A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
Az alábbiakban olyan (a webshopok ÁSZF-ében, valamint a webáruházak oldalain előforduló) webshop tájékoztatásokat idézünk, melyeket a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzése során megtévesztőnek tekintett.
Leszögezzük, hogy bár a minősítése megtévesztő ezeknek a mondatoknak, tudjuk, hogy mögötte nem a vállalkozások megtévesztési szándéka áll, hanem inkább a jogszabályok és a fogyasztóvédelmi gyakorlat ismeretének a hiánya, éppen ezért segítségül összeszedtük azokat a leggyakrabban alkalmazott mondatokat, amiket kerülni kell minden online vállalkozásnak.
Érdemes tehát velünk tartania, mert lehet, hogy Önnek is ismerős lesz a lenti mondatok valamelyike.
A Fogyasztó Barát ügyfeleinek nincs okuk amiatt aggódni, hogy az ÁSZF-ük tartalmazza a lenti tájékoztatások valamelyikét, hiszen a dokumentumok folyamatosan frissülnek a hatályos jogszabályoknak megfelelően, valamint a fogyasztóvédelem területén szerzett hosszú évek tapasztalatainak köszönhetően tudja mely tájékoztatások nem felelnek meg a hatóságok elvárásainak. Ugyanakkor a weboldalon található egyéb tájékoztatások miatt érdemes lehet nekik is átfutni a lenti írásunkat.
“A teljesítéstől számított hat hónapon belül a kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba közlésén túl nincs egyéb feltétele, ha Ön igazolja, hogy a terméket, illetve a szolgáltatást a xy Kft. Szolgáltató nyújtotta. A teljesítéstől számított hat hónap eltelte után azonban már Ön köteles bizonyítani, hogy az Ön által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.”
A fenti mondat a már nem hatályos rendelkezések miatt maradhatott benne a fenti webshop ÁSZF-ében. 2022. január 1. napjától a 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet hatályba lépésével a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések esetében a vélelem időtartama 1 évre emelkedett. Fontos, hogy ha az ÁSZF a hatályos szabályok szerint tartalmazza a fenti mondatot, akkor az oldalon lévő erre vonatkozó tájékoztatást (ha van) is meg kell nézni, hogy megfelelő-e.
” Termékeinkre 1 év jótállási időt biztosítunk! „
Szintén nem követte a jogszabályváltozást az a webshop, akinek az ÁSZF-e, és a garanciáról szóló aloldala egységesen 1 év jótállási időt ad meg a termékekre. Már 2021. január 1. napjától a termék árától függ a jótállási idő, és az úgynevezett sávos jótállási idő szabalyait ismertetni kell a fogyasztóval, hogy tudja, a termék, amit megrendel hány évig jótállás köteles. A korábban még három sávos jótállási idő (1, 2, 3 év) 2024.05.08. napjával megszűnt, és a minimum jótállási idő 2 évre emelkedett, tehát e naptól már nincs 1 év jótállási idő.
“Nem érvényes az elállási jog az általában érzékelhetően tartósan használt termékekre sem.”
Logikus, hogy webshop üzemeltetőként nem szeretnénk olyan terméket visszakapni amin látszik, hogy használták, és nem, vagy csak jelentősen kevesebbért tudja eladni.
Ugyanakkor az elállási jog gyakorlását nem zárja ki a csomagolás felbontása, a termék kipróbálása, és a termék használata sem. Ez utóbbi esetben azonban értékcsökkenést lehet levonni amennyiben a használatnak látható nyomai vannak a terméken és sérült, melynek meghatározása a vállalkozás feladata a termékben bekövetkezett értékcsökkenés mértékéhez képest(erről részletesebben korábbi posztunkban írtunk, katt ide ha még nem látta).
„Pénzvisszafizetési garancia 14 napon belül!”
Elég sok webáruház alkalmazza még ezt a mondatot az oldalán, mely azonban megtévesztő, ugyanis ezzel a tájékoztatással a vállalkozás a jogszabály alapján a fogyasztót megillető elállási jogot úgy tünteti fel, mintha a webshop saját kedvezménye lenne. Amennyiben az Ön oldalán is szerpel ez, vagy hasonló mondat, akkor törölje, mert egy fogyasztóvédelmi ellenőrzés során kifogásolhatja a hatóság.
“100%-os garanciát vállalunk a termékeinkre!”
Sok helyen írják ki a webshopok, hogy a termékekre 100 % garanciát vállalnak. Mi ezzel a gond?
A garancia szó nem jogi kifejezés, a jótállás fogalmának használata és annak szabályai ismertetése a feladata a webáruháznak.
Továbbá az ilyen jellegű kiírás megtéveszti a vásárlókat, hiszen úgy tűnhet a webshop saját kedvezménye ez, nem pedig jogszabályi kötelezettsége.
“A megkötött szerződés írásban megkötöttnek minősül/ nem minősül annak. A megkötött szerződést iktatják/nem iktatják, utólag hozzáférhető lesz/nem lesz hozzáférhető. ”
Miért baj, ha szerez valahonnan a webáruház egy ÁSZF mintát, vagy másolja a többit? Többek között például ez. A fenti mondatból ugyanis jól látszik, hogy a webáruház egy mintát letöltött valahonnan, de elfelejtette azt személyre szabni. Meglepően sok ilyen ÁSZF-el találkoztunk mi is.
„Vásárló köteles a csomagot kézbesítéskor a futár előtt megvizsgálni, és termékeken, csomagoláson észlelt esetleges sérülés esetén köteles jegyzőkönyv felvételét kérni. Utólagos tartalomhiányért, esetleg sérülésért felelősséget vállalni nem tudunk!”
Gyakori probléma, hogy a termék kiszállítása után a vásárló jelzi, hogy az sérült. Ilyenkor nehéz helyzetbe kerül mind a kettő fél, hiszen vita alakulhat ki azzal kapcsolatban kit terhel ilyenkor a felelősség. Mit tehet vagy kell tennie a webshopnak, aki már átadta a terméket, és mi várható el a vásárlótól? Erről itt írtunk részletesebben: SÉRÜLT CSOMAGOK. ELŐÍRHATJA A WEBSHOP ÁSZF AZ ÁTVÉTELKORI ELLENŐRZÉST?
Amennyiben az ÁSZF mellett a webshop oldalán is találhatók a fogyasztóknak szóló tájékoztatók, akkor fontos, hogy azok ne legyenek ellentmondásban egymással. Amennyiben a fogyasztóvédelmi ellenőrzés ilyennel találkozik a fogyasztók megtévesztését állapítja meg, hiszen ez esetben a vásárló számára nem egyértelmű, hogy a webshop melyik tájékoztatását vegye alapul.
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és