotó azt kívánta elérni, hogy a fogyasztók tudjanak azzal számolni, mennyi ideig tarthat a kijavítás/kicserélés ideje. A tájékoztatási kötelezettség teljesítését a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi. 

30 napon túli javítás esetén csere előírása

Az NGM rendelet módosításával egyidejűleg az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.)Korm. rendelet is új szabállyal egészült ki mégpedig azzal, hogy a vállalkozás köteles visszatéríteni a vételárat, ha a 30 napon belüli javítási kötelezettségének nem tesz eleget, cserét, illetve csereterméket nem biztosít és a fogyasztó eltérően nem rendelkezik.

Ahogy a fenti ábrán is jól látszik a folyamat: a vállalkozásoknak törekedniük kell a 15 napon belüli javításra, ha ezt nem tudja teljesíteni akkor a 15. napon tájékoztatnia kell vásárlóját arról mennyi ideig tart a javítás ideje. Azonban ha ez az idő a 30 napot meghaladná, akkor 8 napon belül cserélni kell, vagy a vételárat visszafizetni a vásárló részére.

A jogszabályok módosításával pontosításra került tehát a javítási idő hossza, mely nemcsak a fogyasztók számára nyújt biztonságot, hanem a vállalkozások számára is egyértelműbb kötelezettséget állapított meg.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül