
Kikötheti-e az előre fizetést a webshop egy vásárlójának?
Egyszer már nem vette át a csomagot egy vásárlóm, ezért
Gyakran találkozni meghökkentő adatokkal az online vásárlási szokásokra vonatkozóan. Ezek a statisztikák azonban csak akkor szolgálnak érdemi információval, ha kicsit mögéjük tudunk nézni, és az ok-okozati összefüggéseket is feltárjuk.
Az interneten történő vásárlás a legegyszerűbben az alábbiak szerint definiálható: amikor a fogyasztó az eladó által üzemeltetett webáruházban, digitális eszközt használva, online rendeli, illetve vásárolja meg a terméket vagy szolgáltatást.
Magyarországon már a koronavírus előtt megfigyelhető volt az online vásárlások számának dinamikus növekedése, a kiskereskedelmi forgalom számottevő részét jelentette és jelenti a mai napig az online piac. Éves szinten 10%-kal nőtt az internetes vásárlások száma a pandémia előtt, ez az arány pedig az elmúlt években még inkább nőtt.
Ez annak is köszönhető, hogy a webshopok alkalmazkodtak az új helyzethez, és felhasználóbarát rendszereket és kedvező szállítási feltételeket teremtettek. Így a leggyakrabban online vásárolt áruk köre (könyvek, ruhadarabok, kiegészítők, elektronikai eszközök) nem csak az élelmiszerrel bővült ki, hanem például közlekedési eszközökkel, bútorokkal, különböző berendezésekkel is.
Az online vásárlások száma tehát tartósan megnőtt, sokan a korlátozások megszűnésével sem tértek vissza az offline vásárláshoz. Ezért akármekkora webáruházról is van szó, függetlenül attól, hogy van-e offline is elérhető üzlete, nagy hangsúlyt kell fektetni a weboldal kialakítására és a vásárlási folyamatra.
Sok vásárlás azért szakad félbe (ezt hívják úgy, hogy kosárelhagyás), mert
De vannak ezeknél még súlyosabb problémák, amelyek ahhoz a vásárlói döntéshez vezetnek, hogy soha többé nem kívánnak az adott helyről vásárolni:
Az interneten történő vásárlás terjedése magával vonzza a biztonsági és garanciális igények megjelenését. Azokban a webáruházakban sokkal jobban megbíznak a vásárlók, ahol ÁSZF-ből teljeskörűen tájékozódhatnak a jogokról és kötelezettségekről.
Az is megfigyelhető, hogy a fogyasztók hűségesek lesznek azokhoz a webáruházakhoz, amelyekkel minden tekintetben meg vannak elégedve. Ha sikerül az eladónak online elnyerni a vásárlók bizalmát, akkor nagyobb az esélye, hogy ugyanonnan fognak rendelni máskor is.
Sokáig az interneten vásárlók szívesebben fizettek utánvéttel, mikor már biztosra vehették, hogy megérkezett hozzájuk a termék. Ezen a fogyasztói magatartáson, beállítódáson (is) változtat az oldal megbízhatósága. Ha a vevő tud tájékozódni arról, hogy milyen lehetőségei vannak panaszt tenni, szívesebben fizeti ki előre a rendelést.
Ahogyan arra az elmúlt időszak is rávilágított, az internet online világa és az offline világ már-már elválaszthatatlan összekapcsolódása fogja jellemezni a 21. századot. Ezt a szakemberek az O2O (online to offline) kifejezéssel próbálják körülírni. A vásárlók teljesen átjárhatóként kezelik az online és az offline csatornákat. Ebből következik, hogy az a (web)áruház, amelyik csak az egyikre koncentrál, komoly hátrányba kerülhet versenytársaival szemben.
Még ha nincs is személyesen elérhető üzlete egy webshopnak, akkor is érdemes a vevők számára lehetővé tenni a közvetlen kapcsolódást.
Jelentősen növelheti a vásárlói élményt és elköteleződést, ha például valamelyik üzenetküldő alkalmazáson (Messenger, Viber, WhatsApp) fel lehet venni a kapcsolatot az eladóval. Így helyszíntől függetlenül, valós időben kaphat választ a kérdéseire egy potenciális vásárló. Mivel azonnali támogatást kap, csökken az esélye, hogy egy másik oldalra váltson, ahol esetleg a hiányolt információ hamarabb rendelkezésre áll.
Ehhez azonban fontos, hogy valóban gyorsan válaszhoz jusson a vásárló. Jó megoldás lehet akár chatbot alkalmazása, ami automatizálni tudja a kérdésekre és kérésekre adott válaszadást (a nap 24 órájában), ráadásul munkaerőt is felszabadít, aki így olyan ügyekre összpontosíthat, amelyek személyre szabott megoldást követelnek.
A fogyasztók tájékoztatása, az ÁSZF, és az egyéb hasonlók tehát nem felesleges szabályozások eredményei vagy kötelező formaságok.
Alapvetően meghatározzák a vásárlói viselkedést, ezért érdemes rájuk odafigyelni.
Nézz szét a Fogyasztó Barát weboldalán, számos hasznos tanácsot találsz nálunk a témában!
Forrás:
https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey.html
https://kgk.sze.hu/images/dokumentumok/kautzkiadvany2017/Nagy_Keller_Kautz_2017.pdf
https://www.elasticpath.com/blog/the-psychology-of-online-checkout-infographic
https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/vezetestudomany/article/view/742/448
https://www.marketing.hu/cikkek/hirek/az-ugyfelkapcsolattartast-segiti-a-viber
Tedd rendbe most a webshopod ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használd ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha szeretnél a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre!
Egyszer már nem vette át a csomagot egy vásárlóm, ezért
A 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdése
A webshop termékei között válogató vásárló döntését az is befolyásolja,
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amikor valaki meglátogatja az oldalunkat, a látogató cookie-azonosítója hozzáadódik a remarketinglistához. A Google cookie-kat – például a NID és SID cookie-kat – használ a Google-termékekben, így például a Google Keresésben látható hirdetések testreszabásához. Az ilyen cookie-kat például arra használja, hogy megjegyezze az Ön legutóbbi kereséseit, az egyes hirdetők hirdetéseivel vagy a keresési eredményekkel való korábbi interakcióit, továbbá a hirdetők webhelyein tett látogatásait. Az AdWords konverziókövetés funkciója cookie-kat használ. A hirdetésből eredő értékesítések és egyéb konverziók követésére cookie-kat ment a felhasználó számítógépére, amikor az adott személy egy hirdetésre kattint. A cookie-k néhány gyakori alkalmazási módja: a hirdetések kiválasztása annak alapján, hogy mi a releváns az adott felhasználó esetén, a kampányok teljesítményéről szóló jelentések tökéletesítése, és a felhasználó által már megtekintett hirdetések megjelenítésének elkerülése.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Mi az a cookie?
Az Adatkezelő a honlap látogatása során úgynevezett cookie-kat (sütiket) használ. A cookie betűből és számokból álló információcsomag, amit honlapunk az Ön böngészőjének küld el azzal a céllal, hogy elmentse bizonyos beállításait, megkönnyítse a honlapunk használatát és közreműködik abban, hogy néhány releváns, statisztikai jellegű információt gyűjtsünk a látogatóinkról.
A cookie-k (sütik) egy része nem tartalmaz személyes információkat, és nem alkalmas az egyéni felhasználó azonosítására, egy részük azonban olyan egyéni azonosítót tartalmaz - egy titkos, véletlenül generált számsort - amelyet az Ön eszköze tárol, ezzel az Ön azonosíthatóságát is biztosítja. Az egyes cookie-k (sütik) működési időtartamát az egyes cookie-k (sütik) vonatkozó leírása tartalmazza.
A cookie-k jogszabályi háttere és jogalapja:
Az adatkezelés jogalapja a Rendelet 6. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján az Ön hozzájárulása.
A honlap által használt cookie-k főbb jellemzői:
Google Analytics cookie: A Google Analytics a Google elemző eszköze, amely abban segít a weboldalak és alkalmazások tulajdonosainak, hogy pontosabb képet kapjanak látogatóik tevékenységeiről. A szolgáltatás cookie-kat használhat, hogy információkat gyűjtsön és jelentést készítsen a weboldal használatára vonatkozó statisztikai adatokból anélkül, hogy egyénileg azonosítaná a látogatókat a Google számára. A Google Analytics által használt fő cookiek a „__ga” "gat_gtag" és "_gid" cookiek. A webhelyhasználati statisztikai adatokból készülő jelentések mellett a Google Analytics – az előbbiekben ismertetett néhány hirdetési cookie-val együtt – felhasználható arra is, hogy relevánsabb hirdetéseket jelenítsünk meg a Google-termékekben (például a Google Keresésben) és szerte az interneten.
A működéshez szigorúan szükséges cookie-k: Ezek a cookie-k a weboldal használatához nélkülözhetetlenek, és lehetővé teszik a weboldal alapvető funkcióinak használatát. Ezek hiányába az oldal számos funkciója nem lesz elérhető az Ön számára. Ezen típusú cookie-k élettartama kizárólag a munkamenet idejére korlátozódik.
A felhasználói élmény javítását szolgáló cookie-k: Ezek a cookie-k információkat gyűjtenek a felhasználó weboldalhasználatáról, például, hogy mely oldalakat látogatja leggyakrabban, vagy milyen hibaüzenetet kap a weboldalról. Ezek a cookie-k nem gyűjtenek a látogatót azonosító információkat, vagyis teljesen általános, névtelen információkkal dolgoznak. Az ezekből nyert adatokat a weboldal teljesítményének javítására használjuk. Ezen típusú cookie-k élettartama kizárólag a munkamenet idejére korlátozódik.
Amennyiben Ön nem fogadja el a cookie-k használatát, akkor bizonyos funkciók nem lesznek elérhetőek az Ön számára. A cookie-k törléséről bővebb tájékoztatást az alábbi linkeken találhat: