Mit ellenőrizhet a webshop ÁSZF mellett a fogyasztóvédelem?
A fogyasztóvédelmi ügyben eljáró hatóságok ellenőrzési programjában minden évben vannak olyan
A termék visszaküldésének költsége igen gyakori kérdés a webáruház üzemeltetők körében, mind az elállási jog, mind pedig a szavatossági és jótállási jogok gyakorlása esetén.
Lehet, hogy már Ön is elbizonytalanodott abban a kérdésben – tekintettel az eltérő szabályokra – , hogy amikor például elállt a vásárlója, akkor kinek is kell fizetnie a termék visszaszállításának költségét, vagy, hogy ha hibás terméket küldenének vissza, akkor annak szállítási költsége kit terhel?
Az alábbiakban nézzük meg az egyes fogyasztói jogok – tehát az elállási jog, a kellékszavatosság és a jótállási jog – gyakorlásakor kinek kell viselnie annak költségét, hogy a termék visszakerüljön az eladóhoz.
Amennyiben eláll a vásárlója, a termék visszaküldésének költsége a fogyasztót terheli! Természetesen Önnek lehetősége van az ÁSZF-ben biztosítani vásárlói számára ennek a költségnek az átvállalását, de alapesetben a fogyasztó viseli a visszaküldés költségét!
Jogszabály: A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 24. § (2) bekezdése
A jótállás esetében a vonatkozó rendelet (lásd lent) azt mondja, hogy a rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a kijavítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a vállalkozás, vagy – a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás iránti igény esetén – a javítószolgálat gondoskodik.
A fenti jogszabályi szöveget összefoglalva tehát, Önt terheli a jótállás köteles termék visszaszállításának költsége.
Jogszabály: Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 6. § (1) és (2) bekezdése
Ha önként vállalt garanciáról beszélünk, akkor az eladó szabadon meghatározhatja az érvényesítés feltételeit, így előírhatja azt is, hogy a szállítás költségét kinek kell állnia. Így például, ha Ön a kötelező jótállási időn túl is vállal garanciát, arra az időtartamra meghatározhatja, hogy a visszaszállítás költsége a vevőt terheli.
Ha a Ptk. szerinti kellékszavatosság keretében kér valaki javítást, akkor az Ön vállalkozását terheli a költség, ha jogos volt az igény. Amennyiben nem volt jogos, akkor viszont a vásárlónak kell kifizetnie a visszaszállítás költségét. A Ptk. szabályai alapján tehát az eladót terhelik a visszaszállítás költségei, ha később megállapítható, hogy a hibát a vásárló okozta, vagy nincs is hiba és nincs joga szavatosságot érvényesíteni, akkor lehet ráterhelni a fogyasztóra a szállítási költséget.
Jogszabály: Ptk. 6:166. § (1)
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztóvédelmi ügyben eljáró hatóságok ellenőrzési programjában minden évben vannak olyan
Amikor lead a vásárló egy megrendelést a webshopban és az
Mielőtt a vásárló leadja a webáruházban megrendelését, tudnia kell, hogy