A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. tv (Ektv.) 5. § (2) a) pontja rögzíti a webshopok azon kötelezettségét, hogy a szerződéskötés feltételei körében tájékoztatniuk kell a fogyasztókat azokról a technikai lépésekről, melyek az elektronikus szerződések megkötéséhez szükségesek.
A webáruház tulajdonképpen a weboldalának használatához, illetve az elektronikus úton történő szerződéskötés folyamatához kell, hogy technikai útmutatót és leírást adjon, a termék kiválasztásától egészen a megrendelés véglegesítéséig.
Ha ezek hiányoznak a webáruház oldaláról, akkor azon túl, hogy nem teljesíti jogszabályi kötelezettségét, előfordulhat, hogy a fogyasztó nem akaratának megfelelő rendelést ad le, vagy a megrendelését technikai okokból nem tudja leadni.
A Fogyasztó Barát által átnézett 100 jogsértést megállapító határozatból 36 esetben találkozott olyan webshoppal, akiknél elmaradt a fenti tájékoztatás vagy az hiányosan került feltüntetésre!
Gyakori hiba, hogy a webshopok a különböző menüpontjaikban ellentmondóan tájékoztatnak arról, hogy a vásárlás regisztrációhoz kötött-e. A Hatóság által lebonyolított próbavásárlások során több webáruháznál előfordult, hogy ugyan előírta a vállalkozás a regisztrációt mint megrendelés leadásának feltételét, ugyanakkor arra anélkül is lehetőség volt.
A fenti kötelezettséget jól összefoglalja a Hatóság egyik határozátból idézett mondata: “Az Ektv. 5. § (2) bek. a) pontja magába foglalja az előzetes regisztrációról, a katalógusban való böngészésről, a termékek kiválasztásáról és kosárba helyezéséről, a kosár tartalmának frissítéséről és törléséről, a teljesítési és szállítási feltételek kiválasztásáról, a pénztárban való fizetésről, a megrendelés (a fogyasztó ajánlatának) leadásáról szóló tájékoztatást.”(FE/FOGY/00424-3/2020.)
A netes vásárlások során elkerülhetetlen, hogy a megrendelés leadása során olyan félrekattintásokra kerüljön sor, melyek miatt a fogyasztó nem az akaratának megfelelő megrendelést ad le, vagy a webáruházon történő elakadás miatt nem is tudja a megkezdett vásárlását folytatni.
Az Ektv. 5. § (2) bekezdésének c) pontja írja elő, hogy „a szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését megelőzően történő azonosításához és kijavításához biztosított eszközökről.”
A webáruház részére a jogszabály tehát két kötelezettséget állapít meg az adatbeviteli hibák javítása körében. Egyrészt azt, hogy tájékoztassa a fogyasztót arról mely eszközökkel, lépésekkel van lehetősége a vásárlás során a hibák felismerésére és javítására, másrészt pedig azt, hogy biztosítsa a hibák javításának technikai feltételeit, eszközeit, hogy a hibákat a fogyasztó maga kijavíthassa.
A megvizsgált 100 webáruházból 37 nem adott útmutatót vásárlóinak arra vonatkozóan, hogy miként javíthatja hibáit a megrendelés során!
Az általunk átnézett jogsértő webshopok között több olyan volt, ahol a Hatóság által folytatott próbavásárlás során nem derült ki, hogy a kosárból a tételeket hogyan lehet törölni, illetve a termék darabszámát hogyan lehet megváltoztatni.
Az egyik webshop általános szerződési feltételei pedig ki is zárta a javítás lehetőségét olyan kikötéssel, hogy ,A vevő adatainak utólagos módosítása nem lehetséges.”
Olyan is előfordult, hogy a webáruház tájékoztatása szerint a fogyasztónak a megadott adatok módosítására lehetősége van a megrendelés elküldéséig, azonban arról már nem nyújtott tájékoztatást, hogy a vevő ezt technikailag hogyan teheti meg a megrendelési folyamat során.
Fontos tehát, hogy a webáruház amellett, hogy tájékoztatja vásárlóját a hibák kijavításának lehetőségeiről, biztosítsa is annak technikai megvalósítását!
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és