5 gyakori webshop tévhit az elállásról
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és már novemberben elkezdődnek az akciózások.
Ilyenkor a fogyasztóvédelmi hatóságok is kiemelten ellenőrzik azt, hogy a webáruházak által meghirdetett árcsökkentések megfelelnek -e a vonatkozó jogszabályban foglaltaknak.
Már 2022. május óta irányadó az a szabály, hogy a kereskedőknek, így a webáruházban értékesítőknek is a kedvezményes ár mellet fel kell tüntetniük az akciót megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat is, mint korábbi árat. Ennek a korábbi árnak valósnak kell lennie, és kereskedőknek azt, hogy a korábbi árként megjelölt árat ténylegesen alkalmazta hitelt érdemlően kell igazolnia a hatóság felé (ártörténet).
Az árcsökkentés bejelentése – ahogy a jogszabály nevezi – jelenti az akció meghirdetését. Jogszerű, ha a webáruház általánosságban hirdeti meg az akciókat oldalán, tehát pl. „akciós minden konyhai eszköz”, vagy „Black Friday akciók 11.28.-ig”. Ami fontos, hogy az összes ilyen kampányban érintett termék esetén legyen feltüntetve az akciós ár mellet a korábbi ár is.
A jogszabály azért írja elő a 30 napos időszakot, mert ezzel biztosított az, hogy az akciós árral egy valós árcsökkentés valósuljon meg, és az ne csak egy kedveménynek tűnő, a fogyasztókat megtévesztő üzleti marketing eszköz legyen.
Amennyiben termékeit leértékeli, akkor meg kell tehát néznie, hogy mi volt az adott termékeknek az előző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb ára, és az lesz a feltüntetendő korábbi ár. Fontos, hogy a korábbi ár meghatározásánál az akár csak pár óráig alkalmazott árat is figyelembe kell venni.
Ha egy akció alkalmazását követően a webshop pár nap múlva árat emel, majd újra a korábbi akciós árra csökkenti az árat, és ez 30 napon belül történik, akkor a megismételt árcsökkentést már nem hívhatja akciónak, mert a megelőző 30 nap legalacsonyabb árához képest, ami az akciós ár volt nem történt árcsökkentés.
Például, ha egy termék ára 1000 Ft, majd a kereskedő 20 %-os kedvezményt hirdet meg rá, és az akciós ára 800 Ft lesz, majd a termék árát felemeli 1100 Ft ra és ismét csökkenti, de most 700 Ft-ra, akkor lényegében a korábbi ár nem 1100 Ft lesz, hanem a korábbi akciós ár, azaz a 800 Ft, mivel az ismételt árcsökkentéshez képest az azt megelőző 30 napban a legalacsonyabb ár 800 forint volt, nem pedig 1100 Ft.
Abban az esetben viszont, ha az üzlet 30 napon belül, egy áremelést követően megismételt árcsökkentése meghaladja az előző árcsökkentés mértékét, úgy ezt már jogszerűen nevezheti akciónak. Ennek mértéke azonban továbbra is a megelőző 30 nap legalacsonyabb árához igazodik, amelyben benne van az előző időszakban alkalmazott akciós ár is.
Újonnan forgalomba hozott termékek esetében a korábbi ár a 15 napon belüli ár. Ez tehát azt jelenti, hogy ha egy új termék kerül a webshop oldalára, akkor azt lényegében 15 napig nem lehet akciózni. Azonban érdemes arra odafigyelni, hogyha egy terméket bevezető áron árusítják, akkor ez a bevezető ár fog korábbi árnak számítani, ezért ehhez képest kell akciózni majd, ha be szeretnénk tartani a szabályokat.
Az újonnan bevezetett termékekre vonatkozó speciális szabályt üzletenként, kereskedelmi egységenként szükséges nézni. Tehát például, ha egy vállalkozás az egyik üzletében a korábbi években már forgalmazta az adott terméket, de egy másik üzletében csak idén kezdi el annak értékesítését, ez utóbbi esetben a 15 napos szabály alkalmazása szükséges.
Egy kicsit bonyolultabbnak tűnik az az eset, ha a webshop az akciót követen újabb árcsökkentést alkalmaz a termék esetében, de erről is egyértelműen rendelkezik a jogszabály:
Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár. (Árrendelet: 2/A § (3) bekezdés)
Fokozott árcsökkentésről akkor beszélünk, ha a webshop meghirdette az akciót, feltüntette a korábbi árat majd ezután a termék árát folyamatosan csökkenti, és nem kerül sor áremelésre az akció megkezdését követően.
Ha a folyamatos árcsökkentésre egy korábbi akciót követő áremelés után kerül sor, úgy a folyamatos árcsökkentés első alkalmazása előtti 30 nap legalacsonyabb ára lesz a korábbi ár és ehhez képest kell meghatározni a folyamatos árcsökkentés további lépcsőit is.
Ebben az esetben tehát a korábbi árhoz képest kell mindig meghatározni az akció mértékét is.
Az egymást követő értékesítési kampányok esetében, amikor az akciós kampányok között az árat rövid időszakokra megemelik, az általános szabályt kell alkalmazni ahogy fentebb írtuk. Ebben az esetben tehát a korábbi árat a 30 napos szabály alapján kell meghatározni. A korábbi ár tehát minden egymást követő árcsökkentési kampány esetében legalább az elmúlt 30 nap során alkalmazott legalacsonyabb ár, ebbe beleértve a korábbi promóciók során alkalmazott csökkentett, akciós árat is.
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Sokan úgy tudják, hogy az online értékesítés esetén akkor minősül
Fokozott ellenőrzés indul a webáruházakkal szemben A nemzetgazdasági miniszter októberben