A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
Minden webáruház tulajdonos ismeri a 3 munkanapos cseregaranciát, hasznos lehet azonban néhány részletet ezzel a szabállyal kapcsolatban tisztázni, hogy pontosítsuk, a gyakorlatban mivel jár ez, az általános szabályoktól eltérő plusz fogyasztói jogosultság egy webshop számára.
A szabály azt a célt szolgálja, hogy a vásárlást követően rövid időn belül felmerülő probléma esetén a vásárló igényt tarthasson a termék azonnali cseréjére! A jogalkotó e rendelkezése azon a vélelmen alapul, hogy ezen idő alatt nem a vásárló oldalán merül fel a cserére okot adó körülmény.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 7. § -a szabályozza a fenti kötelezettséget, mely szerint:
“Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.”
Nézzük a fenti szabályt részletesen:
A 3 munkanapos csereigény szabályát a fenti Korm. rendelet tartalmazza, és csak annak mellékletében felsorolt bruttó 10 ezer forint eladási ár fölött értékesített tartós fogyasztási cikkek meghibásodása esetén alkalmazandó. Itt jegyezzük meg azt is, hogy ez a jogosultság csak a fogyasztókat illeti meg.
A fogyasztó a vásárlástól számított 3 munkanapon (nem napon) belül jelezheti, hogy cserélni kívánja a hibás terméket. A hétvége – mivel munkaszüneti nap – nem számít bele, még akkor sem ha a webshop egyébként hétvégén is nyitva tart!
Ez a jogszabályi rendelkezés lényege!
A Ptk. fent hivatkozott 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében a fogyasztó kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet.
A Korm. rendelet 3 munkanapos cserére vonatkozó szabálya értelmében azonban hiába kerül többe vállalkozásunknak a termék cseréje – például árleszállítás jobban megérné – kötelesek vagyunk azt megtenni, és nem hivatkozhatunk a Ptk. szabályára. Amennyiben tehát a vásárlója három munkanapon belül érvényesíti csereigényét, akkor az Ön vállalkozása nem hivatkozhat arra, hogy ez többletköltséget eredményez, és inkább javítana, hanem köteles a hibás terméket cserélni.
A 3 napos cseregarancia szabálya kivételt jelent az általános szabályok alól. Ez a rendelkezés a fogyasztóra nézve kedvezőbb, mivel ebben az esetben – a kicserélést megelőzően – nem kell vizsgálni, hogy a hiba gyártási eredetű-e, csak azt, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza-e. Ez utóbbi az egyetlen feltétel melyet a jogszabályhely előír a termék cseréjéhez!
A hiba okát, eredetét az eladó azonban nem vizsgálhatja, a kicserélés előtti vizsgálatra nincs lehetősége, a csereigény nem is köthető ilyen vizsgálathoz.
Az eladó a fogyasztási cikket azonnal köteles kicserélni, amennyiben a hiba a rendeltetésszerű használatot, működést akadályozza!
A termék hibájának eredetét csak a cserét követően jogosult vizsgálni és amennyiben a hiba nem hibás teljesítés eredménye, a meghibásodás a vásárlást követően keletkezett okra vezethető vissza, illetve rendeltetésellenes használat eredménye, a polgári jog általános szabályai szerint érvényesítheti kártérítési igényét a fogyasztóval szemben.
Mi történik abban az esetben, ha a webshop ugyan tisztában van kötelezettségével, de azt nem tudja teljesíteni, mert nincs készleten neki cserére alkalmas terméke?
Amennyiben a fogyasztási cikk átmenetileg nincs a forgalmazó üzletében vagy raktárában, arra az esetre a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet 5. § ának rendelkezése – a „tizenöt napos” szabály- irányadó!
A jelen bejegyzés végén szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy van olyan vállalkozás, aki félreértelmezve ezt a szabályt kiköti, hogy vásárlóktól reklamációt kizárólag e három napon belül fogad, és ezt követően már csak a gyártóhoz vagy a javítószolgálathoz fordulhat a hiba miatt.
A hibás teljesítés miatti felelősség azonban minden esetben a termék eladóját terheli, ezért a fogyasztó a szavatossági/jótállási idő alatt bármikor közvetlenül fordulhat az eladóhoz!
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és