Elállás: Mikor tarthatja vissza az össszeget a webshop?
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
A fogyasztót megillető elállási jog szabályait a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet tartalmazza.
Amennyiben a fogyasztó él elállási jogával, jogilag olyan helyzetet kell teremteni, mintha maga a szerződés létre sem jött volna, azaz elállás esetén a szerződés annak megkötésének napjára visszamenőleg kerül megszüntetésre. A jogszabály mindkét fél számára olyan kötelezettségeket ír elő, amelyek visszaállítják azt az állapotot, ami a megrendelés leadása előtt volt.
A Korm. rendelet külön foglalkozik a fogyasztó és külön a vállalkozás kötelezettségeivel, a fogyasztó részéről ez alapvetően a termék visszaküldését jelenti, a webáruház esetében pedig a vételár visszafizetését.
Jelen írásban, röviden összegyűjtöttük, milyen kötelező teendői, illetve jogai vannak a webáruháznak ha a fogyasztó úgy dönt eláll a szerződéstől.
Mindenekelőtt fontos azzal kezdeni, hogy a szerződéskötést megelőző tájékoztatási kötelezettség az elállás feltételeire is kiterjed. A webáruház tehát a Korm rendelet a 11. § i) pontja alapján az elállási jog gyakorlásának határidejéről, feltételeiről és az elállási nyilatkozat mintáról is köteles tájékoztatni a fogyasztót.
A Korm. rendelet 23. § (1) bekezdése értelmében „Ha a fogyasztó a 22. §-nak megfelelően eláll az üzlethelyiségen kívül kötött vagy a távollevők között kötött szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.”
Ha tehát a webáruház a fogyasztó elállási szándékáról tudomást szerzett, köteles legkésőbb 14 napon belül a termék vételárát visszatéríteni részére.
A fenti szakasz (2) bekezdése azt is előírja, hogy miként köteles a termék árát visszafizetni a webáruház, mégpedig: „ A 22. §-nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén a vállalkozás a fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján a vállalkozás a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti.”
A termék ellenértékét tehát ugyanabban a formában kell visszafizetni, amilyen módon a fogyasztó azt megfizette. A felek megállapodhatnak abban, hogy a visszatérítés más formában történik meg, ennek költsége azonban a webáruházat terheli.
Fontos megemlíteni továbbá néhány olyan szabályt az elállással kapcsolatban, melyeket sokszor nem, vagy nem megfelelően alkalmaznak a felek a gyakorlatban:
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai is vannak. A Korm. rendelet 23. § (4) bekezdése értelmében „Áru adásvételére irányuló szerződés esetén a vállalkozás mindaddig visszatarthatja az (1) bekezdésben meghatározott összeget, amíg a fogyasztó az árut vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni. Nem illeti meg a vállalkozást a visszatartás joga, ha vállalta, hogy az árut maga fuvarozza vissza.”
A webáruház csak addig tarthatja vissza a termék vételárát, amíg vissza nem kapta azt, vagy ameddig a fogyasztó nem bizonyítja, hogy azt visszaküldte már. A visszaküldés bizonyítékaként pedig a fogyasztó által választott fuvarozó cég, vagy postai szolgáltató által tett írásos nyilatkozatot kell érteni, melyből kiderül, hogy ki a feladó és a címzett. A webáruháznak nincs azonban visszatartási joga, ha a terméket maga szállítja vissza, vagy ő általa ajánlott fuvarozó viszi el a terméket.
A Korm. rendelet 23. § (9) bekezdése pedig előírja, hogy mit tehet a webáruház a fogyasztó elállása esetén, ha digitális tartalom vagy szolgáltatás nyújtásáról van szó: “Digitális tartalom vagy szolgáltatás nyújtása során történő elállás esetén a webáruház megakadályozhatja, hogy a fogyasztó tovább használja azokat, hozzáférés megszüntetésével, vagy felhasználói fiók törlésével. “
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online