Mit ellenőrizhet a webshop ÁSZF mellett a fogyasztóvédelem?
A fogyasztóvédelmi ügyben eljáró hatóságok ellenőrzési programjában minden évben vannak olyan
A fogyasztók előzetes tájékoztatásának fontosságáról már sokszor írtunk. A webáruház szerződéskötést megelőző tájékoztatási kötelezettségét a jogszabályok azért írják elő, mert a vásárló így tud eligazodni a netes vásárlás speciális szabályai között oly módon, hogy előzetes tájékoztatást kap jogairól, kötelezettségeiről.
A tájékoztatási kötelezettség elmaradása jogsértő, de emellett a vállalkozás számára is hátrányos következményei lehetnek.
Nézzünk erre néhány példát:
A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 11. § (1) i) pontja alapján az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről vállalkozása köteles tájékoztatni a fogyasztót.
A Korm. rendelet külön cím alatt szabályozza (A fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jogra vonatkozó tájékoztatás elmulasztásának jogkövetkezménye) annak következményét, ha elmarad a fenti tájékoztatás.
A Korm. rendelet 21. § (1) bekezdése akként rendelkezik, hogy “Ha a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésének i) pontjában meghatározott tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, a 20. § (2) bekezdésében meghatározott elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik.”
Igen, ha nem kapott tájékoztatást a vásárlója arról, hogy 14 napja van elállni, akkor ez a határidő számára 12 hónapra meghosszabbodik!
Amennyiben a vállalkozása tájékoztatta a vásárlót, az elállásra vagy a felmondásra nyitva álló határidő az e tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon jár le!
Nagyon fontos tehát, hogy előre tájékoztasson a 14 napos elállási határidőről.
A Korm. rendelet 25. §-a értelmében a fogyasztó csak az áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.
Tehát, ha az Ön vásárlója az elállás alatt oly mértékben használta a terméket, hogy abban kár keletkezett, akkor jogosult értékcsökkenést felszámítani! Ez olyan szabály, mely a vállalkozást védi arra az estre, ha a terméket az elállás után csak csökkentett áron tudná eladni.
A fenti szakasz azonban úgy folytatódik, hogy nem felel a fogyasztó az értékcsökkenésért, ha a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésének i) pontjában előírt tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget! Azaz, ha Ön nem tájékoztatta megfelelően az elállás szabályairól, akkor a fogyasztón az sem kérhető számon, hogy sérült terméket küld vissza!
Kivéve, ha Ön vállalta annak költségét. Ezt bizonyára Ön is tudja.
Másik kivétel, ha ugyan Ön nem vállalta át, de nem is tájékoztatta arról a vásárlókat, hogy a jogszabály szerint őket terheli ez a költség.
A Korm. rendelet 11. § (1) j) pontja írja elő, hogy tájékoztatni szükséges a vásárlót arról, hogy az elállási jog gyakorlása esetén az áru visszaküldésének költségét a fogyasztónak kell viselnie, ha a vállalkozás nem vállalta e költség viselését, és – a távollévők között kötött szerződés esetében – a áru postai küldeményként nem küldhető vissza!
Ha azonban erről nem tájékoztatta a fogyasztót, akkor nem is köteles azt megfizetni!
Gondoljon csak bele. Kap egy számlát amin olyan tételek is vannak melyekről nem tudott, melyekkel nem számolt előre. Kifizeti?
A netes vásárlás során is tudnia kell előre a vásárlónak, hogy neki mennyibe fog kerülni a rendelés a termék árán felül!
A Korm. rendelet 11. § e) pontja rögzíti, hogy a szerződés szerinti áruért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes összegéről vagy – ha az áru vagy szolgáltatás jellegéből adódóan az ellenértéket nem lehet előre ésszerűen kiszámítani – annak számítási módjáról, valamint az ezen felül felmerülő valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről), vagy ha e költségeket nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a feltüntetéséről, hogy további költségek merülhetnek fel tájékoztatnia kell a fogyasztót még a szerződéskötés előtt!
A 11. § (2) bekezdése rendelkezik arról, hogy ha a vállalkozás nem tett eleget a fenti e) pontban meghatározott valamennyi járulékos költségre (vagy az előzőekben említett j) pontban meghatározott költségre) vonatkozó tájékoztatási követelménynek, a fogyasztó nem köteles megfizetni e költségeket.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztóvédelmi ügyben eljáró hatóságok ellenőrzési programjában minden évben vannak olyan
Amikor lead a vásárló egy megrendelést a webshopban és az
Mielőtt a vásárló leadja a webáruházban megrendelését, tudnia kell, hogy