Blog

Karácsonyi akciók, Black Friday a webshopokban – így lehet elkerülni a hibákat!

Az év végén sok webáruház rövidebb vagy hosszabb kampányok keretében kedvezményesen értékesíti termékeit. Jön a Black Friday, a karácsonyi leárazás időszaka. A hatóságok ilyenkor kiemelten ellenőrzik az online térben értékesítők akcióit és azok kommunikációját, ha pedig jogsértés gyanúja merül fel vizsgálatot is indítanak.

Fontos, hogy az év végi akciózás során is betartsuk a szabályokat - fokozott ellenőrzés a hatóságok részéről

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság, valamint a GVH is kiadta már weboldalán a fogyasztóknak szóló figyelmeztetéseket és tájékoztatásokat a webshopokban feltüntetett akciókra vonatkozóan kiemelve azt, hogy ellenőrizzék a webáruházak megbízhatóságát, és a feltüntetett árkedvezmények valódiságát.

Ha Ön is biztonságosan szeretné indítani az év végi leárazásokat, akkor most érdemes a lentieket átolvasania. Összefoglaljuk az összes olyan fontos pontot, amire figyelni kell az akciók meghirdetésekor.

Fogyasztó Barát - Akciók

Mire kell figyelni?

Az árak szabályos feltüntetése – az eredeti ár és az akciós ár megjelenítése

Az akciós árak szabályos feltüntetéséről és a 30 napos szabályról már szinte mindenki hallott. Nem szabad az év végi hajtásban sem elfelejteni azokat az előírásokat, amelyek betartandók az árcsökkentések alkalmazásánál. Az akciók szabályos feltüntetéséről tavaly ilyenkor már írtunk, a legfontosabb szabályokat  itt találja.

Gyakori hibák az akciók feltüntetésével kapcsolatban:

1. Egyszerre több ár feltüntetése: pl. kedvezményes ár, akciós ár, eredeti ár egyidejű feltüntetése. Ha akciót hirdetünk kettő árat kell feltüntetni: egy eredeti árat (ezt hívhatjuk régi árnak, rendes árnak, eredeti árnak) és egy akciós árat.

2. Ajánlott fogyasztói ár feltüntetése akciósként: Az ajánlott fogyasztói ár az nem egy korábban a webshop által ténylegesen alkalmazott ár, így a mellete lévő kedvezőbb árat akciósként feltüntetni nem jogszerű. 

Az akciók valódisága

Nem elegendő, ha az árakat szabályosan feltüntetjük, azaz kint van a korábbi ár és a kedvezményes ár. Az akciónak valósnak kell lennie, ami lényegében azt jelenti, hogy az eredeti árként feltüntetett árnak olyannak kell lennie, amit a webshopban ténylegesen alkalmaztunk.

Ezt a hatóságok ártörténet bekérésével kérik igazolni, mely keretében akár számlával kell tudni igazolnia a vállalkozásnak, hogy tényleges árkedvezményt tüntet fel a weboldalán, mivel az áthúzott áron korábban értékesítette az adott terméket.

Minden esetben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ha az akciósként meghirdetett termék már az akció nyitó napján nem megvásárolható, vagy elfogyott, valamint ha az akció időszakában a terméket nem a meghirdetett áron tudja megvásárolni a fogyasztó

Az akciók szabályos hirdetése

Az árak feltüntetése mellett kiemelten oda kell figyelni a kommunikációra, azaza arra, hogy milyen szlogennel, vagy kiírással kívánjuk a weboldalra látogatók figyelmét felhívni az általunk kínált akciókra.

A hatóságok ugyanis nem csak azt ellenőrzik, hogy az akciós árak szabályosan kerültek-e feltüntetésre és, hogy az eredeti ár ténylegesen alkalmazott ár volt-e, hanem azt is, hogy a weboldalon az akció hirdetése mit állít, hogyan kínálja a kedvezményeket.

Az “Akár 50 % kedvezmény” hirdetések

A legtöbbször a weboldalak az akciós időszakban a legmagasabb akció mértékét hirdetik az “akár” kifejezéssel. Valószínűleg kevesen tudják, hogy ennek a szlogennek az alkalmazása mikor szabályos.

A GVH már több alkalommal vizsgálta az ilyen hirdetések megfelelőségét. 

Az ilyen jellegű összefoglaló üzenet alapvetően nem jogsértő, tehát kiemelhető a legnagyobb kedvezmény a webshop részéről.

A GVH tájékoztatása szerint ahhoz, hogy az ilyen jellegű hirdetések ne legyenek alkalmasak arra, hogy a fogyasztók döntéseit tisztességtelen módon befolyásolja az “akár” kijelentésnek az alábbiaknak kell megfelelnie:

1. Az kiemelt kedvezménnyel érintett termékkörnek reálisan elérhetőnek kell lennie, ami azt jelenti, hogy az „akár” ígérettel ténylegesen megvásárolhatóknak el kell érnie az összes, a reklámmal érintett termék legalább 10%-át.

2. A kedvezménnyel érintett termékek kínálatának vagy a vállalkozás által kínált valamennyi termékhez, vagy – amennyiben a kedvezménnyel érintett termékkörök megjelölésre kerül a hirdetésben – a megjelölt termékkörhöz kell kapcsolódnia, annak tipikusnak kell lennie (tehát pl. műszaki cikkek szerepelnek a hirdetésben az akár 50% szlogennel, de valójában ezek közül egyikre sem alkalmazza az 50 %-ot)

A “Már csak egy darab termék maradt – siessen” kijelentések

Még akkor is ha igaz a fenti állítás, kerüljük a fenti és az ehhez hasonló (“majdnem elfogyott”, “négyen megvásárolták az elmúlt percben”) kijelentéseket. Ezek az üzenetek ugyanis a tartalmuk és a megjelenítésük miatt alkalmasak arra a hatóságok szerint, hogy sürgessék a vásárlókat, és befolyásolják őket abban, hogy vásároljanak-e a webáruházban. 

Az akciók időszakában is hagyjuk, hogy a vásárló döntse el megvásárolja-e a terméket, és ne vigyük túlzásba a marketing kommunikációt mert sokszor ezen múlhat egy bírság.

A kedvezmények beválthatósága - kuponos kedvezmények

Az általános, bárki által hozzáférhető kupon napok, akciós kódok esetében (tehát ha az bárki által beváltható a weboldalon, nem pedig egy egyedi, törzsvásárlói kedvezmény) az érintett termékeknél ki kell írni a korábbi árat és a kuponkód felhasználásával fizetendő akciós árat is.

Ezekben az esetekben is meg kell tehát felelnie a kereskedőnek az Árrendelet követelményeinek, azaz meg kell állapítania az árcsökkentéssel érintett termék korábbi árát az elmúlt 30 napban nyilvánosan elérhető legalacsonyabb ár alapján, és fel kell tüntetnie a korábbi árat és az akciós árat is a kuponos akcióval érintett terméknél.

Amennyiben a weboldalon kuponkóddal lehet érvényesíteni a kedvezményt, akkor az első és legfontosabb, hogy technikailag tényleg beváltható legyen a kedvezményre jogosító kód a kosár oldalon.

A második legfontosabb, hogy ha bármi feltétele van a kedvezmény érvényesítésének, akkor arról tájékoztatni kell a vásárlókat már előre. 

Mire gondolunk?

Amennyiben pl. a kedvezményre jogosító kód, vagy utalvány csak hírlevélre feliratkozóknak jár, akkor ezt a weboldalon kedvezményt hirdető kódnál fel kell tüntetni, vagy, ha csak egy bizonyos értékhatár felett, vagy csak bizonyos termékekre  adjuk, akkor ezt is jelenítsük meg. Fontos arra is kitérni, hogy a már eleve akciós termékekre is vonatkozik-e az akció.

A hatóság ellenőrzéskor próbavásárlás alkalmával egyrészt azt nézi, hogy beváltható-e ténylegesen a kedvezmény, és ha csak a kosár oldalon derül ki, hogy a kedvezmény beváltásának vannak feltételei (pl.  azt tapasztalja, hogy nem érte el a kosáérték a kívánt mennyiséget, vagy szükséges még feliratkozni is egy hírlevélre) és azokat nem kommunikálta előre a webshop, akkor azt jogsértőnek tekinti.

Amennyiben felugró bannerenek hirdetik a kedvezményt, akkor a kedvezmény mértéke alatt foglalja össze röviden, hogy milyen termékekre, és milyen feltételekkel vehető igénybe be a kedvezmény.

Ajándék termékek

Gyakori, hogy egy vásárlás esetén ajándék terméket kap a vásárló. Azt talán nem is kell hangsúlyozni, hogy a leggyakoribb probléma akkor merül fel, ha a hirdetett ajándékot mégsem kapja meg a vásárló, vagy  – ahogy egy kupon beváltásánál – az ajándék feltételeiről nem kapott tájékoztatást előzetesen a vásárló. Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat a vállalkozás, ha a garantált ajándékot nem kapja meg a fogyasztó annak ellenére, hogy az ajándék akció még folyamatban van.

Itt van még egy fontos dolog. Az ajándék legyen választható opció a vásárlóknak, azaz kifejezett kérnie kell az ajándékot. Ennek azért van jelentősége, mert ha később a vásárló eláll a vásárlástól az ajándék termék csak akkor kérhető vissza ha azt ténylegesen kérte. Ajánlott az ajándék termék értékét is feltüntenti, ennek szintén az elállás esetén van jelentősége, ugyanis ha később mégsem kell neki a megvásárolt termék, de az ajándék terméket nem küldi vissza, akkor annak értékét a webshop követelheti a vásárlótól. 

Az akciósan vásárolt termékek és az elállás, reklamáció

A blog végén térjünk ki arra, hogy mi történik az akciós időszak után, ha a vásárló a terméket vissza akarja küldeni mert meggondolta magát, vagy azzal valami problémája van.

Fontos, hogy ha egy termékünket csökkentett áron adtunk el, attól még a fogyasztót megilleti majd ugyanúgy az elállás joga, és a termék hibája esetén minőségi kifogással is élhet. Nem lehet kizárni tehát ezeket a fogyasztói jogokat arra hivatkozással, hogy a terméket akciósan vette.

Gyakran előfordul, hogy a webáruházak ki is írják a weboldalukra, hogy az akciósan megvásárolt termék nem küldhető vissza (nem lehet elállni) vagy a termékkel kapcsolatban reklamációt nem fogad el. Hiába lett akciós a termék, a fogyasztói jogok ugyanúgy megilleti a vásárlót mintha nem akciósan vette volna.

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor érvényes jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a  jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!