AMIKOR NEM ÁLLHAT EL A VÁSÁRLÓ: MIT JELENT PONTOSAN AZ EGYEDI TERMÉK ÉS A HIGÉNIAI TERMÉK?

A fogyasztónak minősülő vásárlókat megilleti a webshopban történő vásárlás esetén az elállás joga. Ennek szabályait a már minden webshop üzemeltető által ismert 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) határozza meg. A Korm. rendelet  29. § (1) bekezdése ugyanakkor felsorol 13 olyan esetkört is, amikor a fogyasztót nem illeti meg elállási jog és nem, vagy csak feltétellel küldheti vissza a terméket az eladónak.

Tapasztalataink szerint a webáruházakban a leggyakrabban két kivételi kör jön szóba, a személyre szabott, egyedi termékek valamint a higéniai okból vissza nem küldhető termékek.

Sajnos a jogszabály nem határozza meg pontosabban számunkra, hogy milyen termékkategóriák tartoznak ezekbe a kivételi körökbe.

A lentiekben azonban adunk egy kis segítséget a fent említett két esetkör értelmezéshez, hiszen a legrutinosabb vállalkozást is néha nehéz helyzetbe hozhatja annak eldöntése, hogy az általa értékesített terméket érinti-e az elállási jog.

Egyedi termékek

Korm. rendelet 29. § (1) bekezdés c) pontja tartalmazza az egyedi termékek kategóriájának fogalmát: „A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát olyan nem előre gyártott áru esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan áru esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.”

Olyan termékekről van tehát ez esetben szó, melyet a fogyasztó által megadott jellemzők szerint készítenek el.

Ebbe a kategóriába esik bármely olyan nem előre gyártott áru, amelynek elkészítése a fogyasztó egyéni választásán vagy döntésén alapul.

Amikor tehát azt kell eldöntenünk, hogy az általunk forgalmazott termék bele tartozik -e a fenti kategórába, akkor az alábbiakat kell szem előtt tartani:

  • olyan terméket árulunk-e, aminek a jellemzőit a fogyasztó adja meg,
  • olyan termékről van-e szó amelyet a fogyasztó személyére szabtunk, tehát például az alap termékünket a fogyasztó által kért egyedi jellemzőkkel látjuk el, amelyeket egyedileg kellett beszereznünk,
  • olyan termékről van-e szó ami névre szól, vagy olyan termék, melyeken a fogyasztó személyes adatai szerepelnek (névvel vagy a fogyasztó által kért szöveggel, képpel ellátott termék)

Nem egyedi termék:

Fontos itt megjegyzeni, hogy abban az esetben amikor a vásárló maga állíthatja össze ugyan a termék jellemzőit, de az eladó által előre meghatározottak szerint (tehát pl. katalógusból választja ki a kanapé színét, vagy az egyéb kiegészítőket), akkor nem beszélhetünk személyre szabott termékről. Erre jó példa ha a vásárló a felkínált szín, anyag szerint választhatja ki a terméket, vagy az eladó által megadott külön kellékkekkel egészíti ki a terméket. Az sem számít egyedi terméknek, ha a vásárló által megrendelt terméket az eladónak is meg kell rendelnie a gyártótól mert nem tartja készleten.

A higéniai, vagy egészségvédelmi okból vissza nem küldhető termék

Tapasztalataink szerint ez az a kivélteli kör, ami legtöbb esetben fejtörést okozhat. Azt, hogy a termék egyedi, a vásárló személyére szabott-e viszonylag könnyen el tudja dönteni az eladó, azt viszont már kevésbé, hogy mit jelent pontosan az, hogy a termék higéniai vagy egészségvédelmi okból nem küldhető vissza. 

A Korm. rendelet 29. § (1) c) pontja alapján: „A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát olyan zárt csomagolású áru tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza.”

Ne felejtsük el, hogy az ebbe a kivételi körbe tartozó termékeket is visszaküldheti a fogyasztó akkor, ha azok csomagolását nem bototta még fel. 

Az elállás joga akkor utasítható el, ha tényleges egészségvédelmi vagy higéniai ok áll fenn a termék csomagolásának felbontása után (jellemzően tehát nem a külső csomagolásról van szó, hanem a termék védőfóliájáról, illetve olyan csomaglásáról melynek megbontásával a termékkel érintkezhet közvetlenül a vásárló).

A leggyakrabban felhozott példa e kategóriákra a kozmetikai termékek (bár ez esetben nehéz azt eldönteni, hogy felbontásra került-e, amennyiben nincs külön védőfólia), a fogkefe, a borotva, a fehérnemű.

Tehát ha a terméket nem tudja megfelelően tisztítani, fertőtleníteni a vállalkozás miután visszakapta, akkor lehet hivatkozni arra, hogy a csomagolás megbontása után már nem tudja visszavenni a terméket. Az áru értékesíthetősége egészségvédelmi vagy higiéniai okokból a csomagolásának felbontását követően ugyanis véglegesen megszűnik.

A fülhallgatók esetében több álláspont is van arra vonatkozóan, hogy higéniai okra hivatkozva elutasítható-e az elállás joga. Ezzel kapcsolatban érdemes figyelembe venni a Fogyasztó Védelmi Portálon fent lévő ezzel kapcsolatos állásfoglalást, melyből idézünk: 

A higiéniai termékek fogalmát, illetve a forgalmazási feltételeiket a jelenleg hatályos jogszabályok nem határozzák meg explicit módon, azokat esetről esetre szükséges elbírálni. Véleményünk szerint ebbe a termékkategóriába tartozik a kérdéses fülhallgató is, akkor is, ha az lezárt papírdobozban, védőfólia nélkül kerül értékesítésre. Fontos azonban, hogy az indokolás nélküli elállási jog kizárólag abban az esetben nem illeti meg a fogyasztót, ha a termék csomagolása felbontásra került. Kiemelendő azonban, hogy amennyiben a fejhallgató csomagolásán belül védőfólia is található a terméken, a külső csomagolás felbontásával még nem veszíti el a fogyasztó az elállási jogát, csak a védőfólia sérülése esetén alkalmazandó a kivételszabály.” (https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/elektronikus_kereskedelem_2

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!