A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
Gyakran találkozni meghökkentő adatokkal az online vásárlási szokásokra vonatkozóan. Ezek a statisztikák azonban csak akkor szolgálnak érdemi információval, ha kicsit mögéjük tudunk nézni, és az ok-okozati összefüggéseket is feltárjuk.
Az interneten történő vásárlás a legegyszerűbben az alábbiak szerint definiálható: amikor a fogyasztó az eladó által üzemeltetett webáruházban, digitális eszközt használva, online rendeli, illetve vásárolja meg a terméket vagy szolgáltatást.
Magyarországon már a koronavírus előtt megfigyelhető volt az online vásárlások számának dinamikus növekedése, a kiskereskedelmi forgalom számottevő részét jelentette és jelenti a mai napig az online piac. Éves szinten 10%-kal nőtt az internetes vásárlások száma a pandémia előtt, ez az arány pedig az elmúlt években még inkább nőtt.
Ez annak is köszönhető, hogy a webshopok alkalmazkodtak az új helyzethez, és felhasználóbarát rendszereket és kedvező szállítási feltételeket teremtettek. Így a leggyakrabban online vásárolt áruk köre (könyvek, ruhadarabok, kiegészítők, elektronikai eszközök) nem csak az élelmiszerrel bővült ki, hanem például közlekedési eszközökkel, bútorokkal, különböző berendezésekkel is.
Az online vásárlások száma tehát tartósan megnőtt, sokan a korlátozások megszűnésével sem tértek vissza az offline vásárláshoz. Ezért akármekkora webáruházról is van szó, függetlenül attól, hogy van-e offline is elérhető üzlete, nagy hangsúlyt kell fektetni a weboldal kialakítására és a vásárlási folyamatra.
Sok vásárlás azért szakad félbe (ezt hívják úgy, hogy kosárelhagyás), mert
De vannak ezeknél még súlyosabb problémák, amelyek ahhoz a vásárlói döntéshez vezetnek, hogy soha többé nem kívánnak az adott helyről vásárolni:
Az interneten történő vásárlás terjedése magával vonzza a biztonsági és garanciális igények megjelenését. Azokban a webáruházakban sokkal jobban megbíznak a vásárlók, ahol ÁSZF-ből teljeskörűen tájékozódhatnak a jogokról és kötelezettségekről.
Az is megfigyelhető, hogy a fogyasztók hűségesek lesznek azokhoz a webáruházakhoz, amelyekkel minden tekintetben meg vannak elégedve. Ha sikerül az eladónak online elnyerni a vásárlók bizalmát, akkor nagyobb az esélye, hogy ugyanonnan fognak rendelni máskor is.
Sokáig az interneten vásárlók szívesebben fizettek utánvéttel, mikor már biztosra vehették, hogy megérkezett hozzájuk a termék. Ezen a fogyasztói magatartáson, beállítódáson (is) változtat az oldal megbízhatósága. Ha a vevő tud tájékozódni arról, hogy milyen lehetőségei vannak panaszt tenni, szívesebben fizeti ki előre a rendelést.
Ahogyan arra az elmúlt időszak is rávilágított, az internet online világa és az offline világ már-már elválaszthatatlan összekapcsolódása fogja jellemezni a 21. századot. Ezt a szakemberek az O2O (online to offline) kifejezéssel próbálják körülírni. A vásárlók teljesen átjárhatóként kezelik az online és az offline csatornákat. Ebből következik, hogy az a (web)áruház, amelyik csak az egyikre koncentrál, komoly hátrányba kerülhet versenytársaival szemben.
Még ha nincs is személyesen elérhető üzlete egy webshopnak, akkor is érdemes a vevők számára lehetővé tenni a közvetlen kapcsolódást.
Jelentősen növelheti a vásárlói élményt és elköteleződést, ha például valamelyik üzenetküldő alkalmazáson (Messenger, Viber, WhatsApp) fel lehet venni a kapcsolatot az eladóval. Így helyszíntől függetlenül, valós időben kaphat választ a kérdéseire egy potenciális vásárló. Mivel azonnali támogatást kap, csökken az esélye, hogy egy másik oldalra váltson, ahol esetleg a hiányolt információ hamarabb rendelkezésre áll.
Ehhez azonban fontos, hogy valóban gyorsan válaszhoz jusson a vásárló. Jó megoldás lehet akár chatbot alkalmazása, ami automatizálni tudja a kérdésekre és kérésekre adott válaszadást (a nap 24 órájában), ráadásul munkaerőt is felszabadít, aki így olyan ügyekre összpontosíthat, amelyek személyre szabott megoldást követelnek.
A fogyasztók tájékoztatása, az ÁSZF, és az egyéb hasonlók tehát nem felesleges szabályozások eredményei vagy kötelező formaságok.
Alapvetően meghatározzák a vásárlói viselkedést, ezért érdemes rájuk odafigyelni.
Nézz szét a Fogyasztó Barát weboldalán, számos hasznos tanácsot találsz nálunk a témában!
Forrás:
https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey.html
https://kgk.sze.hu/images/dokumentumok/kautzkiadvany2017/Nagy_Keller_Kautz_2017.pdf
https://www.elasticpath.com/blog/the-psychology-of-online-checkout-infographic
https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/vezetestudomany/article/view/742/448
https://www.marketing.hu/cikkek/hirek/az-ugyfelkapcsolattartast-segiti-a-viber
Tedd rendbe most a webshopod ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használd ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha szeretnél a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és