A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A netes vásárlás során a fogyasztó döntését az is befolyásolhatja, hogy a megvásárolni kívánt termék a megrendelés elküldését követően mennyi idő alatt érkezik meg hozzá, illetve, hogy mekkora szállítási költséggel kell még számolnia a vételáron felül.
A ‘Jogsértő webáruházak’ blog sorozatának mostani posztja arról fog szólni, hogy milyen jogsértő tájékoztatások fordultak elő a 100 átnézett webshopnál a szállítás feltételeire vonatkozóan.
Érdemes velünk tartania mert lehet, hogy Önnél is van ellentmondásos, félreérthető vagy hiányos tájékoztatás webshopjának szállítási információinál.
A termékek várható kiszállításának időpontjáról tájékoztatást kell adjon a webáruház, még a szerződés megkötése előtt, melyet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. Korm. rendelet 11. § (1) bekezdésének h) pontja ír elő.
16 webáruház esetében állapította meg a Hatóság, hogy egyáltalán nincs szállítási határidő feltüntetve az oldalán.
Az egyik webáruház a lefolytatott próbavásárlás során úgy tájékoztatott a kosárba helyezés után, hogy „Minden weboldalon megtalálható termék készleten van, azonnal küldjük!” A Hatóság megállapítása szerint azonban ez nem megfelelő, hiszen ebből értelemszerűen nem derül ki a fogyasztó számára, hogy mennyi idővel kell számolnia a termék leszállítására.
Gyakori az is, hogy a webáruházak a szállítási határidőket feltüntetik ugyan, de ellentmondásosan, megtévesztően, például a termékleírásoknál szereplő szállítási idő nem egyezik a megrendelés véglegesítésénél feltüntetett idővel.
Gyakori, hogy a webshopok ÁSZF-je konkrét időintervallum megadása nélkül annyi tájékoztatást tartalmaz, hogy „A megrendelésre vonatkozóan az általános teljesítési határidő a rendelés visszaigazolásától számított legfeljebb 30 nap.”
A fenti mondat a jogszabályoknak megfelel, ugyanis mind a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:220. § (1) bekezdése, mind Az Európai Parlament és Tanács 2011/83/ EU irányelvének 18. cikk (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a felek eltérő megállapodásának hiányában, az eladó a szerződés megkötését követően késedelem nélkül, de legkésőbb harminc napon belül köteles a vevő rendelkezésére bocsátani a terméket.
A jogszabályok tehát egy általános teljesítési határidőt határoznak meg, hiszen a termék jellegétől (elő kell-e állítani), rendelkezésre állásától függhet (van-e készleten), milyen határidőre tudja vállalni az adott termék kiszállítását a webáruház.
A pontosabb szállítási határidő megadása főleg ott okoz gondot a webáruházaknak, ahol nincs minden termék készleten. Ilyen esetben célszerű külön tájékoztatni a fogyasztókat arról, hogy mi a várható szállítási idő a készleten és mi a készlethiányos termékek esetén, így a fogyasztó is előre tud számolni az adott termék szállítási idejével.
A fogyasztóvédelmi hatóság álláspontja szerint az sem megfelelő, ha a termék leírásánál egy “raktáron van”, vagy “azonnal elérhető” jelzés kerül csak feltüntetésre, szükséges, hogy konkrét szállítási határidő is szerepeljen a kiszállításra. A webáruház – ahogy az előzetes tájékoztatás többi esetében – tehát olyan tájékoztatást kell adjon a várható szállítási határidőről, melyre egyértelműen tud ajánlatot tenni a vásárló.
Minden, a szállítási határidőt befolyásoló tényezőről tájékoztatni kell a fogyasztót. A szállítási határidő függhet az adott szállítási módtól is, ezért célszerű kitérni arra, hogy az egyes szállítási módok esetében mennyi idő alatt kapja meg a terméket a fogyasztó.
10 webáruháznál állapította meg a Hatóság, hogy hiányzott a szállítási költség feltüntetése az oldaláról.
A 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 11. § (1) e) pontja értelmében a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a vételáron felül az felmerülő valamennyi költségről, így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről!
A legtöbb esetben szerepelt a szállítási díj valamilyen módon a webáruházak oldalán, de sok esetben megtévesztően, illetve hiányosan.
Az alábbiakban bemutatunk néhány olyan jogsértő példát a szállítási díjakra vonatkozóan, amellyel a Fogyasztó Barát találkozott.
Gyakori, hogy a szállítási költségekről előzetesen nem tájékoztat a webshop, annak pontos összege csak a kosárban látszik, de az sem ritka, hogy csak az emailben történő visszaigazolás során tudja meg a vásárló mennyi a szállítás díja.
A webshop érdeke is, a szállítási határidők és a szállítási költségek pontos feltüntetése még a szerződéskötés előtt. A megfelelő előzetes tájékoztatással elkerülhető, hogy a vásárló elhagyja a webáruház oldalát vásárlás nélkül amiatt, mert például csak a kosárban derül ki számára a szállítási költség, vagy, hogy elálljon a szerződéstől, mert a megrendelés visszaigazolásakor tudja meg mikor kapná meg a terméket, ami a vártnál hosszabbnak bizonyul számára.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és