5 gyakori webshop tévhit az elállásról
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
A ‘Jogsértő webáruházak’ blog sorozat következő bejegyzései a webshopok panaszkezelésével, valamint a fogyasztók jogérvényesítési lehetőségeivel foglalkozik oly módon, hogy az általunk átnézett 100 jogsértést megállapító határozatból összeszedtük mik szoktak kimaradni az ezzel kapcsolatos webshop tájékoztatásokból, illetve melyek azok a téves, jogsértő tájékoztatások amikkel több helyen is találkoztunk.
Nagyon fontos, hogy a webáruház oldalára látogató megismerje milyen lehetőségei vannak (azaz kihez és hogyan fordulhat) amennyiben problémája merül fel a vásárolt termékkel vagy magával a webáruház működésével kapcsolatban. A fogyasztónak még a szerződés megkötése előtt ismernie kell, hogy a webshop a panaszokat milyen módon intézi.
Az átnézett 100 jogsértést megállapító határozatból 67 esetében nem találta megfelelőnek a hatóság a webshopok tájékoztatását a panaszügyintézés módjáról. Ezek között van aki egyáltalán nem tájékoztatta vásárlóit arról, hogyan teheti meg a panaszát a fogyasztó és annak kezelése hogyan zajlik a webshopnál, de volt aki hiányosan tüntette fel a panaszügyintézés menetét.
Az átnézett webáruházakból négy panaszkezelési tájékoztatója nem tartalmazta, hogy a szóbeli panasz elintézésének el nem fogadása esetén jegyzőkönyvet kell felvenni, továbbá, hogy azt milyen tartalommal kell megtenni.
A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
→ a fogyasztó nevét, lakcímét, a panasz előterjesztésének helyét, idejét, módját,
→ a panasz részletes leírását, az iratok, dokumentumok, bizonyítékok jegyzékét,
→ a vállalkozás panasszal kapcsolatos álláspontját, ha azonnali kivizsgálás történik,
→ a jegyzőkönyvvezető – és ha jelen van a fogyasztó – aláírását, a panasz egyedi azonosítóját (telefonos, egyéb hírközlési szolgáltatás esetén).
Találkoztunk olyan webáruházzal amely a jogszabályi előírásokkal ellentétes tájékoztatást adott, amikor azt tüntette fel, hogy a panaszra adott írásbeli válaszokat két évig őrzi meg.
A panaszról felvett jegyzőkönyvet illetve arra adott választ 3 évig köteles megőrizni a webáruház!
A fenti lista segítségével ellenőrizze le Ön is, megfelelően ad -e tájékoztatást a panaszok intézésének módjáról!
A panaszkezelési tájékoztató azonban itt még nem ér véget! A webshop és a fogyasztó között esetlegesen fennálló fogyasztói jogvita a tárgyalások során lehet, hogy nem rendeződik, ezért még előzetesen tájékoztatni kell a fogyasztót a további jogérvényesítési lehetőségeivel kapcsolatban is. A következő két bejegyzésben erről lesz szó, tartson velünk!
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Sokan úgy tudják, hogy az online értékesítés esetén akkor minősül
Fokozott ellenőrzés indul a webáruházakkal szemben A nemzetgazdasági miniszter októberben