AMIBEN MÉG MINDIG BIZONYTALAN LEHET A WEBSHOP, HA ELÁLLÁSRÓL VAN SZÓ

Minden webáruház tulajdonos tudja, hogy a vásárlójának 14 napja van arra, hogy elálljon a vásárlástól. E fogyasztói jog lényegéről, annak szabályairól több bejegyzésünkben is írtunk már.

A mindennapi működés azonban hozhat olyan kérdéseket az elállás kapcsán, amik nem minden esetben egyértelműek  a vállalkozásoknak, annak ellenére, hogy az elállás gyakori téma.

Az alábbi felsorolás azokat a kérdéseket, bizonytalan pontokat gyűjti össze, melyek gyakran előfordulnak a webáruházaknál.

1. A vásárló csak akkor állhat el, ha átvette a terméket, mert ezt mondja a jogszabály, vagy mégsem?

A fogyasztó az elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvétele közötti időszakban is gyakorolhatja. Ami még fontos, hogy ha már feladata a terméket a webshop, átadta pl. a futárszolgálatnak, akkor ebben a időszakban is élhet elállás jogával a vásárló. Nem kell tehát, hogy a terméket átvegye az elállási jog gyakorlásához. 

Vonatkozó jogszabályhely: 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 20. § (3) bekezdése.

2. Átutalással térítené vissza a vételárat minden elállás esetén a webshop, rendben van ez így?

E témakörben a leggyakoribb kérdés: „Utánvétellel fizetett a vásárló, muszáj nekem készpénzben visszafizetni a vételárat?”

A válasz az, hogy igen. A jogszabály értelmében ugyanazon a módon kell visszatéríteni a vásárló számára a vételárat, amilyen formában azt megfizette. Tehát, ha utánvétellel fizetett a vásárló, akkor készpénzben kell a webshopnak is visszafizetnie. Természetesen a vállalkozás más fizetési módot is alkalmazhat a visszatérítésre, ha a vásárló ebbe beleegyezett.

Fontos, hogy nem kötheti ki a webáruház előre, hogy csak átutalással fizeti vissza a termék árát akkor, ha más módon is lehetősége van a vásárlónak fizetni.

Vonatkozó jogszabályhely: 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 23. § (2) bekezdése.

3. Mi jár vissza a vásárlónak, ha eláll?

Amennyiben úgy döntött a vásárló, hogy eláll, akkor a jogszabály értelmében a vállalkozás visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is. Ez tehát azt jelenti, hogy nemcsak a termék vételára, hanem például a szállítás díja is visszajár a vásárlónak. Ha utánvétellel fizetett a vásárló, és annak volt plusz költsége, akkor annak díját is vissza kell fizetni.

Vonatkozó jogszabályhely: 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 23. § (1) bekezdése.

4. A védőfóliát is felbontotta a vásárló, nem állhat el?

A fogyasztóvédelmi gyakorlat szerint a csomagolás nem része sajnos a terméknek. A vásárló jogosult felbontani azt ahhoz, hogy a megvásárolt terméket megnézhesse, kipróbálhassa. Amikor úgy dönt, mégsem kell neki a termék, akkor viszont ennek az eredeti csomagolásnak a megléte már nem feltétele az elállási jog gyakolráshoz, tehát nem kell, hogy azt megőrizze. Fontos azonban azt is nézni, hogy a fizikális üzletben milyen módon lenne lehetősége a vásárlónak a terméket megtekinteni. 

Kérdés, hogy egy védőfólia eltávolítása szükséges-e a termék megtekintéséhez, kipróbálásához. Ezt mindig egyedi esetben szükséges nézni.

A termék csomagolásának megbontása egyértelműen az olyan termékek esetében nem megengedett, amelyek higéniai vagy egészségügyi okokból a felbontás után már nem küldhetők vissza. Ilyenek például a kozmetikai termék, de a fogyasztóvédelem egy állásfoglalása szerint például a füllhallgató fóliájának eltávolítása esetén már nem élhet az elállás jogával a vásárló higéniai okok miatt.

 

5. A tartozékokat nem küldte vissza a vásárló, vagy sérülten küldte vissza a terméket, így már nem állhat el?

De! Az elállás joga akkor sem tagadható meg, ha a terméket sérülten küldte vissza. Ez esetben értékcsökkenést lehet felszámítani, melyet az eladó határoz meg minden esetben egyedileg. A vásárlónak joga van az elálláshoz, és kipróbálhatja a terméket, de ugyanakkor felelősséggel tartozik a termékben bekövetkezett értékcsökkenését. Erre fel kell hívni azonban a  vásárló figyelmét a megrendelés előtt.

Vonatkozó jogszabályhely: 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 25. §.

6. Személyesen vette át a terméket az üzletemben, mégis elállhat a vásárló?

Gyakori kérdés  – nem véletlenül  – az, hogy ha a vásárló ugyan a webáruházban rendelte meg a terméket, de a vállalkozás üzlethelyiségében vette át, akkor is elállhat-e a vásárló? Hiszen megnézhette a terméket így, mielőtt hazavitte.

Igen, ekkor is elállhat a vásárló, ennek oka, hogy maga a szerződéskötés, a termék megvásárlása távollévők között történt, és nem tudta azt a megvásárlás előtt megtekinteni.

7. Elállt a vásárló, a terméket még a 14 napon belül vissza is kéne kapnom, nem?

Nem.

A fogyasztónak a termék átvétele után 14 napja van arra, hogy jelezze elállási szándékát, majd ha ezt megtette, onnantól számítva haladéktalanul, de legkésőbb 14 napja van arra is, hogy feladja a terméket vállalkozásának.  A visszaküldésre vonatkozó 14 napos határidő sem jelenti azt, hogy a visszaküldött terméknek 14 napon belül meg is kell érkeznie az eladóhoz, hanem elegendő, ha a 14 napos időtartamon belül feladásra kerül a termék a vásárló részéről.

Vonatkozó jogszabályhely: 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 24. § (1) bekezdése.

 

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül