ÚJ SZABÁLYOK A FOGYASZTÓI PANASZKEZELÉSBEN: FRISSÍTENI KELL A WEBSHOP ÁSZF-KET.

Ismét módosulni fog a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (továbbiakban: Fgytv.). A 2025.07.23. napjával hatályba lépő módosítások a fogyasztói panaszok kezelésének szabályait és a webáruházak ezzel kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségét érintik.

Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb változásokat.

Melyek a webshopokat is érintő főbb változások?

1. a fogyasztói panaszok intézésének szabályai módosulnak

  • bővül a szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyv kötelező tartalma; 
  • csökken a vállalkozások adminisztrációs terhe, ha a fogyasztó a szóban közölt panasz esetén nem ad meg minden lényeges adatot;
  • új kötelezettség, hogy amennyiben a vállalkozás honlapján elektronikus felületet biztosít a panasz benyújtására, akkor köteles a benyújtott panaszt visszaigazolni;
  • minden panaszt (írásbeli vagy szóbeli) és az arra adott választ meg kell őriznie a vállalkozásoknak;
  • a békéltető tesületekkel kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség kiterjed a fogyasztó székhelye szerinti testületről szóló tájékoztatásra is

2. a békéltető testületek az eljárásuk során 200.000 Ft helyett már 250.000 Ft összegig kötelezést tartalmazó hatarozatot hozhatnak

1. Változások a fogyasztói panaszkezelésben

Változik a szóbeli panaszfelvételi jegyzőkönyv tartalma 

A fogyasztó által szóban közölt panaszról – amennyiben az rögtön nem orvosolható azonnal, vagy a fogyasztó nem ért egyet a panaszkezelés módjával – jegyzőkönyvet kell a vállalkozásoknak felvenni, melynek vannak az Fgytv. által meghatározott kötelező tartalmi elemei. Ide tartozik a fogyasztó neve és lakcímét jelenleg, de ez kiegészül a fogyasztó elektronikus levelezési címével, pontosabban a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a fogyasztó neve mellett annak lakcímét vagy elektronikus levelezési címét. 

A jegyzőkönyvnek ezen kívül a jövőben tartalmaznia kell a figyelmeztetést arra vonatkozóan, hogy a fogyasztó hibájából adathiányos jegyzőkönyv esetén a vállalkozás a szóbeli panasz kezelése során nem köteles az írásbeli panaszra irányadó szabályok szerint eljárni. Figyelni kell tehát arra, hogy a szóbeli panaszfelvételi jegyzőkönyvek is kiegészítésre kerüljenek!

A módosítással hatályba lépő új rendelkezés (Fgytv. 17/A. (5a)), értelmében, ha a fogyasztó a jegyzőkönyv felvétele során nem adja meg a nevét, lakcímét vagy elektronikus levelezési címét és a panaszának részletes leírását, valamint nem mutatja be a szükséges iratokat, dokumentumokat és egyéb bizonyítékokat, vagy a jegyzőkönyv aláírását megtagadja, akkor a vállalkozás nem köteles a szóbeli panasz intézése során az írásbeli panaszra irányadó szabályok szerint eljárni, azaz nem köteles a panaszt annak beérkezését követően harminc napon belül írásban érdemben igazolható módon megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt.

Az Fgytv. 17/A. § (3)-(3b), (5) és (5a) bekezdésének módosítása a fogyasztói együttműködés hiányából fakadóan adat-, illetve aláíráshiányos jegyzőkönyvek kezelését hivatott egyszerűsíteni azzal, hogy a módosítás alapján a szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyv kiküldési kötelezettsége alól kivételt képeznek ezek az esetkörök. 

Ez utóbbi esetről a fogyasztókat szükséges tájékoztatni az ÁSZF-ben is, hogy tisztában legyenek a szóban közölt panaszbenyújtással kapcsolatos kötelezettségükről.

A webshop honlapján keresztül jelzett panaszok kezelésének szabályai

Az Fgytv. 17/A. §-a kiegészül a (6a) bekezdéssel. A (6a) bekezdés értelmében, ha a vállalkozás az írásbeli panasz bejelentésére elektronikus felületet, űrlapot biztosít, köteles a fogyasztó által megadott elektronikus levelezési címen az írásbeli panasz beérkezését haladéktalanul visszaigazolni. 

Az indoklás alapján az Fgytv. 17/A. § (6a) bekezdése bürokráciacsökkentési célú módosítás, amely alapján a vállalkozás által a fogyasztó részére küldendő visszaigazolást nem szükséges egyediesíteni.

A panaszkezelésről szóló tájékoztatási kötelezettségbe bele tartozik, hogy az ÁSZF-ben tájékoztatja a webshop a vásárlókat a panaszbenyújtás ezen módjának lehetőségéről is, javasolt tehát az ÁSZF-eket kiegészíteni ezzel a tájékoztatással.

Minden panaszról felvett jegyzőkönyvet meg kell őrizni

A jelenleg hatályos Fgytv. rendelkezés szerint csak a szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyvet kell megőriznie a vállalkozásoknak. A jogszabály módosítás alapján (Fgytv. 17/A. § (7) bekezdés) viszont a megőrzési kötelezettség az írásbeli panaszokra is vonatkozik majd. A megőrzési kötelezettség továbbra is három évig tart. A változás indoka, hogy az írásbeli panaszlevél tartalmát és arra adott választ meg kell őriznie szintén a vállalkozásnak  ahhoz, hogy ellenőrizhető legyen a válaszlevél teljes körűsége és szakszerűsége.

Változások a békéltető testületek eljárásban - kötelezést tartalmazó határozat már 250.000 Ft értékben

2024. január 1. napjától lépett életbe az az új szabály, hogy a békéltető testületek akkor is kötelezést tartalmazó hatarozatot hozhatnak, ha a vállalkozás alávetési nyilatkozatot nem tett, de a kérelem megalapozott és a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igénye nem haladja meg a 200.000 Ft-ot.

2025. július 23. napjától ezt az összeghatárt felemelik 250.000 Ft-ra (Fgytv. 32. § ab) bekezdése).

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet szerinti 2 éves jótállási kötelezettség értékhatára az elmúlt évben 250.000 Ft-ra emelkedett, erre az összeghatárra tekintettel kerül módosításra az Fgytv. 32. § a) pont ab) alpontjában foglalt összeghatár is. 

A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!

Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor érvényes jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül

Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a májusi jogszabályváltozást, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!