5 GYAKORI WEBSHOP TÉVHIT AZ ELÁLLÁSRÓL

Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online vásárlások esetében.  

Az elállás lényegét és annak alapszabályait már minden webshop tulajdonos ismeri, és mi is több alkalommal írtunk már ebben a témában.

Az alábbiakban azonban néhány olyan részletszabályt fogunk tárgyalni, amelyekkel kapcsolatban a legtöbb tévhit kering a webshop tulajdonosok körében tapasztalataink szerint.  Fontos ezeket a szabályokat tisztázni, mert egy fogyasztóvédelmi ellenőrzés keretében lefolytatott próbavásárlás során az alábbiakban részletezett szabályok betartását is vizsgálják.

„Személyes átvételt kért a vásárlóm, megnézhette a terméket, nem állhat már el.”

Nem így van. Sok webáruházban van lehetőség a személyes átvételt választani a megrendeléskor, és a vásárló a terméket vagy a webshop fizikális üzletében, vagy az átvételi pontján tudja átvenni. Ilyenkor sokszor van lehetősége a vásárlónak a webáruházban megrendelt terméket megnézni, kipróbálni. Joggal feltételezheti a webáruház üzemeltető, hogy ilyen esetben, ha már a személyes megtekintés után hazavitte a terméket a fogyasztó, akkor nem gondolhatja meg magát később, és a személyes átvétellel elveszítette az elállási jogát.

Ez azonban nem így van. Ennek oka az, hogy szerződés a személyes átvétel ellenére távollévők között jött létre, azaz a termék megvásárlásakor a fogyasztó nem láthatta a terméket, nem tudta még azt kipróbálni. Az elállási jogot pedig a jogszabály a távollévők között kötött szerződések esetén biztosítja a vásárlóknak.

Amennyiben tehát személyesen vette át a terméket a vásárló ugyanúgy gyakorolhatja az átvételtől számított 14 napig elállási jogát.

"Készpénzben fizetett a vásárlóm, elálláskor csak utalással tudom visszafizetni a vételárat"

A jogszabály egyértelmű a tekintetben, hogy az elállás esetén a vételárat és az egyéb kötségeket ugyanazon a módon kell visszafizetni a vásárló számára, amilyen módon fizetett (az eredeti fizetési móddal megegyezően). Ebből következik az, hogyha a vásárló pl. utánvétel során készpénzben fizetett a futárnak, akkor főszabály szerint a vállalkozásnak is készpénzben kell visszafizetni a fogyasztó részére az összeget. Ettől el lehet térni a vásárlóval egyeztetve.

Vonatkozó jogszabály: 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 23. § (2) bekezdése: „A 22. §-nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén a vállalkozás a fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján a vállalkozás a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti.”

„Csak a vételárat kell visszafizetni, hiszen a szállítás megvalósult”

Sajnos nem. A jogszabály abban is egyértelműen fogalmaz, hogy az elállás esetén a vásárlónak a vételáron felül felmerülő minden költséget vissza kell téríteni. Ez egyébként nemcsak a szállítás díját jelenti, hanem ha volt az utánvételnek díja, akkor azt is.

Vonatkozó jogszabály: 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 23. § (1) bekezdése: „Ha a fogyasztó a 22. §-nak megfelelően eláll az üzlethelyiségen kívül kötött vagy a távollevők között kötött szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.”

„Több termék közül csak egyet küldene vissza a vásárlóm, de elállni csak az egész rendeléstől lehet”

A vásárlónak lehetősége van részlegesen elállni. Amennyiben több terméket rendelt, úgy lehetősége van arra, hogy csak az egyiket küldje vissza. Ilyenkor a visszatérítésnél a szállítás díját lehet arányosan számítani (tehát ha pl. ingyenes volt a szállítás a termékek mennyisége miatt, akkor a nála maradt termékekre vonatkozó szállítási díjat meg kell térítenie a vásárlónak)

"Visszahozta az üzletembe a terméket, de én megjelöltem a postai feladás címét, így nem kell átvennem”

Nem igaz. Amennyiben van fizikális üzlete is a webshopnak, akkor a vásárló személyesen is gyakorolhatja az elállási jogát, és a terméket az üzletbe is visszaviheti.

Ezt május 08. napjától már a jogszabály is egyértelművé tette.

Vonatkozó jogszabály: 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 24. § (4) bekezdése: „Távollévők között kötött szerződés esetén, ha a vállalkozás az árut üzlethelyiségben is értékesíti, és a fogyasztó a vállalkozás üzlethelyiségében személyesen gyakorolja a 20. § szerinti jogát, jogosult ezzel egyidejűleg az árut visszaadni a vállalkozásnak.”

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor érvényes jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül.

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!