A WEBSHOPOK TÖBBSÉGE MEGSZEGI A VÁSÁRLÓI ÉRTÉKELÉSEKKEL KAPCSOLATOS SZABÁLYOZÁSOKAT.

Az Európai bizottság szerint az online boltok és platformok kétharmada kételyt ébresztett a feltűntetett vásárlói értékeléseikkel kapcsolatban. A hatóságok nem tudták megerősíteni az összesen 223 ellenőrzött weboldal közül 144 esetében, hogy az oldalakat üzemeltető vállalkozások eleget tesznek-e annak érdekében, hogy autentikus, megbízható és valós véleményeket biztosíthassanak a vásárlóik számára.

Az Európai bizottság (Izland és Norvégia közreműködésével) és a Consumer Protection Cooperation (CPC) együttesen átvizsgáltak 223 jelentősebb weboldalt, melyek online vásárlói véleményeket tüntettek fel. A CPC az európai fogyasztóvédelmi törvényeiért felelős hatóságok hálózata.

Az imént említett átfésülést a 2020-as Market Monitoring felmérés eredményezte, mely bemutatta, hogy a fogyasztók erősen támaszkodnak a leadott vásárlói véleményekre mielőtt meghoznák a vásárláshoz vezető végső döntésüket. Például a fogyasztók 71%-a választ üdülőhelyet a szimpatikusnak tűnő online véleményekre alapozva.

A webshopok, marketplace-ek, szállás foglalására alkalmas weboldalak, keresőmotorok és összehasonlító oldalak kétharmada-a kételyt ébresztett a feltűntetett vásárlói értékeléseik megbízhatóságával kapcsolatban.

Vásárlói értékelések Fogyasztó Barát

A hatóságok 144 weboldalnál nem tudták megerősíteni, hogy a kereskedők megfelelően intézkedtek afelől, hogy csak olyan vélemények kerüljenek ki az oldalikra, melyeket valós használat/benyomás után fogalmaztak meg a vásárlók a termékekről vagy szolgáltatásokról.

A fogyasztók kimondottan gyakran támaszkodnak az online értékelésekre, amikor online vásárolnak vagy foglalnak szállást. Nem akarom, hogy becsapják a fogyasztókat. Azt akarom, hogy megbízható környezetben tudjanak kommunikálni egymással. Ragaszkodok egy konkrét ponthoz, mely nem más mint, hogy az online vállalkozásoknak szükségszerűen el kellene látniuk a fogyasztóikat érthető és jól látható információval a vélemények megbízhatóságával kapcsolatban. A mai nap eredményei egyértelműen cselekvésre szólítanak fel. Gondoskodni fogunk arról, hogy mindenki betartsa az Európai Unió jogszabályait.
Jelentette ki Didier Reynders, az Európai Bizottság jogérvényesülésért felelős tagja.

A fogyasztóknak gyakran nincs lehetőségük arra, hogy meggyőződjenek a vélemények hitelességéről.

Legalább 104 weboldal nem tájékoztatja a felhasználóit, hogy miként gyűjtik és dolgozzák fel a véleményeket.
Csak 84 weboldal említette meg ezeket az információkat a vásárlói véleményekre dedikált oldalukon.
Míg a mások apró betűvel térnek ki ezekre az általános szerződési feltételeikben.

Több mint a weboldalak fele nem nyújt tájékoztatást arról, hogy miként előzik meg azt, hogy hamis vélemények legyenek az oldalaikon. Ezen túlmenően a webhelyek közül 176 nem tesz említést arról, hogy az ösztönzött vélemények tilosak, illetve, hogy miként biztosítják, hogy ezek a vélemények ösztönzöttként legyenek megjelölve.

A fogyasztóvédelmi hatóságok konklúzióként kiemelték, hogy az ellenőrzött weboldalak 55%-a sérti a Unfair Commerce Practices Directive dokumentumban leírtakat. A webhelyeknek valóságos információt kell biztosítaniuk a fogyasztók részére, hogy megfelelő tájékoztatás alapján tudjanak döntést hozni. Ez év május 28-tól tiltott lesz a hamis vélemények alkotása, eladása, továbbá vétele is.

Fontosnak tartjuk megemlíteni, hogy a Fogyasztó Barát szolgáltatása által nyújtott vásárlói értékelések funkcióval ellátott webáruházakban csak valódi vásárlók tudnak értékelni és véleményezni a megrendelést követően. Így már a vásárlás előtt eldönthető, hogy az adott webáruházból biztonságos-e a rendelés, megfelelőnek látják-e mások a webáruház ügyfélkezelését, rendben megérkezik-e a termék. Továbbá nagy erőkkel dolgozunk rajta, hogy az értékelő rendszerünk működése teljes mértékben megfeleljen a május 28-tól hatályba lépő jogszabályváltozásoknak.

Ha teheted, te is értékeld és véleményezd a webshopokat a megrendelés után, mert ezzel a többi vásárlót segíted!

(Forrás: Ecommerce News)