Elállás: Mikor tarthatja vissza az össszeget a webshop?
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
A fogyasztónak minősülő vásárlókat megilleti a webshopban történő vásárlás esetén az elállás joga. Ennek szabályait a már minden webshop üzemeltető által ismert 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) határozza meg. A Korm. rendelet 29. § (1) bekezdése ugyanakkor felsorol 13 olyan esetkört is, amikor a fogyasztót nem illeti meg elállási jog és nem, vagy csak feltétellel küldheti vissza a terméket az eladónak.
Tapasztalataink szerint a webáruházakban a leggyakrabban két kivételi kör jön szóba, a személyre szabott, egyedi termékek valamint a higéniai okból vissza nem küldhető termékek.
Sajnos a jogszabály nem határozza meg pontosabban számunkra, hogy milyen termékkategóriák tartoznak ezekbe a kivételi körökbe.
A lentiekben azonban adunk egy kis segítséget a fent említett két esetkör értelmezéshez, hiszen a legrutinosabb vállalkozást is néha nehéz helyzetbe hozhatja annak eldöntése, hogy az általa értékesített terméket érinti-e az elállási jog.
A Korm. rendelet 29. § (1) bekezdés c) pontja tartalmazza az egyedi termékek kategóriájának fogalmát: „A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát olyan nem előre gyártott áru esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan áru esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.”
Olyan termékekről van tehát ez esetben szó, melyet a fogyasztó által megadott jellemzők szerint készítenek el.
Ebbe a kategóriába esik bármely olyan nem előre gyártott áru, amelynek elkészítése a fogyasztó egyéni választásán vagy döntésén alapul.
Amikor tehát azt kell eldöntenünk, hogy az általunk forgalmazott termék bele tartozik -e a fenti kategórába, akkor az alábbiakat kell szem előtt tartani:
Nem egyedi termék:
Fontos itt megjegyzeni, hogy abban az esetben amikor a vásárló maga állíthatja össze ugyan a termék jellemzőit, de az eladó által előre meghatározottak szerint (tehát pl. katalógusból választja ki a kanapé színét, vagy az egyéb kiegészítőket), akkor nem beszélhetünk személyre szabott termékről. Erre jó példa ha a vásárló a felkínált szín, anyag szerint választhatja ki a terméket, vagy az eladó által megadott külön kellékkekkel egészíti ki a terméket. Az sem számít egyedi terméknek, ha a vásárló által megrendelt terméket az eladónak is meg kell rendelnie a gyártótól mert nem tartja készleten.
Tapasztalataink szerint ez az a kivélteli kör, ami legtöbb esetben fejtörést okozhat. Azt, hogy a termék egyedi, a vásárló személyére szabott-e viszonylag könnyen el tudja dönteni az eladó, azt viszont már kevésbé, hogy mit jelent pontosan az, hogy a termék higéniai vagy egészségvédelmi okból nem küldhető vissza.
A Korm. rendelet 29. § (1) c) pontja alapján: „A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát olyan zárt csomagolású áru tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza.”
Ne felejtsük el, hogy az ebbe a kivételi körbe tartozó termékeket is visszaküldheti a fogyasztó akkor, ha azok csomagolását nem bototta még fel.
Az elállás joga akkor utasítható el, ha tényleges egészségvédelmi vagy higéniai ok áll fenn a termék csomagolásának felbontása után (jellemzően tehát nem a külső csomagolásról van szó, hanem a termék védőfóliájáról, illetve olyan csomaglásáról melynek megbontásával a termékkel érintkezhet közvetlenül a vásárló).
A leggyakrabban felhozott példa e kategóriákra a kozmetikai termékek (bár ez esetben nehéz azt eldönteni, hogy felbontásra került-e, amennyiben nincs külön védőfólia), a fogkefe, a borotva, a fehérnemű.
Tehát ha a terméket nem tudja megfelelően tisztítani, fertőtleníteni a vállalkozás miután visszakapta, akkor lehet hivatkozni arra, hogy a csomagolás megbontása után már nem tudja visszavenni a terméket. Az áru értékesíthetősége egészségvédelmi vagy higiéniai okokból a csomagolásának felbontását követően ugyanis véglegesen megszűnik.
A fülhallgatók esetében több álláspont is van arra vonatkozóan, hogy higéniai okra hivatkozva elutasítható-e az elállás joga. Ezzel kapcsolatban érdemes figyelembe venni a Fogyasztó Védelmi Portálon fent lévő ezzel kapcsolatos állásfoglalást, melyből idézünk:
„A higiéniai termékek fogalmát, illetve a forgalmazási feltételeiket a jelenleg hatályos jogszabályok nem határozzák meg explicit módon, azokat esetről esetre szükséges elbírálni. Véleményünk szerint ebbe a termékkategóriába tartozik a kérdéses fülhallgató is, akkor is, ha az lezárt papírdobozban, védőfólia nélkül kerül értékesítésre. Fontos azonban, hogy az indokolás nélküli elállási jog kizárólag abban az esetben nem illeti meg a fogyasztót, ha a termék csomagolása felbontásra került. Kiemelendő azonban, hogy amennyiben a fejhallgató csomagolásán belül védőfólia is található a terméken, a külső csomagolás felbontásával még nem veszíti el a fogyasztó az elállási jogát, csak a védőfólia sérülése esetén alkalmazandó a kivételszabály.” (https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/elektronikus_kereskedelem_2)
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online