Elállás: Mikor tarthatja vissza az össszeget a webshop?
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Tudjunk meg minél többet az internetezési szokásokról! Nem csak azért, mert érdekes, nem csak azért, mert tükör. Hanem azért, mert hasznos is.
Manapság az internetet használjuk tájékozódásra, szórakozásra és vásárlásra is. Életünk: munkánk és magánéletünk is egyre inkább összefonódik az okoseszközökkel és az internettel. Arról, hogy pontosan hogyan viselkedünk az interneten, rengeteg adat áll rendelkezésünkre. Nemzetközi és hazai felmérések tömkelege vizsgálja folyamatosan ezt a jelenséget. Mivel az internet nem csak a gazdaságra hat ki jelentősen, köszönhetően az online vállalkozásoknak, de a társadalom magatartását és viselkedését is erőteljesen befolyásolja, ezért fontos, hogy folyamatosan legyen friss tudásunk az ott zajló folyamatokról.
Ma már mindennél gyorsabban juthatunk hasznos információhoz az internet segítségével. Ennek viszont van egy árnyoldala is: az információ szűrése, a félrevezetés, a hamis tudás. Ugyanis a ránk zúduló tudás megszűréséhez kritikai gondolkodásra van szükség. Azonban az internet minden negatív és pozitív tulajdonsága mellett folyamatosan tör előre, és egyre nagyobb teret nyer.
Habár a holland nyugdíjasok 80%-a vásárol az interneten, a magyar nyugdíjasok sokkal, de sokkal visszafogottabbak ilyen szokások terén. Magyarországon a 66-70 év közöttiek 66%-a internethasználó, a 71-75 éves korosztálynak kevesebb, mint a fele, 45%-a használja az internetet. Nyilván a kor növekedésével az arány is csökken, 80 év felett már csak 14% az internetezők aránya.
Hogy melyik korosztály van a legnagyobb arányban jelen az interneten? Könnyű megsaccolni. Persze, hogy a 25-40 évesek, ennek a korosztálynak a 99%-a internethasználó. Ez az arány a 16-20 évesek körében 98%-os, míg a 21-25 évesek 95%-a használja Magyarországon az internetet.
Ezekből az adatokból sok mindent ki lehet szűrni. A mai 16 év felettiek számára tehát rendelkezésre állnak az internetezéshez szükséges eszközök, és tudásszerzésre, tájékozódásra, ügyintézésre is tudják használni az internetet. Persze azt, hogy pontosan mit csinálnak az interneten, nem sokára megmutatjuk.
De most nézzük meg a 40 év felettieket. 40-50 éves kor között az emberek 95%-a netezik, 50 fölött kezd el tovább csökkenni ez az arány, de csak 91%-ra.
Összességében 25-55 éves kor között elég magas az internetezők aránya a magyar társadalomban.
A legizgalmasabb kérdés viszont az, hogy miért internetezünk? Mire használjuk az internetet?
A legtöbben böngészésre és olvasásra használják az internetet, valamint kapcsolattartásra, azon belül is főleg csetelnek. Ők, és a közösségi oldalakat használók aránya 90% feletti. 2021-ben 83% volt azoknak a megkérdezetteknek az aránya, akik online néznek filmet, tévét, videót. Egyébként az online tv előfizetések között a Netflix és a HBO a legnépszerűbbek. Sőt, a Netflix mellett voksolók aránya 14%-ról 23%-ra nőtt 2020-ról 2021-re, 2021-ben messze a legnépszerűbb tévé- és filmszolgáltató volt tehát a cég.
Az emberek 77%-a telefonál online, és 74% vásárol. Mit vesznek? Könyvet és újságot vásárolnak a legtöbben, 88%-os az arányuk. Ehhez képest ha az elköltött összegek szerint csoportosítunk, akkor a könyvek hátra kerülnek a rangsorban.
A legtöbb pénzt ugyanis telefonra és tévére költötték 2021-ben, a második helyen lakberendezési eszközök, bútorok, otthoni dekorációk állnak, ezeket élelmiszer, ruha, cipő követi. Nyilvánvalóan figyelembe kell venni a termékek árát is. Összességében viszont megállapíthatjuk, hogy már nagyon sok mindent vásárolunk a neten.
Az internethasználók több, mint 80%-a használja információszerzésre a netet, 52%-uk szerint az internet hazdagabbá és színesebbé teszi az életüket. 2021-ben már a megkérdezettek 59%-a az egészségével kapcsolatos kérdéseknek is az interneten néz utána. 42%-nak pedig rossz érzése van, ha nincs nála az okostelefonja, és nem tudja megnézni az értesítéseket, aktualitásokat.
Az internetezési szokások ismerete segítségedre lehet az online marketing stratégiád kidolgozásában, a vásárlóid elérésében. Például tudtad, hogy 2021-ben az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata során megkérdezettek 88%-a mobilról internetezik? Ez a szám például azt mutatja, hogy mennyire fontos, hogy a weboldalad reszponzív legyen.
2021-ben a megkérdezettek 91%-a használta a facebookot, ebből pedig azt a következtetést vonhatod le, hogy végzetes hiba nem jelen lenni ezen a felületen, főleg, ha a konkurenciád ott van, aktív, és még hirdet is.
Sok minden más miatt is tétje van annak, hogy mennyire vagy naprakész az internetes fogyasztói szokásokkal kapcsolatban, és mennyire következetesen tudod hozzájuk igazítani az online jelenlétedet.
Egy valami kifejezetten jellemzi az aktuális trendeket: az emberek egyre tudatosabban használják az internetet, és igyekeznek minél következetesebben gondolkodni, ha online vásárlásról van szó. Emiatt is érdemes használnod a Fogyasztó Barát szolgáltatásait.
Forrás
https://nmhh.hu/szakmai-erdekeltek/hirkozles-szabalyozas/piackutatasok
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online