WEBSHOPOK FOGYASZTÓVÉDELMI AUDITJA – 2. RÉSZ

Átlátható szállítási és fizetési módok a webáruházakban. MPL megfelelés.

Jogszabályi háttér - hogyan kell tájékoztatni a szállítási és fizetési módokról a webáruházban?

A webshopjában vásárlóknak még a megrendelés leadása előtt tudniuk kell, hogy amennyiben megvásárolják a kosárba rakott terméket, akkor annak kiszállítása milyen módon és milyen áron fog megtörténni. 

Az előzetes tájékoztatási kötelezettség többek között azt követeli meg az online értékesítőktől, hogy a termék vételárán felül felmerülő valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről), valamint az elérhető fizetési módokról is tájékoztassa a vásárlóit.

45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdésének e) valamint h) pontja írja elő a vállalkozások számára, hogy a szállítási módokról és díjakról, valamint az elérhető fizetési módokról még a szerződéskötés előtt kell tájékoztatni a vásárlókat. 

Ezt a kötelezettséget a webáruház a szállítási módok és díjak, valamint a fizetési módok ÁSZF-ben, valamint az oldalán található erre vonatkozó menüpontokban történő feltüntetésével teljesíti.

Szállítási módok és díjak az ÁSZF-ben és a weboldalon

A fogyasztóvédelmi hatóságok elvárják, hogy a szállítási módok és azok díjai a webshop ÁSZF-ében is szerepeljenek. Amennyiben Ön több helyen is feltünteti a shopjában elérhető szállítási módokat, akkor arra kell figyelnie, hogy azok mindenhol egyezzenek a díjakkal együtt. 

Nagyon gyakori jogsértés a webshopok részéről, hogy a weboldalon nem kerülnek frissítésre a szállítási módok és díjak, és a megrendelés folyamatban már más szállítási mód, vagy magasabb összegű  – az egyébként éppen aktuális – szállítási díj érhető el, mint amelyről a weboldalon, vagy az ÁSZF-ben tájékoztat előzetesen a vállalkozás. 

A hatóságok minden esetben végignézik a megrendelési folyamatot és a választható szállítási módokat, díjakat és összevetik a weboldalon kint lévő ezzel kapcsolatos tájékoztatásokat, beleértve az ÁSZF-et.

Az általam ellenőrzött 150 webáruházból 89 esetében nem volt egyezőség az ÁSZF-ben és a megrendelési folyamatban lévő szállítási módok között, és 95 shop esetében pedig a díjak sem egyeztek meg. 

Fizetési módok

A fizetési módok esetében ugyanúgy figyelnie kell arra, hogy a megrendelési folyamatban választható fizetési módokról tájékoztassa a vásárlóit a weboldalán is.

Amennyiben az utánvétel fizetési mód elérhető a webshopjában, akkor ne csak a megrendelési folyamatban derüljön ki a vásárló számára, hogy a fizetési módnak van plusz költsége, hanem tüntesse fel az utánvétel díját már az ÁSZF-ben és a weboldal fizetési információk alatt is. Amennyiben Ön díj felszámítása nélkül teszi elérhetővé ezt a fizetési módot a vásárlóknak, akkor javasolt ennek tényéről is tájékoztatni előzetesen a fogyasztókat.

Az MPL kötelező feltüntetése

Webshop üzemeltetőként már biztosan tudja, hogy 2024. március 28. napjától kötelező elérhetővé tenni az oldalán az MPL szolgáltatását is vásárlói számára.

A kötelezettség hatályba lépése óta már több mint egy év eltelt, de még mindig sok kérdés merül fel a vállalkozásokban ezen kötelezettséggel kapcsolatban, bizonyára Önben is.

Az alábbiakban sorra vesszük a legfontosabb kérdéseket és kötelezettségeket az MPL webshopban történő feltüntetésével és használatával kapcsolatban.

Hogyan kell feltüntetni?

Erre a kérdésre egyértelmű választ tudunk adni, mert a jogszabályi rendelkezésből  levezethető, hogy a vásárlóknak lehetőséget kell biztosítani az MPL szállítás választására. Ez tehát azt jelenti, hogy nem elég csak feltüntetni a weboldalán (illetve csak az ÁSZF-ében), hogy létezik ilyen szállítási mód is, hanem a megrendelési folyamatban egyértelműen meg kell neveznie az MPL szolgáltatását és azt választhatóvá kell tenni a vásárlók számára. 

Az általam elvégzett webshop auditok során többször találkoztam azzal a megoldással, hogy a megrendelési folyamatban nem volt választható az MPL szállítási mód, és a vásárlóknak külön emailben, vagy a megrendelés leadásakor a megjegyzés rovatban kellett jelezniük, ha az MPL szolgáltatását választanák a termék kézbesítéséhez. 

Ez a megoldás nem megfelelő, és nem is felel meg az a webshop a jogszabályi előírásnak, amely így biztosítja az MPL szállítást a vásárlóknak.

Azt is sok webshop üzemeltető alkalmazza, hogy a választható szállítási módot pl. “futár” vagy “házhozszállítás” – ként jelöli, és az nem derül ki, hogy melyik szolgáltató  kézbesíti a terméket, azaz nincs megnevezve konkrétan az MPL.

A fogyasztóvédelmi hatóság sajnos kifogásolni szokta azt, ha a próbavásárlás során nem látja feltüntetve választhatóként az MPL szállítást és igaz ez akkor is, ha az online vállalkozás pl. egy konszolidátoron keresztül szállíttat az MPL-el, és nem az MPLt nevezi meg, hanem a közvetítő céget.

Az általam ellenőrzött 150 webáruház közül csak 19 webshopnál hiányzott ez a szállítási mód.

Az MPL-hez kapcsolódó külön díjak felszámítása

Többször kérdezték már tőlem, hogy az MPL szállítási módon kívül a vállalkozásnál keletkező egyéb költségek felszámíthatóak -e a vásárlók részére. A válasz az, hogy igen. Amire figyelni kell, hogy az a szállítási díjtól elkülönítetten jelenjen meg, tehát egyértelmű legyen, hogy mennyi az MPL díja és milyen egyéb – a vállalkozásnál felmerülő – költségek jelentkeznek amit a vásárlókra szeretne hárítani. 

Az is fontos, hogyha olyan költséget szeretne felszámítani, ami egy másik szállítási módnál is szóba jöhet, ilyen jellemzően a csomagolási díj, akkor azt a többi szállítási díjnál is tüntesse fel, ezzel elkerülve az MPL szállítási mód hátrányos megkülönböztetését a többi szállítási módhoz képest.

A szállítási díjakhoz kapcsolódó egyéb költségeket javaslom mindig a szálíltási díjtól elkülönítetten feltüntetni, hogy egyértelmű legyen a fogyazstó számára, milyen költségeket számít fel részére.

Amennyiben nem szállítja a termékét az MPL

Abban az esetben, ha Önnek olyan termékei vannak, melyeket nem szállít a Magyar Posta, akkor javaslom, hogy ennek tényét a weboldalon tájékoztatásként tüntesse fel. Amennyiben bizonytalan abban, hogy az Ön által értékesített termékek a Magyar Posta az ÁSZF-ének a szállításból kizárt tárgyak körét felsoroló függelékében szerepel-e, akkor javaslom, hogy minképp forduljon a postai szolgáltatóhoz, hogy biztos legyen abban, hogy Ön kötelezettje-e a jogszabályi előírásnak. 

Mi várható a következő részben? Termékadatlapok buktatói, a termékleírások hiányosságai és gyakori hibái, jogsértő tájékoztatások. Amennyiben érdekesnek tartja, akkor tartson velem a továbbiakban is.

Szerző: dr. Ilcsik Tilla egyéni ügyvéd

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!