
EkerNap a Fogyasztó Baráttal – Így telt a Fogyasztó Barát napja az Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozatának rendezvényén!
2023. május 11. napján rendezte meg az Ecommerce Hungary Kisvállalati
A Fogyasztó Barát ügyfeleinek lehetősége van a jogi szakmai ügyeket vivő dr. Németh Ádám ügyvédi irodától jogi tanácsadás keretén belül kérdéseket feltenni a jogi szövegek tartalmára vonatkozóan, illetve ahhoz kapcsolódóan.
Ezekből a kérdésekből összeszedtük azokat, amelyek a leggyakrabban fordulnak elő, vagy amelyek olyan problémára világítanak rá, amelyek érdekesek lehetnek minden webshop üzemeltető számára.
A mostani bejegyzésünkből kiderül milyen problémákkal szembesülnek a vállalkozások, ha kiderül hibás az eladott termék, illetve, hogy a jótállás szabályainak értelmezésével kapcsolatban milyen kérdések merülnek fel bennük!
Tartson velünk, hátha van, amit Ön is megkérdezett volna!
A vásárlónak a termék meghibásodása esetén a hibát maximum kettő hónapon belül közölnie kell, de az nem teljesen világos, hogy a közléstől számítva mennyi ideje van visszajuttatnia webshopom részére a terméket. A visszaküldést is 2 hónapon belül le kell bonyolítania?
A fogyasztót kizárólag az elállási jog kapcsán köti a visszaküldési határidő, melyet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 24. § (1) bekezdése szabályoz. A kellékszavatosság esetében a Ptk. 6:162. § (2) bekezdése szerint valóban a 2 hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. Azonban a Ptk. -ban nincs arra vonatkozó előírás, hogy mennyi időn belül kell visszaküldenie a terméket a fogyasztónak. Mivel a fogyasztó és a vállalkozás között a kellékszavatosság elévülési ideje 2 év, így ezen a határidőn belül gyakorolhatja a szavatossági jogát a fogyasztó.
Mi logikusan azt gondolnánk, hogy az ügyfélnek saját költségén kell visszaküldenie az érintett terméket, majd ezután a saját költségünkön küldjük neki a csere darabot. A vásárlói elálláshoz hasonlóan. Sok helyen látom feltüntetve, az alábbi szöveget: „A garanciális hiba esetén az oda-vissza szállítás költsége a vásárlót terheli, vagyis téged.”Egy hasonlót be tudnánk tenni a mi ÁSZF-ünkbe is?
A kötelező jótállás esetében a rendelet azt mondja, hogy:A rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a kijavítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a vállalkozás, vagy – a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás iránti igény esetén – a javítószolgálat gondoskodik.Ha önként vállalt garanciáról beszélünk, akkor az eladó szabadon meghatározhatja az érvényesítés feltételeit, előírhatja azt is, hogy a szállítás költségét kinek kell állnia. Ha a Ptk. szerinti szavatosság keretében kér valaki javítást, akkor pedig a vállalkozást terheli a költség, ha jogos volt az igény, ha nem volt jogos, akkor a vásárlót.
Kérdés, hogy a termékben megtalálható, nem eltávolítható/cserélhető/javítható akkumulátorra mennyi ideig kell garanciát vállalni (régebben, ha jól tudom max. 6 hónap volt)?
Ez a szabály már nem él, az alkatrészekre a termékkel együtt kell a jótállást vállalni, de pl. egy akkumulátor esetében ha elromlik, minden esetben vizsgálni kell, hogy az a használat miatt romlott-e el, vagy nem volt megfelelő a töltés, stb.
Használt terméket is értékesítünk a webáruházunkban, gondolom nem ugyanolyan garanciális feltételek vonatkoznak rájuk, mint egy új termékre?
A használt termékek esetében nincs kötelező jótállás, valamint a Ptk. szerinti kellékszavatosság is levihető 1 évre.
Lehetősége van a vállalkozónak papír alapú jótállási jegy kiállítására is ha egyébként elektronikus úton szokta? Bekerülhet ez a mondat az ÁSZF-ünkbe? „A vásárlásról szóló számlát és a 10.000 Ft értéket meghaladó termékekhez a jótállási jegyet a Vásárló részére emailben küldjük meg, a rendelés feladását követő 1 munkanapon belül. Az Eladó fenntartja a jogot, hogy technikai probléma esetén papír alapú számlát és jótállási jegyet állítson ki, és küldjön meg a Vásárló részére.”
Igen, a jótállási jegyre vonatkozó kiegészítés rendben van.
Úgy hallottam jótállási jegyet kell minden termékhez adni. Nekem a rendszer küld automatikusan jótállási jegyet a rendelés leadása után a vásárlónak, ahogyan küldi az emailben csatolva az elállási nyilatkozatot. Jó így, vagy nekem kellene minden termékhez megszerkeszteni, kitölteni és külön kiküldeni? Ha nem én gyártom a terméket, akkor a gyártó nevét, adatait is fel kell tüntetni a Jótállási jegyen?
A kötelező jótállás alá eső termékeknél kell küldeni jótállási jegyet. Erre egy kitöltetlen jótállási jegy nem megfelelő (és a gyártói sem), mivel abban fel kell tüntetni a termék beazonosításához szükséges adatokat.
A jótállási jegy kötelező elemeit a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdése sorolja fel. A gyártó neve és címe (amennyiben nem azonos a vállalkozással) is feltüntetendő adat!
A szerviz adott egy igazolást az ügyfélnek hogy az eszköz nem javítható. A problémánk hogy ügyfelünk azt írta hogy szeretné kérni a vételár visszafizetését. A kérdésünk az lenne hogy adhatunk automatikusan cserét az ügyfelünknek úgy, hogy ő kéri a vételár visszafizetését ? ,,Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során az Eladó részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a vásárló eltérő rendelkezése hiányában az Eladó köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni.” Mi szeretnénk kicserélni, csak ugyebár ő kifizetést kér. Nem tudjuk ebben az esetben mit jelent hogy a ,,fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában”?
A 151/2003. (IX.22) kormányrendelet 5. § (5) bekezdése értelmében ha a fogyasztási cikk nem javítható, a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.”
A hivatkozott bekezdés főszabály szerint a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában a javítás/kicserélés eszközeit alkalmazza. Azonban, mivel ebben az esetben a fogyasztó eltérően nyilatkozott, így a fogyasztási cikk ellenértékének kifizetését igazoló bizonylaton feltüntetett vételárat 8 napon belül vissza kell a fogyasztónak adni Összefoglalva: Amennyiben nem vezet megoldásra a csere lehetősége és azt a fogyasztó határozottan elutasítja, úgy a termék árát vissza kell fizetni.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
2023. május 11. napján rendezte meg az Ecommerce Hungary Kisvállalati
A 2022. május 28. napjával bevezetett új szabályokkal az akció
A Fogyasztó Barát ügyfeleinek lehetősége van a jogi szakmai ügyeket
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amikor valaki meglátogatja az oldalunkat, a látogató cookie-azonosítója hozzáadódik a remarketinglistához. A Google cookie-kat – például a NID és SID cookie-kat – használ a Google-termékekben, így például a Google Keresésben látható hirdetések testreszabásához. Az ilyen cookie-kat például arra használja, hogy megjegyezze az Ön legutóbbi kereséseit, az egyes hirdetők hirdetéseivel vagy a keresési eredményekkel való korábbi interakcióit, továbbá a hirdetők webhelyein tett látogatásait. Az AdWords konverziókövetés funkciója cookie-kat használ. A hirdetésből eredő értékesítések és egyéb konverziók követésére cookie-kat ment a felhasználó számítógépére, amikor az adott személy egy hirdetésre kattint. A cookie-k néhány gyakori alkalmazási módja: a hirdetések kiválasztása annak alapján, hogy mi a releváns az adott felhasználó esetén, a kampányok teljesítményéről szóló jelentések tökéletesítése, és a felhasználó által már megtekintett hirdetések megjelenítésének elkerülése.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Mi az a cookie?
Az Adatkezelő a honlap látogatása során úgynevezett cookie-kat (sütiket) használ. A cookie betűből és számokból álló információcsomag, amit honlapunk az Ön böngészőjének küld el azzal a céllal, hogy elmentse bizonyos beállításait, megkönnyítse a honlapunk használatát és közreműködik abban, hogy néhány releváns, statisztikai jellegű információt gyűjtsünk a látogatóinkról.
A cookie-k (sütik) egy része nem tartalmaz személyes információkat, és nem alkalmas az egyéni felhasználó azonosítására, egy részük azonban olyan egyéni azonosítót tartalmaz - egy titkos, véletlenül generált számsort - amelyet az Ön eszköze tárol, ezzel az Ön azonosíthatóságát is biztosítja. Az egyes cookie-k (sütik) működési időtartamát az egyes cookie-k (sütik) vonatkozó leírása tartalmazza.
A cookie-k jogszabályi háttere és jogalapja:
Az adatkezelés jogalapja a Rendelet 6. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján az Ön hozzájárulása.
A honlap által használt cookie-k főbb jellemzői:
Google Analytics cookie: A Google Analytics a Google elemző eszköze, amely abban segít a weboldalak és alkalmazások tulajdonosainak, hogy pontosabb képet kapjanak látogatóik tevékenységeiről. A szolgáltatás cookie-kat használhat, hogy információkat gyűjtsön és jelentést készítsen a weboldal használatára vonatkozó statisztikai adatokból anélkül, hogy egyénileg azonosítaná a látogatókat a Google számára. A Google Analytics által használt fő cookiek a „__ga” "gat_gtag" és "_gid" cookiek. A webhelyhasználati statisztikai adatokból készülő jelentések mellett a Google Analytics – az előbbiekben ismertetett néhány hirdetési cookie-val együtt – felhasználható arra is, hogy relevánsabb hirdetéseket jelenítsünk meg a Google-termékekben (például a Google Keresésben) és szerte az interneten.
A működéshez szigorúan szükséges cookie-k: Ezek a cookie-k a weboldal használatához nélkülözhetetlenek, és lehetővé teszik a weboldal alapvető funkcióinak használatát. Ezek hiányába az oldal számos funkciója nem lesz elérhető az Ön számára. Ezen típusú cookie-k élettartama kizárólag a munkamenet idejére korlátozódik.
A felhasználói élmény javítását szolgáló cookie-k: Ezek a cookie-k információkat gyűjtenek a felhasználó weboldalhasználatáról, például, hogy mely oldalakat látogatja leggyakrabban, vagy milyen hibaüzenetet kap a weboldalról. Ezek a cookie-k nem gyűjtenek a látogatót azonosító információkat, vagyis teljesen általános, névtelen információkkal dolgoznak. Az ezekből nyert adatokat a weboldal teljesítményének javítására használjuk. Ezen típusú cookie-k élettartama kizárólag a munkamenet idejére korlátozódik.
Amennyiben Ön nem fogadja el a cookie-k használatát, akkor bizonyos funkciók nem lesznek elérhetőek az Ön számára. A cookie-k törléséről bővebb tájékoztatást az alábbi linkeken találhat: