Blog

A 14 napos elállási jog szabályai 14 pontban webshopoknak

A 14 napos elállási jog az egyik leggyakoribb téma a webshopoknál. Itt röviden, érthetően összeszedtünk mindent róla, amit egy webshop üzemeltetőnek tudnia kell.

Határidők: 14 nap mindenkinek (nem munkanap!)

1.  Az elállás jelzésének határideje: a fogyasztó a termék átvételétől számított 14 napon belül jelezheti az elállási szándékát a webshopnak.

2. Az elállás jelzése a termék átvétele előtt is: a fogyasztó a termék átvétele előtt is jelezheti az elállási szándékát, tehát gyakorolhatja ezt a jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is.

3. A 14 napos elállási határidő kezdete: a 14 napot a termék átvételét követő naptól kell számítani, ha több részletben kapja meg a terméket akkor az utolsó termék átvételét követő naptól. 

4. A termék visszaküldésének határideje: amennyiben jelezte a fogyasztó az elállási szándékát, akkor onnantól számított 14 napja van arra, hogy visszaküldje a terméket, elég ha feladja a terméket 14 napon belül a webshop részére (nem kell, hogy 14 napon belül meg is érkezzen a webshophoz).

5. A webshop visszatérítési kötelezettségének határideje: A webshopnak 14 napja van arra, hogy a vételárat és az egyéb költségeket visszatérítse a fogyasztó részére. A határidő: haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül.

Költségek - kinek mennyibe kerül az elállási jog?

6. A visszaküldés költsége: a termék visszaküldésének a költsége a fogyasztót terheli. Ez alól kivétel, ha a webáruház vállalta a visszaküldés díját. 

7. A webshop visszatérítési kötelezettsége: a webshopnak vissza kell térítenie a fogyasztó részére a termék(ek) vételárát és a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is. Ez utóbbi az odaszállítási díjat, valamint – ha volt – az utánvétel díját és egyéb, a megrendeléskor fizetett vételáron felüli költséget jelenti. Ha a fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választott, a vállalkozás nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket.

8. A visszatérítés módja: a webáruháznak főszabály szerint ugyanolyan módon szükséges visszatérítenie az összeget, amilyen módon a fogyasztó eredetileg fizetett. Ettől a fogyasztóval megegyezve el lehet térni. (tehát pl. a vásárló utánvétel útján készpénzben fizetett, akkor a jogszabály szerint az eladónak is készpénzben kellene visszatéríteni, de a vásárlóval megállapodhat pl. utalással történő visszatérítésben.)

9. A sérülten, használtan visszaérkezett termék sorsa, értékcsökkenés: a fogyasztó jogosult arra, hogy a terméket kipróbálja. Abban az esetben, ha a terméket egyértelműen használt állapotban küldi vissza, és emiatt a termékben értékcsökkenés következett be, és nem tudja a webshop azt újraértékesíteni, jogosult arányos értékcsökkenés felszámítására. (itt fontos azt is megjegyezni, hogy az elállás esetén a termék eredeti csomagolása sajnos nem követelhető meg a fogyasztótól – kivéve pl. higéniai termékek – hiszen a terméket jogosult kipróbálni és a csomagolást nem köteles megőrizni)

Fogyasztó Barát - Visszaküldenéd?

Egyéb részletszabályok - ezeket is ismernie kell!

10. Az elállási jog jelzésének módja: fontos, hogy a fogyasztó bármilyen formában jelezheti az elállási szándékát, tehát írásban (email, postai út, weboldalon lévő űrlap) is és szóban (személyesen, vagy telefonon) is.  Az elállási nyilatkozat-minta használata nem kötelező. Nem írható elő az sem, hogy csak emailben jelezheti a vásárló. Nem kell indokolnia a vásárlónak, hogy miért küldi vissza a terméket. Figyeljen tehát arra, hogyha a weboldalán űrlapot biztosít az elállás jelzésére, akkor a visszaküldés okát ne kérje be a vásárlótól. 

11. Az elállási nyilatkozat-minta kötelező közzététele: a fogyasztó ugyan nem köteles a jogszabály szerinti elállási nyilatkozat-mintát használni, de a webshopnak kötelessége azt elérhetővé tenni a weboldalán. A nyilatkozat-minta a 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében található. 

12. Az elállási jog alóli kivételek: nem minden termék esetében élhet az elállási jogával a vásárló. Van olyan termék ahol eleve kizárt az elállási jog, és van olyan termék ahol a csomagolás megbontása után nem lehet élni ezzel a joggal, azaz a termék nem próbálható ki. Az elállás alóli kivételekről itt olvashat bővebben.

13. A cégeket nem illeti meg a 14 napos elállási jog: az elállás joga csak a fogyasztókat illeti meg, azaz a magánszemélyként vásárlókat. Amennyiben az Ön vásárlója cégként rendelt, akkor nem küldheti vissza 14 napon belül a terméket. 

14. Az elállással kapcsolatos előzetes tájékoztatási kötelezettsége a webshopnak: aki webshopot üzemeltet, annak tájékoztatnia kell a vásárlókat a 14 napos elállás fenti szabályairól. Amennyiben ez elmarad, akkor nemcsak fogyasztóvédelmi eljárást vonhat maga után, hanem a jogszabály alapján az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik. 

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a májusi jogszabályváltozást, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!