A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
Ennek a posztnak semmiképp sem a pánik keltés a célja, pusztán felhívja a figyelmet arra, hogy az idei fogyasztóvédelmi ellenőrzések mire fókuszálnak, segítve ezzel Önt abban, hogy átgondolja van-e javítani való működésében, vagy a weboldalán.
A Fogyasztóbarát eddigi blog bejegyzéseiben is igyekezett felhívni a figyelmet arra, hogy az adott témában mit szokott ellenőrizni a Hatóság, meg szoktuk említeni azokat a hibákat, jogsértő gyakorlatokat is, amiket kerülni kell!
A Fogyasztóvédelmi Hatóságok éves ellenőrzési programjában is minden évben szerepel az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmi szempontú ellenőrzése, most megmutatjuk, hogy az ellenőrzési terv alapján mire érdemes odafigyelni az ősz folyamán, illetve az év végéig!
Mielőtt a lényegre rátérnénk, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a tervtől függetlenül a hatóságok ellenőrizhetik a webáruház oldalán található fogyasztói tájékoztatásokat, hogy azok megfelelnek -e a jogszabályoknak, teljes körűek-e és érthetően, pontosan adnak-e információt a fogyasztóknak.
Itt elsősorban de nem kizárólag az ÁSZF ellenőrzésekről van szó, de ugyanúgy megnézik az egyéb más tájékoztatásokat is, hogy azok összhangban vannak-e az ÁSZF-ben leírtakkal.
A hatóságok a webshop működésének jogszerűségét próbavásárlásokkal is ellenőrzik.
Amikor a Hatóság ennek keretében lead egy rendelést az Ön webshopjában hamar kiderülhet, ha nem úgy működik webshopja ahogy kéne, így például, hogy kapott-e 48 órán belül visszajelzését, vagy, hogy minden kötelező elemet tartalmaz-e a megrendelés visszaigazolás, vagy, hogy az elállás gyakorlása megfelelően biztosított-e vásárlói számára.
Most jöjjön a lényeg! A Fogyasztóvédelmi Hatósági ellenőrzési és vizsgálati programja idén 33 pontban foglalta össze az ellenőrzés céljait. Ezeken belül az alábbi, webáruházakat érintő témákban várható folyamatos ellenőrzés az év hátralévő részében is!
Mit jelent ez? Az ellenőrzési tervek szerint az ellenőrzés tárgya annak vizsgálata, hogy a webáruház üzemeltetők betartják-e az e kereskedelemre vonatkozó speciális szabályokat, így különösen a tájékoztatás, az elállási jog, a szezonális akciók, a csomagolásmentes (zerowaste) üzletek és webáruházak, újrahasznosított termékeket árusító üzletek és webáruházak, környezetbarát termékeket árusító üzletek és webáruházak tényleges kereskedelmi gyakorlata megfelel-e a fenntarthatósággal kapcsolatos kommunikációjának.
Megjegyezzük, hogy a kötelező tájékoztatás keretében visszatérő hiba az eladóra vonatkozó adatok hiányossága, vagy a szerződéskötés menetéről, feltételeiről szóló hiányos tájékoztatások, a kellékszavatosság és a jótállás fogalmai meghatározásának és egymástól való megkülönböztetésének hiánya. De a leggyakrabban még mindig az elállási jog kapcsán lehet találkozni hiányosságokkal és jogsértő tájékoztatásokkal.
Ajánljuk átolvasásra a Jogsértő webáruházak blog sorozatunk e témákban írt bejegyzéseit:
JOGSÉRTŐ WEBÁRUHÁZAK – ERRE KELL FIGYELMEZTETNI A VÁSÁRLÓT AZ ONLINE ÉRTÉKESÍTÉS ELŐTT!
JOGSÉRTŐ WEBÁRUHÁZAK – HOGYAN GYAKOROLHATJA ELÁLLÁSI JOGÁT A FOGYASZTÓ?
JOGSÉRTŐ WEBÁRUHÁZAK – ELÁLLT A VÁSÁRLÓJA? EZEKRE FIGYELJEN A VÉTELÁR VISSZAFIZETÉSKOR!
JOGSÉRTŐ WEBÁRUHÁZAK – ELÁLLÁS CSAK BONTATLAN TERMÉK ESETÉN?
A Hatóság az ellenőrzést a weblapokon és mobil alkalmazásokon keresztül, valamint okirati bizonyítással és ügyfél meghallgatással végzi.
Ahogy az ellenőrzési terv szerinti címből is egyértelmű, a szavatossággal, jótállással kapcsolatban teljes körű ellenőrzést folytat a Hatóság, de azon belül is a fogyasztói kifogások intézésének ellenőrzésére helyezik a hangsúlyt.
Az ellenőrzés kiterjed továbbá a fogyasztói igények érvényesítésére vonatkozó megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok kiszűrésére is!
Kap-e jótállási jegyet a vásárló? A jótállási jegyen minden kötelező tartalmi elem rajta van? Alkalmazza-e a sávos jótállási idő szabályait az eladó? Jellemző hiba továbbá a jótállás érvényesítéséhez számla előírása, vagy ha mind a kellékszavatosság, mind a jótállás feltételinek meghatározásakor a webshop a jogszabályokban foglaltakhoz képest a fogyasztó hátrányára tér el (érvényesítési határidők, költségek viselése tekintetében pl.) és a fogyasztók ügyleti döntésének befolyásolására alkalmas módon teszi ezt, mely megtévesztő tájékoztatásnak minősül.
Érdemes megnéznie korábbi bejegyzésünket a témában:
JOGSÉRTŐ WEBÁRUHÁZAK – 6 LEGGYAKORIBB HIBA A WEBSHOPOK JÓTÁLLÁSÁNÁL
Az ellenőrzést szintén a webshopok weboldalainak ellenőrzésével, adatbekérés útján, valamint okirati bizonyítás és ügyfélmeghallgatás útján végzi.
A Fogyasztóvédelmi Portálon Ön is megnézheti a az Igazságügyi Minisztérium 2023. évi Fogyasztóvédelmi Hatósági Ellenőrzési és Vizsgálati Programját, mely az ellenőrzések címeit tartalmazza.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és