JOGSÉRTŐ WEBÁRUHÁZAK – A WEBSHOPOK SZÁLLÍTÁSI FELTÉTELEI

A netes vásárlás során a fogyasztó döntését az is befolyásolhatja, hogy a megvásárolni kívánt termék a megrendelés elküldését követően mennyi idő alatt érkezik meg hozzá, illetve, hogy mekkora szállítási költséggel kell még számolnia a vételáron felül.

A ‘Jogsértő webáruházak’ blog sorozatának mostani posztja arról fog szólni, hogy milyen jogsértő tájékoztatások fordultak elő a 100 átnézett webshopnál a szállítás feltételeire vonatkozóan.

Érdemes velünk tartania mert lehet, hogy Önnél is van ellentmondásos, félreérthető vagy hiányos tájékoztatás webshopjának szállítási információinál.

Fogyasztó Barát - Jogi védőháló webáruháztulajdonosoknak - fogyasztóvédelem

Szállítási határidők

A termékek várható kiszállításának időpontjáról tájékoztatást kell adjon a webáruház, még a szerződés megkötése előtt, melyet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. Korm. rendelet 11. § (1) bekezdésének h) pontja ír elő.

16 webáruház esetében állapította meg a Hatóság, hogy egyáltalán nincs szállítási határidő feltüntetve az oldalán.

Az egyik webáruház a lefolytatott próbavásárlás során úgy tájékoztatott a kosárba helyezés után, hogy „Minden weboldalon megtalálható termék készleten van, azonnal küldjük!” A Hatóság megállapítása szerint azonban ez nem megfelelő, hiszen ebből értelemszerűen nem derül ki a fogyasztó számára, hogy mennyi idővel kell számolnia a termék leszállítására. 

Gyakori az is, hogy a webáruházak a szállítási határidőket feltüntetik ugyan, de ellentmondásosan, megtévesztően, például a termékleírásoknál szereplő szállítási idő nem egyezik a megrendelés véglegesítésénél feltüntetett idővel.

A 30 nap teljesítési határidő

Gyakori, hogy a webshopok ÁSZF-je konkrét időintervallum megadása nélkül annyi tájékoztatást tartalmaz, hogy „A megrendelésre vonatkozóan az általános teljesítési határidő a rendelés visszaigazolásától számított legfeljebb 30 nap.”

A fenti mondat a jogszabályoknak megfelel, ugyanis mind a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:220. § (1) bekezdése, mind Az Európai Parlament és Tanács 2011/83/ EU irányelvének 18. cikk (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a felek eltérő megállapodásának hiányában, az eladó a szerződés megkötését követően késedelem nélkül, de legkésőbb harminc napon belül köteles a vevő rendelkezésére bocsátani a terméket.

A jogszabályok tehát egy általános teljesítési határidőt határoznak meg, hiszen a termék jellegétől (elő kell-e állítani), rendelkezésre állásától függhet (van-e készleten), milyen határidőre tudja vállalni az adott termék kiszállítását a webáruház.

A pontosabb szállítási határidő megadása főleg ott okoz gondot a webáruházaknak, ahol nincs minden termék készleten. Ilyen esetben célszerű külön tájékoztatni a fogyasztókat arról, hogy mi a várható szállítási idő a készleten és mi a készlethiányos termékek esetén, így a fogyasztó is előre tud számolni az adott termék szállítási idejével.

A fogyasztóvédelmi hatóság álláspontja szerint az sem megfelelő, ha a termék leírásánál egy “raktáron van”, vagy “azonnal elérhető” jelzés kerül csak feltüntetésre, szükséges, hogy konkrét szállítási határidő is szerepeljen a kiszállításra. A webáruház – ahogy az előzetes tájékoztatás többi esetében – tehát olyan tájékoztatást kell adjon a várható szállítási határidőről, melyre egyértelműen tud ajánlatot tenni a vásárló.

Minden, a szállítási határidőt befolyásoló tényezőről tájékoztatni kell a fogyasztót. A szállítási határidő függhet az adott szállítási módtól is, ezért célszerű kitérni arra, hogy az egyes szállítási módok esetében mennyi idő alatt kapja meg a terméket a fogyasztó.

Szállítási költségek

10 webáruháznál állapította meg a Hatóság, hogy hiányzott a szállítási költség feltüntetése az oldaláról. 

A 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 11. § (1) e) pontja értelmében  a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a vételáron felül az felmerülő valamennyi költségről, így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről!

A legtöbb esetben szerepelt a szállítási díj valamilyen módon a webáruházak oldalán, de sok esetben megtévesztően, illetve hiányosan. 

Az alábbiakban bemutatunk néhány olyan jogsértő példát a szállítási díjakra vonatkozóan, amellyel a Fogyasztó Barát találkozott.

  • Az egyik webshop súlyhatárhoz kötötte a szállítási költségeket, de a termékeknél a súly mégsem volt feltüntetve. 
  • A webshop tulajdonosok sokszor csak utalnak a postai vagy futárcég díjszabására konkrét adatok nélkül. Nem elegendő ha csak egy linken keresztül éri el a vásárló az adott szállítási díjakat, hanem az oldalon szerepeltetni kell egyértelműen, érthetően a lehetséges szállítási módokat és azok díját.
  • Az átnézett webshopok között előfordult olyan is, aki felszámította a szállítási költséget, holott a tájékoztatása szerint nem kellett volna. 
  • Egy másik webáruház pedig a tájékoztatásában és a kosárnál nem ugyanabban az összegben adta meg a szállítás díját. 
  • Megtévesztő volt továbbá az egyik webshop tájékoztatása, mely a főoldalán feltüntette, hogy ingyenes a szállítás, ez a feltétel azonban csak kettő termék vásárlása esetében volt így.

Gyakori, hogy a szállítási költségekről előzetesen nem tájékoztat a webshop, annak pontos összege csak a kosárban látszik, de az sem ritka, hogy csak az emailben történő visszaigazolás során tudja meg a vásárló mennyi a szállítás díja. 

A webshop érdeke is, a szállítási határidők és a szállítási költségek pontos feltüntetése még a szerződéskötés előtt. A megfelelő előzetes tájékoztatással elkerülhető, hogy a vásárló elhagyja a webáruház oldalát vásárlás nélkül amiatt, mert például csak a kosárban derül ki számára a szállítási költség, vagy, hogy elálljon a szerződéstől, mert a megrendelés visszaigazolásakor tudja meg mikor kapná meg a terméket, ami a vártnál hosszabbnak bizonyul számára.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül