5 gyakori webshop tévhit az elállásról
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
A webáruház köteles ismertetni a fogyasztóval az elállás szabályait, és többek között fel kell hívnia a figyelmét arra is, hogy a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 25. §-a alapján a vállalkozás követelheti a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenés megtérítését.
Az elállási jog megilleti a vásárlót akkor is, ha kipróbálta a terméket, hiszen az elállási idő pont arra ad lehetőséget a vásárlónak, hogy eldönthesse kell-e neki a termék.
De mi történik akkor, ha használja is a vásárló a terméket, és látszik, hogy nemcsak kipróbálta azt, és esetleg hibásan kerül vissza az eladóhoz?
Tartson velünk, hiszen úgy tapasztaljuk, hogy sok webáruháznak okoznak kellemetlenséget a használtan visszaküldött termékek.
Elsőként kezdjük azzal, hogy – bár már sokszor beszéltünk róla – a csomagolás eltávolítása nem zárja ki a fogyasztó elállási jogának gyakorlását. Sok vállalkozás még most is van, hogy kiköti, hogy csak bontatlan, sérülésmentes csomagolás esetén veszi vissza a terméket. A csomagolás eltávolítása azonban sok esetben szükséges ahhoz, ahogy a terméket megnézhesse a vásárló – főleg ha hasonló termékeket a hagyományos boltokban általában csomagolás nélkül mutatnak be – , és adott esetben gyakorolni tudja elállási jogát.
Fontos azonban megjegyezni, hogy vannak olyan csomagolások, melyek eltávolítása nem szükséges a termék megvizsgálásához, kipróbáláshoz. Ez tehát azt jelenti, hogy például az árun lévő védőfólia csak akkor távolítható el, ha az az ellenőrzéshez szigorúan véve szükséges!
Mivel csak a webshop oldalán találkozott a termékkel a vásárló, a csomagolás eltávolítása után az elállási időszak alatt a termék lényeges tulajdonságainak ellenőrzésére van lehetősége a fogyasztónak, amit egyébként is megtenne a fizikális boltban mielőtt vásárolna.
Ez adott esetben a termék kipróbálását is jelentheti, melyet a vásárló személyesen a hagyományos boltban is megtenne.
Ha a fogyasztó kipróbálta a terméket nem veszíti el elállási jogát, hiszen az elállás épp arra ad lehetőséget, hogy 14 napon belül a neten vásárolt terméket kipróbálhassa, és eldönthesse megfelelő-e számára.
A termék vizsgálatával, kipróbálásával kapcsolatban – vita esetén – az a kérdés, hogy az mennyiben a termék jellegének, tulajdonságának, működésének megállapítása érdekében történt-e. Az áru jellegének, tulajdonságainak, működésének megállapítása nem azonos azzal amikor arról győződik meg a fogyasztó, hogy a termék hibátlan-e.
Az adott terméktől függ, hogy azt milyen módon szükséges megvizsgálni, ki kell-e próbálni és abból kell kiindulni, hogy a hagyományos üzlethelyiségben miként járnak el ebben az esetben.
Így például ruhanemű esetén a cimkének eltávolítása, a termék kimosása már nem szükséges ahhoz, hogy meggyőződjön arról a vásárló azt kapta-e amit megrendeléskor elvárt, és egy háztartási gép kipróbálására sincs lehetőség az üzlethelyiségben történő értékesítéskor.
Akkor sem zárható ki az elállási jog gyakorlása, amennyiben a visszakapott terméken egyértelműen látszik, hogy azt használták is nemcsak kipróbálták, akár még sérülések is vannak rajta!
A hibás termék visszaküldésével sem zárható ki az elállási jog gyakorlása, azzal továbbra is élhet a vásárló. A termék visszavétele nem tagadható meg ekkor sem, azonban az értékcsökkenés összege a fogyasztót terheli!
A kipróbálást meghaladó mértéket az eladó egyedileg állapíthatja meg, arra nincs konkrét bevett gyakorlat.
Ebből következik az is, hogy előre nem lehetséges meghatározni az értékcsökkenés mértékét és azt nem lehet az ÁSZF-be foglalni, mindig az adott esetet vizsgálva kell megállapítani azt (aránytalanul magas értékcsökkenés megállapítása azonban természetesen nem megengedett).
Ha olyan terméket árul, melynek megvizsgálásához, kipróbálásához nem szükséges bizonyos részeinek megbontása, kicsomagolása, úgy javasolt erről tájékoztatni a vásárlót. A jogszabály ugyan nem írja elő, de hasznos lehet, ha figyelmezteti a webáruház a fogyasztót arra, hogy az adott termék esetén mi az, amire figyeljen annak átvétele után az elállási időszak alatt (pl. ne mossa ki, ne szedje szét stb.), ezzel elkerülve az olyan kisebb károkat, amelyek megnehezítik a termék későbbi eredeti áron történő értékesítését.
Milyen mértékű értékcsökkenést vonhat le a vállalkozás a visszafizetendő vételárból? Ez a kérdés sok vállalkozónak okoz fejtörést, ugyanakkor annak megállapítására ő jogosult, ő tudja, hogy az adott termék helyreállítása mennyibe fog kerülni számára, vagy, hogy annak használtként való értékesítésére milyen áron lesz lehetősége.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Sokan úgy tudják, hogy az online értékesítés esetén akkor minősül
Fokozott ellenőrzés indul a webáruházakkal szemben A nemzetgazdasági miniszter októberben