A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
Gyakran találkozunk mi is olyan webshopokkal, ahol az oldalon arra hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az értékesített termékekről feltöltött képek, vagy leírások nem a valóságot tükrözik, és ezért, valamint bármilyen elírásért nem tudnak felelősséget vállalni.
„A képek tájékoztató jellegűek”, ” A termék képe csak illusztráció”, vagy a „Képek tartalmazhatnak tartozékokat, amelyek nem szerepelnek az alapcsomagban” és ehhez hasonló kiírásokkal foglalkozunk részletesebben ebben a posztban.
Kezdjük azzal, hogy a webáruház az általa értékesített termékek tulajdonságairól, jellemzőiről a honlapján keresztül tájékoztatja a vásárlóit. A webshopot üzemeltető vállalkozásoknak tehát a termékek lényeges tulajdonságait fel kell tüntenie oldalán, mindezt úgy, hogy a termékre vonatkozó tájkoztatás ne legyen megtévesztő a vásárlók számára, egyértelmű legyen mit vásárolhatnak meg.
A 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 11. § (1) a) pontja is kimondja, hogy a távollévők között kötött szerződés megkötését megelőzően a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a szerződés szerinti áru vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, az adathordozónak és az árunak vagy szolgáltatásnak megfelelő mértékben.
A Ptk. 6:123. § (1) bekezdésének d) pontja azt rögzíti, hogy
„A szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában alkalmasnak kell lennie a rendeltetés szerinti célra, így különösen rendelkeznie kell a kötelezett által adott leírásban szereplő vagy az általa a jogosultnak mintaként bemutatott szolgáltatásra jellemző tulajdonságokkal.„
A fenti Ptk. szakasz alapján tehát, ha nem olyan terméket kap a vásárló amit az oldalon látott, vagy a vásárolt termék nem rendelkezik azokkal a jellemzőkkel, amik a termék leírásában szerepeltek, akkor a vállalkozás teljesítése nem szerződésszerű.
A Ptk. 6:104. § (2) bekezdésének h) pontja értelmében „Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben az ellenkező bizonyításáig tisztességtelennek kell tekinteni különösen azt a kikötést, amely kizárja vagy korlátozza a fogyasztó jogszabályon alapuló jogait a vállalkozás szerződésszegése esetén.„
A fentiekből az is következik, hogy tisztességtelennek tekinthető az, ha vállalkozás nem megfelelően tájékoztatja a vásárlóit a termék jellemzőit tekintve, és ki is zárja az erre vonatkozó felelősségét. A webáruház felelős azért, hogy a honlapján megjelenített tájékoztatások a valóságnak megfelelnek és, hogy azok ne legyenek megtévesztőek, félreérthetőek.
A Fogyasztó Baráthoz is érkezett már többször olyan kérdés, hogy a fentiekhez hasonló felelősségkorlátozó mondatok beemelhetők-e az ÁSZF-be.
Az ügyészség már több esetben is tisztességetelennek minősítette az ehhez hasonló ÁSZF kikötéseket, mivel online vásárlás esetében a termék fotója és leírása kifejezetten fontos szempont a vásárló döntéshozatala során, és nem korlátozhatják ilyen módon a webáruházak a felelősségüket.
A webáruház érdeke is, hogy a későbbi félreértések, vevői panaszok, elállások elkerülése érdekében egyértelmű legyen a vásárló számára a megrendelésének leadása előtt, hogy milyen terméket kap!
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és