A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
Mielőtt a vásárló leadja a webáruházban megrendelését, tudnia kell, hogy pontosan milyen összeg fizetésére lesz köteles.
Az erre vonatkozó tájékoztatási kötelezettség minden webshop üzemeltető számára egyértelmű, mégis előfordul, hogy a költségekről szóló pontos információk elmaradnak, vagy félreérhetően, ellentmondásosan kerülnek feltüntetésre, ezért érdemesnek tartjuk összeszedni, hogy mire kell figyelni ezzel kapcsolatban.
Kezdjük a vonatkozó jogszabályi rendelkezéssel, amely előírja a költségekről szóló tájékoztatási kötelezettséget a webáruházüzemeltetők részére:
A 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdésének e) pontja értelmében:
„Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés és távollévők között kötött szerződés megkötését megelőzően a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a szerződés szerinti áruért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes összegéről vagy – ha az áru vagy szolgáltatás jellegéből adódóan az ellenértéket nem lehet előre ésszerűen kiszámítani – annak számítási módjáról, valamint az ezen felül felmerülő valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről), vagy ha e költségeket nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a feltüntetéséről, hogy további költségek merülhetnek fel”
A fenti kötelezettséget az ÁSZF-el és a webshop oldalán található tájékoztatásokkal teljesíti a vállalkozás.
A termék vételárának szabályos feltüntetéséről többször írtunk (Tipikus hibák a webshop áraknál, Az ár feltüntetésének szabályai).
Fontos azt tisztázni, hogy a termék bruttó vételárát minden esetben fel kell tünteni. Nem megfelelő, ha csak tájékoztató jellegű, vagy úgynevezett irányár kerül feltüntetésre azzal, hogy az későbbi egyeztetés eredményeként változhat.
A fentebb hivatkozott jogszabály úgy rendelkezik, hogy a fogyasztókat a ténylegesen fizetendő árról kell tájékoztatni. A megrendelt termék árában bekövetkező árváltozásra nem lehet hivatkozni a megkötött szerződések esetében, az árváltozás nem érintheti a már megkötött szerződéseket.
Amennyiben Ön értékesít olyan terméket, melynek pontos árát előre nem tudja megadni, mert például folyamatosan változik az, akkor megoldás lehet, ha a honlapon külön felületet biztosít e termékek részére, ahol a vásárló közvetlenül megrendelést nem, hanem árajánlat kérést tud leadni rájuk. Ebben az esetben az eladó megküldi az árajánlatot a termékre, mely már tartalmazza a pontos árat, és ha azt a vásárló elfogadja létrejön a szerződést a felek között.
A vásárlóknak legtöbb esetben a váteláron felül a szállításért is fizetniük kell, ennek összegét pedig pontosan tudniuk kell a megrendelés leadása előtt.
A szállítási díjakat vagy azok számítási módját az ÁSZF-ben is fel kell tünteni, nemcsak a honlapon, valamint a megrendelési folyamatban.
Fontos, hogy mindenhol (azaz az ÁSZF-ben, a honlap szállítási infomációk alatt, és a megrendelési folyamat során) ugyanazok a díjak szerepeljenek, és ne legyen ellentmondás a díjak között. Éppen ezért mindig naprakészen kell tartani mind az ÁSZF-et, mind a webshop oldalát, és az információkat frissíteni kell a változások esetén.
A Fogyasztó Barát ügyfeleinek lehetőségük van önállóan, bármikor módosítani az ÁSZF szállítási módjain és azok díjain.
Az utánvétel, mint fizetési mód költsége áthárítható a vásárlóra. Erre azonban csak akkor van lehetőség jogszerűen, ha előzetesen tájékoztatta a webshop a vásárlót arról, hogy az utólagos fizetésnek milyen plusz költsége van.
Ez azt jelenti, hogy nem elegendő, ha a vásárló csak a vásárlási folyamat végén látja, hogy az utánvételnek mennyi a díja. Az utánvétel díját az ÁSZF-ben, a honlapon a fizetési információk között és a megrendelési folyamat során is fel kell tüntetni.
Amennyiben az Ön webáruházában is van lehetőség az utánvétel útján történő fizetésre, ellenőrizze le, hogy annak költsége pontosan feltüntetésre került-e az oldalán! Figyelni kell arra, hogy a plusz költség összege ne csak a megrendelés véglegesítésénél, vagy rosszabb esetben a megrendelés visszaigazolásánál szerepeljen!
Egyéb költségek, csomagolás díja
Amennyiben a fenti – leggyakrabban előforduló – költségek mellett más díjjal is kell számolnia a vásárlónak a megrendeléskor, akkor természetesen azokról is előzetesen kell tájékoztatni őket. Ilyen lehet pl. a csomagolás díja, amit a szállíltási díjaknál célszerű feltüntetni.
A Korm.rendelet 11. § (2) bekezdése alapján “Ha a vállalkozás nem tett eleget az (1) bekezdés e) és f) pontjaiban meghatározott valamennyi járulékos költségre vagy az (1) bekezdés j) pontjában meghatározott költségre vonatkozó tájékoztatási követelménynek, a fogyasztó nem köteles megfizetni e költségeket.”
A fenti jogszabályi rendelkezés értelmében tehát, ha a vásárló nem kapott pontos információt arról, hogy milyen plusz költségei lesznek a vételáron felül, nem is köteles azt megfizetni az eladó részére.
A költségekről való előzetes tájékoztatás a webshop érdeke is, nemcsak jogszabályi előírás. Bizalomnövelő, ha egy webáruház egyértelműen tájékoztat minden nála felmerülő költségről. Ezzel az is elkerülhető, hogy a vásárló elhadja az oldalt vásárlás nélkül, mert pl. csak a megrendelés leadásakor derül ki számára, milyen költségei lesznek a megrendelés leadásával a vételáron felül.
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és