WEBSHOPOK FOGYASZTÓVÉDELMI AUDITJA – 1. RÉSZ

Miből áll egy webshop audit? Átfogó ellenőrzés lépésről lépésre.

A hatályos jogszabályoknak megfelelő ÁSZF dokumentum alapvető fontosságú egy webáruház szabályszerű működéséhez.

Webáruház üzemeltetőként azonban fontos tudnia, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságok és az ügyészségek nemcsak az ÁSZF-ét, hanem a teljes webshopját (a weboldal minden tartalmát, a vásárlás folyamatát, az árak feltüntetését, vásárlóknak szóló minden tájékoztatást) is ellenőrizhetik.

A webáruház teljes működésének és a weboldalának is meg kell felelnie a fogyasztóvédelmi előírásoknak.

Ügyvédként 150 webáruház fogyasztóvédelmi auditját végeztem el. Elindítok egy 10 részes blog sorozatot, amivel célom az, hogy a tapasztalt gyakori hibákra felhívjam a figyelmet és támpontot adjak egy önellenőrzés elvégzéséhez.

Ebben az első részben összefoglalom, hogy mi mindent kell átnézni a webshopjában ahhoz, hogy biztos legyen abban, hogy nemcsak az ÁSZF-e, hanem az egész shopja megfelel a fogyasztóvédelmi előírásoknak.

Az egyes ellenőrzési szempontokat a következő bejegyzésekben fogom részletesen kifejteni, és az általam már elvégzett auditok tapasztalatait is meg fogom osztani gyakori hibákkal, kerülendő gyakorlatokkal és javaslatokkal. 

A jelen összefoglaló célja, hogy átlátható legyen milyen lépésekből állhat egy audit és miről fog szólni a következő 9 bejegyzés.

Az ÁSZF és impresszum elhelyezése a weboldalon

Kezdjük azzal, hogy az ÁSZF  – és az adatkezelési tájékoztató  – közzététele kötelező a weboldalra, de a közzététel módjára vonatkozóan is van előírás.

A Ptk. 6:82. § (2) értelmében: “Az elektronikus utat biztosító fél köteles az általános szerződési feltételeit olyan módon hozzáférhetővé tenni, amely lehetővé teszi a másik fél számára, hogy tárolja és előhívja azokat.”

Az Ektv. 5. § (1) bekezdése is erről rendelkezik: “A szolgáltató köteles az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásra vonatkozó általános szerződési feltételeket oly módon hozzáférhetővé tenni, amely lehetővé teszi az igénybe vevő számára, hogy tárolja és előhívja azokat.”

Mit jelent ez pontosabban? Az ÁSZF-et a weboldalon olyan módon kell elhelyeznie, hogy a vásárló annak tartalmát le tudja menteni és ki tudja nyomtatni. Vagyis az ÁSZF-et olyan módon kell publikálnia, hogy a vásárló számára az tárolható is legyen, tehát letölthető legyen. 

Az is fontos, hogy az ÁSZF közvetlenül elérhető módon kerüljön fel a honlapra, azaz könnyen megtalálják a vásárlók, ezért javasolt közzé tenni például a honlap láblécében egyértelmű elnevezéssel, mely végig elérhető a vásárló számára. 

Impresszum

A webáruház tulajdonos köteles elektronikus úton közvetlenül és folyamatosan, könnyen hozzáférhető módon legalább a következő adatokat közzétenni magáról: a vállalkozásának nevét, székhelyét, telephelyét, ennek hiányában lakcímét, az elérhetőségére vonatkozó adatokat, különösen az elektronikus levelezési címét, a vállalkozást nyilvántartásba bejegyző bíróság vagy hatóság megnevezését, és a vállalkozás  nyilvántartásba vételi számát, adószámát, a tárhelyszolgáltatójának nevét, elérhetőségeit.

Én javaslom, hogy akkor is legyen kint egy impresszum menüpont is a weboldalán, ha az ÁSZF-e már tartalmazza ezeket a fenti adatokat.

 

Próbavásárlás

Nem árt időnként a webshop vásárlási folyamatát átnézni, és végig vinni egy megrendelési folyamatot.

A próbavásárlás a termék kiválasztásától, kosárba helyezésétől kezdve egészen a megrendelés leadásáig, majd a visszaigazoló e mail tartalmának ellenőrzéséig terjed.

A próbavásárlás során meg kell nézni, hogy a megrendelés folyamatában választható szállítási módok és azok díjai, valamint a fizetési módok ugyanazok-e, mint amiről előzetesen tájékoztatta a vásárlókat az ÁSZF-ben és a honlapon. Nagyon gyakori, hogy a webáruház nem frissíti ezeket az információkat, így például a megrendelés leadásakor a vásárló nem azt a szállítási díjat látja mint amit a vásárlás megkezdésekor.

A próbavásárlás során a megrendelés véglegesítése gombnál nézze meg, hogy elhelyezésre került-e a fizetési kötelezettségre figyelmeztetés, valamint, hogy a megrendelés leadása előtt el kell-e fogadnia az ÁSZF-ét a vásárlónak.

A megrendelés leadását követően nem mindegy, hogy mi a visszaigazolás menete, azaz, hogy a vásárló megrendelése, ajánlata mikor kerül az Ön részéről elfogadásra. Vannak webáruházak akik csak egy automata emailt használnak, mely már egyben a vásárló megrendelésének elfogadását jelenti, míg  mások az automata email-el csak a megrendelés beérkezését igazolják vissza és majd egy második vagy akár egy harmadik emailben fogadják el megrendelést. 

Ennek a szerződés létrejötte szempontjából van jelentősége, hiszen az online értékesítés esetén a vásárló a megrendelés leadásakor ajánlatot tesz, és amennyiben azt az eladó visszaigazolja, akkor jön létre a szerződés. A megrendelések visszaigazolásának menetét az ÁSZF-ben is szükséges rögzíteni, és fontos, hogy az a tényleges működést tükrözze.

Nézze át, hogy a visszaigazoló emailek tartalma ne tartalmazzon felesleges, vagy jogsértő tájékoztatásokat.

A kötelező jogi dokumentumok (ÁSZF, adatkezelési tájékoztató, elállási nyilatkozat mitna) csatolása mellett az email szövegében egyértelműen kell tájékoztatni a vásárlókat arról, hogy a megrendelés elfogadásra került-e, valamint figyelni kell arra, hogy az emailben ne legyen egyéb jogsértő tartalom, ilyenek különösen a felelősségkorlátozó tájékoztatások (pl.: “átvétel után reklamációt nem fogadunk el”, “az árak tájékoztató jellegűek”, “elállás csak bontatlan és sérülésmentes termék esetén”).

Weboldal

Termékadatlapok

A webshopjának termékleírásai, és a termékadatlapokon elhelyezett tájékoztatások, adatok olyan jelentős információk, amelyek alapján a vásárlója meghozza a döntését arra vonatkozóan, hogy megrendeli-e a terméket.

A termék lényeges tulajdonságairól tájékoztatni kell a vásárlókat még a szerződés megkötése előtt, és azok nem lehetnek pontatlanok vagy hiányosak. Minden olyan adatot fel kell tüntetni a termék leírásában, ami alapján Ön is el tudná dönteni, hogy pontosan milyen jellemzőkkel bír az adott termék.

Egyes termékfajtákra speciális előírások vonatkozhatnak, így például az élelmiszerekre, a kozmetikai termékekre, vagy az energia címkével ellátandó termékekre. Érdemes átnézni termékkínálatát olyan szemmel is, hogy vonatkozhat-e rá speciális előírás, amely meghatározza, hogy milyen információkat kell elhelyezni már a termék online felületén, nemcsak a címkéjén. 

A termékleírások esetén fontos a megfogalmazás, és a termékre vonatkozó állítások valódisága.  Ne állítsunk a termékeinkről olyasmit, amiben mi magunk sem vagyunk biztosak, vagy amit nem tudunk alátámasztani. Ide tartoznak a zöld állítások (“teljesen környezetbarát termék”, melyeket a hatóságok a “zöldrefestés” témavizsgálat keretén belül ellenőrzik, vagy ide sorolhatók az összetevőkre vonatkozó állítások (“100% természetes összetevők”), vagy a termék egészségre gyakorolt hatására vonatkozó állítások.

A legtöbb webshopban lehet értékelni a termékeket, ezzel kapcsolatban fontos szintén a fogyasztók előzetes tájékoztatása, mely kitér arra, hogy Ön alkalmaz-e folyamatokat vagy eljárásokat annak biztosítására, hogy a közzétett értékelések olyan fogyasztóktól származzanak, akik a terméket ténylegesen használták vagy megvásárolták.

Árak

Az árak pontos feltüntetése alapvető elvárás, de meg kell nézni azt is, hogy értékesít-e olyan terméket, amelynek ára mellett az egységárat is fel kell tüntetnie. Az akciózás szabályairól már minden webáruház tulajdonos hallott, és az a tapasztalatom, hogy megfelelően kerülnek feltüntetésre a kedvezményes árak. Azt azonban már kevesebb vállalkozás tudja, hogy az eredeti ár valódiságát, azaz azt, hogy a feltüntetett régi árat a vállalkozás korábban alkalmazta-e egy hatósági ellenőrzés esetén igazolni kell.  

Amennyiben kupon akciókat alkalmaz a webshopjában, akkor mindig ellenőrizze le, hogy a kupon ténylegesen beváltható-e, és az előzetesen feltüntetett kedvezmény levonásra kerül-e megfelelően a megrendelés végösszegéből.

Ha törzsvásárlói programot tart fenn, akkor annak szabályait rögzíteni kell  és közzé kell tenni a weboldalon. 

Aloldalak – egyéb tájékoztatások a vásárlók számára

Amennyiben nemcsak az ÁSZF dokumentumban, hanem a weboldal egyéb aloldalain is elhelyez fogyasztóknak szóló tájékoztatásokat (pl. “garancia”, “termékvisszaküldés”, termékcsere, elállás) akkor alaposan nézze át, hogy ezek a tartalmak frissítésre kerültek -e az időközben bekövetkező jogszabályváltozásokra figyelemmel, vagy nem tartalmaznak-e jogsértő szabályokat. Amennyiben nem vesz igénybe ezen tartalmak átnézéséhez szakértői segítséget, akkor mindenképp javaslom, hogy törölje  ezeket a külön tájékoztatásokat, mert minden, a fogyasztókat megillető jogról elegendő az ÁSZF-ben tájékoztatnia, így ha az a hatályos jogszabályoknak megfelel, nincs további teendője.

Értékesítés utáni kötelezettségek

Amennyiben már értékesítette a terméket, akkor még nem érnek véget a kötelezettségek:

  • figyelni kell a honlapon közölt szállítási idők betartására,
  • ha jótállás köteles terméket adott el, akkor nem szabad megfeledkezni a jótállási jegy átadásáról,
  • ha a vásárlója jelzi elállási szándékát, akkor fontos, hogy a jogszabályban foglaltak szerint járjon el különösen a visszafizetés módjával kapcsolatban,
  • ha minőségi kifogást jelez a vásárlója a termékkel kapcsolatban, akkor az adminisztratív  kötelezettségei mellett figyelni kell a  határidőkre, és a fogyasztói jogokra.

Ha a fentiekben írtakról részletesebben is olvasna, akkor tartson velem a továbbiakban és nézzük át webshopját közösen lépésről lépésre. 

Szerző: dr. Ilcsik Tilla egyéni ügyvéd

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!