GYIK: EZEKET KÉRDEZTÉK TŐLÜNK  – AZ ELÁLLÁSRÓL!

A Fogyasztó Barát ügyfeleinek lehetősége van a jogi szakmai ügyeket vivő dr. Németh Ádám ügyvédi irodától jogi tanácsadás keretén belül kérdéseket feltenni a jogi szövegek tartalmára vonatkozóan, illetve ahhoz kapcsolódóan.

Ezekből a kérdésekből összeszedtük azokat, amelyek a leggyakrabban fordulnak elő, vagy amelyek olyan problémára világítanak rá, amelyek érdekesek lehetnek minden webshop üzemeltető számára.

A mostani bejegyzésünkből kiderül, hogy mire voltak kíváncsiak leggyakrabban a webáruház üzemeltetők, ha elállt a vásárlójuk!

Nézzük tehát, milyen kérdésekkel találkoztunk az elállási jog gyakorlásával kapcsolatban, tartson velünk, hátha van, amit Ön is megkérdezett volna!

1. A szállítási díj visszafizetése elállás esetén

Fogyasztó Barát - GY.I.K.

Jogszabály szerint, 14 napos elállás esetén az eladónak meg kell téríteni a szállítási díjat a termék vételárával együtt, ellenben a visszaküldés költsége a vevőt terheli? Köszönöm előre is a választ!

Igen, vissza kell téríteni a 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 13. § (1) bekezdése alapján a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is. A jogszabály ugyanakkor azt is kimondja, hogy  ha a fogyasztó  kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választ, a vállalkozás nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket, tehát akkor elég csak a legalacsonyabb szállítási mód költségét visszatéríteni részére. 

Fogyasztó Barát - GY.I.K.

Rendeltek három terméket a webáruházamból. A három termékből kettőt visszaküldenek egyet megtartanak. Ebben az esetben is vissza kell fizetnem a szállítási díjat?

Ez esetben a szállítási díjat nem kell visszatéríteni a vásárló részére, tekintettel arra, hogy a szállítási költség akkor is terhelte volna a fogyasztót, ha csak azt az 1 terméket vásárolja meg amit nem küld vissza, tehát csak a visszaküldött 2 termék ellenértékét kell visszatéríteni.

2. Csomagolás - elállás

Fogyasztó Barát - GY.I.K.

Az elállás esetén sokszor csomagolás nélkül vagy hiányos csomagolással küldik vissza a terméket. Vonhatok le értékcsökkenést, ha a gyári csomagolás nélkül küldik vissza a terméket? Ilyenkor már csak értékcsökkenéssel adható el a termék.

Az elállást a csomagolás hiánya miatt nem lehet elutasítani, ezzel kapcsolatban következetes a hatóság gyakorlata. A csomagolás nem a termék része, így az elállás feltételéül sem lehet szabni annak meglétét, és értékcsökkenést sem lehet levonni annak hiánya miatt.

3. Használt termék és az elállás

Fogyasztó Barát - GY.I.K.

Szeretném a webshopom ÁSZF-ét úgy megváltoztatni, hogy a használt gépekre külön kitérjünk az elállási szabályoknál, ugyanis úgy tudjuk, hogy a használt gépekre nem vonatkozik az elállás. 

A 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet nem tesz különbséget a használt és az új termékek között, ezért a használt termékek esetében is van elállási joga a vásárlónak. Megjegyezzük, hogy a szavatosság esetében van lehetőség eltérni az általános szabályoktól, a Ptk. szerint a szavatosságot egy évre lehet csak csökkenteni.

4. Sérült termék - elállás

Fogyasztó Barát - GY.I.K.

Mi a teendő abban az esetben, ha az elálláskor sérült terméket kaptunk vissza? A terméket nem lehet újra eladni, ez esetben mi mondhatjuk, hogy nem állhat el a vásárló?

Ha hibás a termék, akkor ettől függetlenül a vásárló élhet az elállási joggal, viszont ez esetben a vállalkozás értékcsökkenést vonhat le a kifizetett vételárból. Ha teljesen használhatatlan a termék és a vásárló hibája ez, akkor viszont jelezni szükséges a vásárlónak, hogy ha a terméket nem ő rontotta el, akkor tereljék át az ügyet szavatossági panasszá.

5. Elállás esetén a visszaküldés igazolása

Fogyasztó Barát - GY.I.K.

Van-e módunk az ÁSZF-be valahogy beleírni, hogy csak „könyvelt küldeményként” feladott csomagban tudjuk fogadni az elálláshoz kapcsolódó visszaküldéseket?
A webshopunk már a vevő által történő feladás után egyből visszatérítené a a rendelés ellenértékét, azonban ehhez minimum egy csomagszámot/küldeményazonosítót várnánk a vevőtől megküldeni számunkra. Amennyiben nem így adják fel a csomagot, hanem pl. sima levélként a postán, akkor a vevő bizonyítani sem tudja irányunkba, hogy feladta a csomagot.

A visszaküldés esetében nem lehet előírni, hogy csak könyvelt küldeményként adhatja fel a terméket a vásárló, viszont a visszatérítési kötelezettsége a vállalkozásnak csak akkor keletkezik, ha a feladást hitelt érdemlő módon igazolta. A 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 23. § (4) bekezdésében foglalt visszatartási jog alapján tehát a vállalkozás az ellenértéket mindaddig visszatarthatja, amíg a fogyasztó az árut vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte. Amennyiben valaki egyszerű küldeményként küldi el a terméket, mondhatják neki, hogy a visszatérítést ez nem alapozza meg, csak a termék megérkezése.

6. Elállás alóli kivételek

Fogyasztó Barát - GY.I.K.

A vonatkozó jogszabály 29. § (1) e) pontja szerint az  elállási jog nem érvényes olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza. A mi webshopunk árul olyan hangszereket, amiket szájba kell venni (furulya, szájharmonika stb.) Ezekre is vonatkozhat a fenti kitétel? Ha igen, ezekről készíthetünk-e konkrét listát, amit mellékletként közzéteszünk az áruházban, vagy ez nem szükséges? 

A szájba vehető hangszerre értelmezhető a kitétel, de  általános hangszerre nem. 

Készíthetnek olyan listát, ami a kivételbe tartozó termékeket pontosan meghatározza, ennek jogi akadálya nincs. 

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a  jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!