Változhat az elállás egyik szabálya. A fogyasztóvédelmi hatóság jár el a Posta rendeletet megsértő webáruházakkal szemben.
Legutóbbi blog bejegyzésünkben már írtunk “A fogyasztóvédelemmel összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló
Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. tv (Ektv.) 5. § (2) a) pontja rögzíti a webshopok azon kötelezettségét, hogy a szerződéskötés feltételei körében tájékoztatniuk kell a fogyasztókat azokról a technikai lépésekről, melyek az elektronikus szerződések megkötéséhez szükségesek.
A webáruház tulajdonképpen a weboldalának használatához, illetve az elektronikus úton történő szerződéskötés folyamatához kell, hogy technikai útmutatót és leírást adjon, a termék kiválasztásától egészen a megrendelés véglegesítéséig.
Ha ezek hiányoznak a webáruház oldaláról, akkor azon túl, hogy nem teljesíti jogszabályi kötelezettségét, előfordulhat, hogy a fogyasztó nem akaratának megfelelő rendelést ad le, vagy a megrendelését technikai okokból nem tudja leadni.
A Fogyasztó Barát által átnézett 100 jogsértést megállapító határozatból 36 esetben találkozott olyan webshoppal, akiknél elmaradt a fenti tájékoztatás vagy az hiányosan került feltüntetésre!
Gyakori hiba, hogy a webshopok a különböző menüpontjaikban ellentmondóan tájékoztatnak arról, hogy a vásárlás regisztrációhoz kötött-e. A Hatóság által lebonyolított próbavásárlások során több webáruháznál előfordult, hogy ugyan előírta a vállalkozás a regisztrációt mint megrendelés leadásának feltételét, ugyanakkor arra anélkül is lehetőség volt.
A fenti kötelezettséget jól összefoglalja a Hatóság egyik határozátból idézett mondata: “Az Ektv. 5. § (2) bek. a) pontja magába foglalja az előzetes regisztrációról, a katalógusban való böngészésről, a termékek kiválasztásáról és kosárba helyezéséről, a kosár tartalmának frissítéséről és törléséről, a teljesítési és szállítási feltételek kiválasztásáról, a pénztárban való fizetésről, a megrendelés (a fogyasztó ajánlatának) leadásáról szóló tájékoztatást.”(FE/FOGY/00424-3/2020.)
A netes vásárlások során elkerülhetetlen, hogy a megrendelés leadása során olyan félrekattintásokra kerüljön sor, melyek miatt a fogyasztó nem az akaratának megfelelő megrendelést ad le, vagy a webáruházon történő elakadás miatt nem is tudja a megkezdett vásárlását folytatni.
Az Ektv. 5. § (2) bekezdésének c) pontja írja elő, hogy „a szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését megelőzően történő azonosításához és kijavításához biztosított eszközökről.”
A webáruház részére a jogszabály tehát két kötelezettséget állapít meg az adatbeviteli hibák javítása körében. Egyrészt azt, hogy tájékoztassa a fogyasztót arról mely eszközökkel, lépésekkel van lehetősége a vásárlás során a hibák felismerésére és javítására, másrészt pedig azt, hogy biztosítsa a hibák javításának technikai feltételeit, eszközeit, hogy a hibákat a fogyasztó maga kijavíthassa.
A megvizsgált 100 webáruházból 37 nem adott útmutatót vásárlóinak arra vonatkozóan, hogy miként javíthatja hibáit a megrendelés során!
Az általunk átnézett jogsértő webshopok között több olyan volt, ahol a Hatóság által folytatott próbavásárlás során nem derült ki, hogy a kosárból a tételeket hogyan lehet törölni, illetve a termék darabszámát hogyan lehet megváltoztatni.
Az egyik webshop általános szerződési feltételei pedig ki is zárta a javítás lehetőségét olyan kikötéssel, hogy ,A vevő adatainak utólagos módosítása nem lehetséges.”
Olyan is előfordult, hogy a webáruház tájékoztatása szerint a fogyasztónak a megadott adatok módosítására lehetősége van a megrendelés elküldéséig, azonban arról már nem nyújtott tájékoztatást, hogy a vevő ezt technikailag hogyan teheti meg a megrendelési folyamat során.
Fontos tehát, hogy a webáruház amellett, hogy tájékoztatja vásárlóját a hibák kijavításának lehetőségeiről, biztosítsa is annak technikai megvalósítását!
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Legutóbbi blog bejegyzésünkben már írtunk “A fogyasztóvédelemmel összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló
2024.03.27. napjával felkerült az Igazságügyi Minisztérium “A fogyasztóvédelemmel összefüggő kormányrendeletek módosításáról
A fogyasztónak minősülő vásárló kellékszavatossági igényét a vásárlástól számított 2