Hogyan fogadja el a vásárló a webshop ÁSZF-ét?
Amikor lead a vásárló egy megrendelést a webshopban és az
A fogyasztóvédelmi ügyben eljáró hatóságok ellenőrzési programjában minden évben vannak olyan fogyasztóvédelmi célellenőrzések, melyek nemcsak a webshopok ÁSZF-ére, hanem a webáruház oldalán lévő egyéb tájékoztatásokra is kiterjednek. A hatóságok sokszor próbavásárlásokkal egybekötve nézik át a webáruház oldalát, hogy az mindenben megfelel-e a fogyasztóvédelmi előírásoknak.
A webáruházat üzemeltetőknek tehát az ÁSZF-en kívül másra is figyelniük kell, nem hiányozhatnak ugyanis a fogyasztóknak szóló kötelező tájékoztatások sem az oldalukról, de nem is írhatnak ki akármit a webshopjuk oldalára.
Az elmúlt időszakban több Fogyasztó Barát ügyfél ellen is indult fogyasztóvédelmi eljárás, melyek során a hatóságok az ÁSZF-üket érintően nem találtak kifogásolt tartalmat, azonban a webáruházuk oldala már nem felelt meg minden előírásnak. Az alábbiakban összegyűjtöttük segítségül, hogy milyen hiányosságok, illetve milyen jogsértő tájékoztatások miatt indítottak eljárást a illetékes hatóságok.
Érdemes velünk tartania, mert a lentiek alapján Ön is le tudja ellenőrizni, hogy a webáruházának oldala megfelelne-e az alábbi ellenőrzéseknek. Természetesen a lentiek csupán a szóban forgó eljárások során előforduló hibákat és hiányosságokat sorolja fel, minden webáruház esetén egyedileg kell megnézni, hogy megfelel-e a fogyasztóvédelmi előírásoknak.
A hatóság minden esetben megnézi, ha akciót hirdetett meg a webshop, hogy a korábbi árat helyesen tüntette -e fel. Erről itt írtunk korábban. Ezzel azonban nem ér véget a hatóság vizsgálódása, ugyanis ilyen esetben sokszor bekéri a vállalkozástól az akciós termék ártörténetét is, mely során hitelt érdemlően kell bizonyítania a vállalkozásnak, hogy az akciós ár előtt ténylegesen alkalmazta-e a korábbi árként megjelölt árat. Ennek bizonyítására több megoldás is van, a lényeg, hogy hiteles legyen a hatóság részére megküldött, korábbi ár alkalmazásáról szóló anyag (korábbi áron történő számla, webáruház oldalán lementett ártörténet). Amennyiben Ön is szokott akciót hirdetni shopjában, gondoskodjon a korábbi árak nyilvántartásáról.
Arról már írtunk, hogy az is jogszabályi előírás, hogy a vásárlót a megrendelésének leadása előtt figyelmeztetni kell arra, hogy a megrendelés elküldése fizetési kötelezettséggel jár számára. Ennek a tájékoztatásnak a meglétét a hatóság próbavásárlás alkalmával ellenőrzi.
Erről a kötelezettségről itt olvashat bővebben: Jogsértő webáruházak – Erre kell figyelmeztetni a vásárlót az online értékesítés előtt!
Sok webáruházban még mindig hiányzik ez a figyelmeztetés, vagy nem jó helyen kerül feltüntetésre. Célszerű a megrendelés gombnál elhelyezni közvetlenül ezt a figyelmeztetést, vagy ott, ahol az ÁSZF-et elfogadja a vásárló.
Tegyen kosárba egy termékét, vigye végig a megrendelési folyamatot és ellenőrizze, hogy az Ön oldalán kint van-e ez a figyelmeztetés. A megrendelés folyamatában azonban sok más dologra is figyelni kell (szállítási módok, fizetési módok kiválasztása, díjtételek kosárba kerülése), érdemes tehát mindenképp végig menni rajta.
A vásárlókat tájékoztatni kell előzetesen, tehát még a megrendelés leadása előtt arról, hogy milyen szállítási módok érhetők el a webáruházban, és azoknak mennyi a díja, továbbá, hogy mennyi a várható szállítási határidő az egyes szállítási módoknál (ha eltérő).
Ezeknek az információknak az ÁSZF-ben és a weboldal szállítási adatok menpontjában egyezniük kell, ha változás történik ezekben az adatokban (emelkedik a díj, változik a szállítási mód) akkor azt frissíteni kell mind a két helyen.
Gyakori hiba, hogy a vállalkozás elfelejti frissíteni az oldalán vagy ÁSZF-ben a szállítási díjakat, és a kosárban magasabb összegben jelenik meg a szállítási díj, mint amiről előzetesen tájékoztatta a vásárlókat. Sok vállalkozás erre megoldásként azt találja, hogy inkább fel sem tünteti a díjakat előzetesen, és elegendőnek találja a kosárban szerepeltetni azokat, ez azonban jogsértő, hiszen a szállítási díjakról előzetesen kell tájékoztatni a vásárlókat.
A Fogyasztó Barát ügyfelei számára lehetőség van arra, hogy a szállítási információkat a Szállítási módok modul beágyazásával megjelenítsék külön az oldalukon. Ez nagy segítség a vállalkozásoknak, hiszen így elegendő ha a Fogyasztó Barát admin felületén frissítik az egyes szállítási módokat és díjakat, és az automatikusan megjelenik az oldalon lévő szállítási információk alatt.
Gyakori, hogy a webáruház az utánvétel díjáról egyáltalán nem tájékoztat, és csak a megrendelés véglegesítésekor derül ki a kosárban, hogy az utánvételnek van díja. Az is gyakori hiba, hogy az utánvétel díját feltünteti ugyan a vállalkozás, de annak díját változás esetén nem frissíti az oldalán és az ÁSZF-ben. A hatóság próbavásárlásakor minden esetben figyeli, hogy egyrészt lehet-e utánvétellel fizetni, ha azt feltüntette fizetési módként a vállalkozás, valamint, hogy azon a díjon tudja igénybe venni a vásárló ezt a fizetési módot, amelyről a webshop előzetesen tájékoztatott.
Amennyiben Ön is alkalmazza webshopjában az utánvétel fizetési módot, akkor aktualizája az oldalán és az ÁSZF-ében is annak díját. Amennyiben ingyen biztosítja azt vásárlóinak azt is célszerű feltüntetnie.
Sajnos tapasztaljuk, hogy a legjobb szándék ellenére is jogsértő tájékoztatás kerülhet ki a webshop oldalára, mert a vállalkozás nem megfelelő (jogilag nem megfelelő) szavakat vagy mondatokat használ.
A vállalkozások többsége szeretné a vásárlókat tájékoztatni külön az oldalán is (nemcsak az ÁSZF-ben) arról, hogy milyen jogaik vannak elállás esetén, de azt olyan elnevezés alatt részletezi, melyet a hatóság ellenőrzése során megtévesztőnek tekint. Ilyen gyakori megnevezés a pénzvisszafizetési garancia, vagy a visszaküldési garancia. Ezeket a kiírásokat tehát kerülni kell, és egyértelműen elállási jognak vagy visszaküldésnek kell hívni ahhoz, hogy megfeleljen egy esetleges fogyasztóvédelmi ellenőrzésen is.
Az elállás körében történő tájékoztatások esetén a leggyakoribb hiba, hogy a vállalkozás előírja, hogy csak egyfajta módon fizeti vissza a vétalárat, holott a webshopban más módon is lehet fizetni. Ez a kikötés azért jogsértő, mert a vételárat elállás esetén a vásárló által választott fizetési móddal megeggyező módon kell visszafizetni, tehát ha készpénzzel fizetett akkor a vállalkozásnak is készpénzben kell visszafizetni. Ettől csak a vásárlóval megegyezve lehet eltérni.
Másik gyakori jogsértő kikötés, hogy csak a vételárat fizetik vissza a vállalkozások, holott a jogszabály alapján minden egyéb költség is visszatérítendő a vásárlónak elállás eseétn, tehát a szálíltási díj is, ha volt.
Garancia
A vállalkozások érthető okból szeretnék a vásárlóikat arról is tájékoztatni, hogy az általuk értékesített termékek megfelelő minőségben kerülnek forgalomba. A legtöbb vásárló csak a garancia szót ismeri, így a webáruház is ezt a kifejezést szereti alkalmazni, azonban a garancia nem jogi kategória, helyette kellékszavatosságról vagy jótállásról lehet jogi értelemben beszélni. Kerülni kell tehát ennek a szónak a használatát. További problémát okozhat egy fogyasztóvédelmi ellenőrzés esetén, ha a garancia cím alatt a vállalkozás „személyre szabja” a jogszabályban előírt jótállási vagy kellékszavatossági szabályokat. Érdemes tehát szakemberrel átnézetni ezeket a tájékoztatásokat, hogy biztosan a hatályos jogszabályok szerinti tartalommal rendelkezzenek, és ne legyen bennük jogsértő, vagy vásárlókat megtévesztő kikötés. Ez utóbbiak közé tartozik, hogyha pl. előírja a vállalkozás, hogy a vásárló költsége a termék visszajuttatásának és bevizsgálásának díja, vagy, hogy csak kizárólag cserét biztosít a hibás teljesítés esetén.
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Amikor lead a vásárló egy megrendelést a webshopban és az
Mielőtt a vásárló leadja a webáruházban megrendelését, tudnia kell, hogy
Ebben a bejegyzésben azokról az esetekről lesz szó, amikor a