A fogyasztóvédelem 2025. évi célellenőrzései
A Nemzetgazdasági Minisztérium közzétette a Fogyasztói Portálon a 2025. évi
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat (is) értékesítenek, pl. e-könyvet, vagy más letölthető tartalmat (pl. videó kurzusokat, letölthető játékokat, zenefájlokat).
Az ebben érintett webshop üzemeltetők általában tudják, hogyha ilyen terméket adnak el a vásárlóiknak, akkor kizárható az elállás joga.
Pontosan hogyan szól ennek az elállás alóli kivételnek a szabálya? Milyen feltétellel zárható ki az elállás joga e szolgáltatások esetében? Elég-e az, ha csak az ÁSZF-ben rendelkezünk róla?
Kezdjük a vonatkozó jogszabállyal:
A 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 29. § (1) bekezdésének m) pontja értelmében: „A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális tartalom tekintetében, ha a vállalkozás a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a fogyasztó e beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően elveszíti a 20. § szerinti jogát, továbbá a vállalkozás a 12. § (2) bekezdés vagy a 18. § szerint visszaigazolást küldött a fogyasztó részére.”
A fenti jogszabályi rendelkezés első fordulata alapján a virtuális termékek esetén csak akkor zárható ki az elállás joga, ha a vásárló kifejezetten beleegyezett abba, hogy a vállalkozás kezdje meg a teljesítést (azaz szolgáltassa számára a digitális tartalmat) a 14 napos elállási időn belül, és ezzel a beleegyezéssel egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásulvételéről, hogy elveszíti az elállási jogát.
Ez a gyakorlatban tehát azt jelenti, hogy amikor a vásárló megrendel pl. egy e-könyvet, akkor a megrendeléskor akár egy külön erre vonatkozó checkbox kipipálásával, vagy a tartalom letöltése előtt más módon szükséges a vásárló előzetes beleegyezése ahhoz, hogy a megrendelés leadását követően az eladó a teljesítést haladéktalanul kezdje meg, és ezzel a beleegyezésel egyben tudomásul is veszi, hogy elveszíti az elállási jogát.
A jogszabályi rendelkezés második fordulata alapján az is feltétel még, hogy magának a megrendelés visszaigazolásának a vásárló fenti nyilatozata megtételének tényét is tartalmaznia kell.
Azaz a visszaigazoló emailben, vagy a letöltést követő emailben a vállalkozás tájékoztatja a vásárlót arról, hogy mivel a digitális tartalom letöltését a 14 napos elállási/felmondási időn belül kezdeményezte, ehhez kapcsolódóan tudomásul vette és elfogadta, hogy ezzel lemond elállási/felmondási jogáról.
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a minrenkor érvényes jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A Nemzetgazdasági Minisztérium közzétette a Fogyasztói Portálon a 2025. évi
2025.01.01. napjával módosul az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai