Elállás: Mikor tarthatja vissza az össszeget a webshop?
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az előző bejegyzésünkben az elektronikus szerződéskötés technikai lépéseiről volt szó, melyet azzal zártunk, hogy az adatbeviteli hibák javítására vonatkozóan is vannak jogszabályi kötelezettségei a webáruháznak.
A netes vásárlások során elkerülhetetlen, hogy a megrendelés leadása során olyan félrekattintásokra kerüljön sor, melyek miatt a fogyasztó nem az akaratának megfelelő megrendelést ad le, vagy a webáruházon történő elakadás miatt nem is tudja a megkezdett vásárlását folytatni.
Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. tv (Ektv.) 5. § (2) bekezdésének c) pontja írja elő, hogy „a szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését megelőzően történő azonosításához és kijavításához biztosított eszközökről.”
A fenti rendelkezés tehát azt követeli meg a webáruháztól, hogy tájékoztassa a fogyasztót arról, hogy a megrendelés leadása előtt lehetősége van az addig megtett lépések ellenőrzésére, módosítására, a hibásan bevitt adatok törlésére.
Az Ektv. 6. § (1) bekezdése pedig akként rendelkezik, hogy „ A szolgáltató köteles megfelelő, hatékony és hozzáférhető technikai eszközökkel biztosítani, hogy az igénybe vevő az adatbeviteli hibák azonosítását és kijavítását megrendelésének elektronikus úton való elküldése előtt el tudja végezni. Ilyen lehetőség hiányában az igénybe vevő megrendelése nem minősül szerződéses nyilatkozatnak.”
Ez utóbbi szakasz értelmében a webáruháznak biztosítania kell a honlapján azt, hogy a fogyasztó saját maga el tudja végezni az adatok javítását, törlését, a rendelés módosítását. Az egyes vásárlási folyamatoknál egyértelmű jelzés (vissza gomb, törlés gomb, stb.) segíthet törölni a hibás adatot, de az is megfelelő, ha elérhetőség megadásával maga a webáruház végzi el a kért módosításokat, javításokat.
A jogszabály szövegében a hibák azonosításának elvégzésére vonatkozó követelmény úgy teljesül, ha a fogyasztónak lehetősége van a vásárlás során bármikor ellenőrizni az addig megtett lépéseit, beleértve a megadott adatok helyességét, a kosár tartalmát.
Amennyiben a megrendelés után veszi észre a fogyasztó, hogy adatait tévesen adta meg, vagy a rendelés adatai hibásak, úgy lehetőséget kell adni számára, hogy a lehető legrövidebb időn belül kezdeményezhesse a megrendelés módosítását akár email vagy telefon útján.
A webáruház részére a jogszabály tehát két kötelezettséget állapít meg az adatbeviteli hibák javítása körében. Egyrészt azt, hogy tájékoztassa a fogyasztót arról mely eszközökkel, lépésekkel van lehetősége a vásárlás során a hibák felismerésére és javítására, másrészt pedig azt, hogy biztosítsa a hibák javításának technikai feltételeit, eszközeit, hogy a hibákat a fogyasztó maga kijavíthassa.
Megjegyezzük, hogy a fogyasztó felelőssége, hogy az általa megadott adatok pontosan kerüljenek rögzítésre, hiszen a webáruház az alapján tud szerződni, számlázni, illetve terméket szállítani.
Jelen írás célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy – amellett hogy fogyasztóvédelmi eljárást von maga után – amennyiben a webáruház működése nem ad lehetőséget az adatbeviteli hibák azonosítására és javítására, annak következménye nem más, minthogy a fogyasztó nem tud akaratának megfelelő szerződést kötni, vagy éppen nem tudja megfelelően használni a weboldalt és ezért nem is tudja leadni megrendelését.
Fontos tehát, hogy a fogyasztó számára olyan tájékoztatást illetve technikai lehetőségeket nyújtson a webáruház, amely segítséget nyújt a honlapon történő elakadás során a vásárlás folytatására, a félrekattintások kijavítására.
Ezen feltételek biztosítása mindkét fél érdeke, hiszen sok kellemetlenségtől, felesleges megrendeléstől kíméli meg mind a fogyasztót mind pedig a webáruházat.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online