5 gyakori webshop tévhit az elállásról
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
A netes vásárlással kapcsolatban már sokaknak eszébe jut az a bizonyos 14 nap, illetve, hogy a termék visszaküldhető akkor is, ha az amúgy hibátlan. Az elállás a szerződés megszüntetését jelenti mégpedig egyoldalú jognyilatkozattal. De mi a lényege ennek a jognak a távollévők között megkötött szerződések esetében és milyen szabályok szerint gyakorolható?
Korábbi posztjainkban már részleteztük mi a feladata a webáruháznak és a fogyasztónak az elállás esetén, melyeket érdemes itt, illetve itt elolvasni jelen bejegyzés után, ha még nem tette.
A mostani írás a fogyasztót megillető elállási jog általános szabályairól szól.
Az elállási jog általában akkor illeti meg az egyik felet, ha a másik fél szerződésszegést követ el. A webáruházban történő vásárlás esetén azonban más okból biztosítja a szerződés megszüntetésének ezt a formáját a jogszabály.
Az elállási jog a távollévők között megkötött szerződések esetén egy olyan fogyasztót védő intézmény, mely a szerződéskötés speciális jellegéből adódik. A webáruházban történő rendelés során ugyanis a fogyasztó nem tudja a terméket megvizsgálni, kézbe venni, lényegében „látatlanban” vásárolja meg azt, még akkor is, ha a termékleírás részletes.
Ezt a helyzetet oldja meg az a plusz jogosultság, amit elállási jognak hívunk, mely lehetőséget ad a vásárlónak arra, hogy bizonyos határidőn belül indoklás nélkül visszaküldje a terméket és visszakapja annak vételárát.
A jog gyakorlásának fontos eleme, hogy indoklás nélkül gyakorolható, tehát nem számít miért nem felelt meg a termék a fogyasztónak, így lényegében használatra alkalmas, hibátlan termék is visszaküldhető csak mert például annak a színe nem megfelelő. Ez a jog annak ellenére, hogy a fogyasztót védi, a netes vásárlások elterjedését is elősegíti, hiszen bátrabban rendelnek a fogyasztók annak tudatában, hogy meggondolhatják magukat amennyiben mégsem felel meg elképzeléseiknek a vásárolt termék.
A fogyasztót megillető elállási jog szabályait a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) szabályozza.
Korm. rendelet 20. § (1) bekezdése értelmében: „Az üzlethelyiségen kívül kötött és a távollévők között kötött szerződés esetén a fogyasztót a (2) bekezdésben meghatározott határidőn belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. ”
A fenti szakasz (2) bekezdése meghatározza milyen határidőn belül jogosult a fogyasztó elállni a szerződéstől. A 14 napos határidőt általában mindenki ismeri, de az már nem mindig egyértelmű, hogy mikortól kell számítani, illetve hogy mi a helyzet akkor, ha több terméket vásárolt a fogyasztó vagy olyan árut rendelt, ami több darabból áll és nem egyszerre kapja kézhez.
A jogszabály értelmében tehát a fogyasztó az elállási jogát áru adásvételére irányuló szerződés esetén
számított tizennégy napon belül gyakorolhatja.
A (3) bekezdés pedig kimondja, hogy áru adásvétele esetén az elállási jogát a szerződés megkötésének napja, és az áru átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja a fogyasztó.
Az elállás közölhető szóban és írásban egyaránt. A Korm. rendelet 22. § (1) bekezdése alapján a fogyasztó ezt megteheti annak 2. számú mellékletében található nyilatkozat-minta használatával, vagy az elállásra vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján. A lényeg az, hogy a nyilatkozata egyértelmű legyen a webáruház számára, kifejezett nyilatkozat hiányában, a termék egyszerű visszaküldésével nem lehet elállni a szerződéstől. A termék átvételének megtagadása sem tekinthető elállásnak.
A Korm. rendelet fenti szakaszának (2) bekezdése értelmében: „A vállalkozás internetes honlapján is biztosíthatja a fogyasztó számára a 20. §-ban meghatározott jog (1) bekezdés szerinti gyakorlását. Ebben az esetben a vállalkozás tartós adathordozón haladéktalanul visszaigazolja a fogyasztói nyilatkozat megérkezését.”
Az elállási jog határidőben érvényesítettnek tekintendő, ha a fogyasztó a nyilatkozatát a 14 napos határidő lejárta előtt elküldi, tehát nem kell, hogy 14 napon belül meg is kapja a webáruház, elég ha a 14 napon belül elküldi azt. Az elállás esetén a fogyasztónak utalnia kell arra, hogy a jogszabály szerinti indoklás nélküli elállási jogát gyakorolja, nem pedig a hibás teljesítéssel összefüggő szavatossági jogával él.
Részleges elállás? Igen erre is van lehetősége a fogyasztónak. Ha több terméket vásárolt a webáruháztól, de csak az egyiket kívánja visszaküldeni, úgy lehetősége van a szerződéstől részlegesen elállni. Az elállás jogát a termékek esetében önállóan is lehet gyakorolni!
Ugyan a fogyasztót megillető jogról van szó, melynek szabályos gyakorlása rajta múlik, a webáruház feladata, hogy e jog gyakorlásának szabályairól tájékoztatást adjon. Ez nemcsak azért fontos, mert a jogszabály a kötelező tájékoztatás keretén belül ezt is előírja a webáruháznak, továbbá mert a fogyasztó is így kap megfelelő tájékoztatást jogának gyakorlásához, hanem mert a tájékoztatás elmulasztása komoly következménnyel jár, többek között azzal, hogy az elállási jog határideje 365 napra meghosszabbodik! Ez a gyakorlatban igen csak előnytelen helyzetet teremt a webáruháznak ezért mindenképp figyelni kell a részletes, világos, határidőkre is figyelmeztető tájékoztatásra.
A Korm. rendelet 21. § (1) alapján tehát: „Ha a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésének i) pontjában meghatározott tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, a 20. § (2) bekezdésében meghatározott elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik.”
A fenti szakasz (2) bekezdés pedig kimondja: „Ha a vállalkozás a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő lejártát követő tizenkét hónapon belül megadta a fogyasztónak az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást, az elállásra vagy a felmondásra nyitva álló határidő az e tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon jár le.”
Vannak olyan esetek, amikor nem illeti meg a fogyasztót az elállási jog. A jogszabály felsorolja tételesen azokat az eseteket, ahol ésszerűtlen lenne a termék jellege, az értékesítés körülményei miatt, ha a fogyasztó indoklás nélkül elállhatna a szerződéstől.
A Korm. rendelet 29. § (1) bekezdése értelmében:
Nem gyakorolhatja elállási jogát a fogyasztó:
a) szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szolgáltatás maradéktalan teljesítése után, azonban ha szerződés fizetési kötelezettséget keletkeztet a fogyasztó számára, csak akkor, ha a teljesítés a fogyasztó kifejezett előzetes beleegyezésével és annak a fogyasztó általi tudomásulvételével kezdődött meg, hogy elveszíti elállási jogát, amint a vállalkozás maradéktalanul teljesítette a szerződést;
b) olyan áru vagy szolgáltatás tekintetében, amelynek ára, illetve díja a pénzpiac vállalkozás által nem befolyásolható, a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő alatt is lehetséges ingadozásától függ;
c) olyan nem előre gyártott áru esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan áru esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak;
d) romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző áru tekintetében;
e) olyan zárt csomagolású áru tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza;
f) olyan áru tekintetében, amely jellegénél fogva az átadást követően elválaszthatatlanul vegyül más áruval;
g) olyan alkoholtartalmú ital tekintetében, amelynek tényleges értéke a vállalkozás által nem befolyásolható módon a piaci ingadozásoktól függ, és amelynek áráról a felek az adásvételi szerződés megkötésekor állapodtak meg, azonban a szerződés teljesítésére csak a megkötéstől számított harmincadik napot követően kerül sor;
h) a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – olyan vállalkozási szerződés esetében, amelynél a vállalkozás a fogyasztó kifejezett kérésére keresi fel a fogyasztót sürgős javítási vagy karbantartási munkálatok elvégzése céljából;
i) lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha az átadást követően a fogyasztó a csomagolást felbontotta;
j) hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések kivételével;
k) nyilvános árverésen megkötött szerződések esetében;
l) lakáscélú szolgáltatás kivételével szállásnyújtásra irányuló szerződés, fuvarozás, személygépjármű-kölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerződés esetében, ha a szerződésben meghatározott teljesítési határnapot vagy határidőt kötöttek ki;
m) a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális tartalom tekintetében, ha a vállalkozás a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a fogyasztó e beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően elveszíti a 20. § szerinti jogát, továbbá a vállalkozás a 12. § (2) bekezdés vagy a 18. § szerint visszaigazolást küldött a fogyasztó részére.
A Korm. rendelet értelmében járulékos szerződés az olyan fogyasztói szerződés, amely távollevők között vagy üzlethelyiségen kívül kötött szerződéshez kapcsolódó egyéb áru értékesítésére, vagy szolgáltatás nyújtására irányul, amelyet a vállalkozás vagy a vállalkozással kötött megállapodás alapján harmadik személy nyújt.
A Korm. rendelet kitér arra is, mi történik a járulékos szerződésekkel, ha elállás esetén az eredeti állapot helyreállítására kerül sor. A fogyasztó által megtett elállási nyilatkozat nem csak a webáruházzal megkötött szerződést szüntetni meg, hanem a járulékos szerződéseket is, így például a hitelszerződéseket.
Ha tehát járulékos szerződés is kapcsolódik ahhoz a szerződéshez amitől elállt a fogyasztó, akkor az elállás a járulékos szerződést is megszünteti.
A webáruház viseli ennek minden költségét, azaz nem követelhető a fogyasztótól a szerződés megszüntetéséből eredő kár, és egyéb költség sem követelhető tőle.
A webáruház továbbá köteles a járulékos szerződésben részt vevő harmadik személy szerződő felet a fogyasztó elállásáról haladéktalanul értesíteni.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Sokan úgy tudják, hogy az online értékesítés esetén akkor minősül
Fokozott ellenőrzés indul a webáruházakkal szemben A nemzetgazdasági miniszter októberben