A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
Vásárlójának még a megrendelés leadása előtt tudnia kell, hogy ha rendelést ad le webshopjában, akkor a szállításnak milyen összegű díja lesz.
A már sokat emlegetett előzetes tájékoztatási kötelezettség többek között azt követeli meg, hogy a termék vételárán felül felmerülő valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről) is tájékoztassa vásárlóit.
Ezt a kötelezettséget pedig az ÁSZF-ben illetve az oldalán található erre vonatkozó menüpontokban történő feltüntetésével teljesíti.
Ellenőrizze le, hogy a szállítási díjakról szóló tájékoztatások ugyanazt “mondják” -e a vásárlóknak az ÁSZF-ben és a webshop oldalán!
Fontos, hogy a vásárló ne a vásárlási folyamat végén szembesüljön a plusz költségekkel, hanem azokat még a rendelés leadása előtt megismerje. Nagyon fontos továbbá, hogy ezek a tájékoztatások összhangban is legyenek egymással!
A fogyasztóvédelmi hatóság próbavásárlás során nemcsak az ÁSZF tartalmát ellenőrzi, hanem a webshop oldalán a vásárlóknak szóló egyéb tájékoztatásokat is, és gyakori, hogy azt állapítja meg, hogy az ÁSZF-ben foglaltak nem egyeznek az oldalon található adatokkal.
Amennyiben a webshop a szállítási költségekről ellentmondásosan, félreérhetően informál, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósít meg.
Fontos tehát, hogy az ÁSZF-ben feltüntetett szállítási költségek egyezzenek az oldalán található erre vonatkozó információkkal!
Amennyiben például a webshop ÁSZF-ében a szállítási költségre vonatkozóan alacsonyabb díj került feltüntetésre, mint a vásárlás véglegesítésekor feltüntetett ténylegesen felszámított szállítási költség, akkor a vállalkozás megsérti a 45/2014. Korm. rendelet 11.§ (1) bekezdés e) pontját (ez az előzetes tájékoztatási kötelezettség), valamint az Fttv. 3. § (1) bekezdését, ezzel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósít meg.
Több olyan jogsértést megállapító határozattal is találkoztunk már, mely megállapította, hogy a „Szállítás” oldal és az ÁSZF eltérő összeg feletti vásárlás esetén biztosította az ingyenes kiszállítás lehetőségét vásárlóinak!
Azon felül, hogy az ÁSZF és az oldal például szállítási menüpontja alatti adatok megegyeznek, az is nagyon fontos, hogy a megrendelés összesítésekor is ugyanaz az összeg szerepeljen, mint az erről szóló tájékoztatásokban, azaz a vásárló ne a fizetési előtt szembesüljön más összeggel, mint amiről a megrendelés előtt információt kapott!
A szállítás költségeiről való tájékoztatás tehát nem megfelelő, ha csak a regisztráció után vagy csak a rendelési folyamat végén elérhető a vásárlóknak, ahogy az sem, ha ezekben az előzetes tájékoztatásokban eltérő összegek szerepelnek, mint amit a vásárlónak ténylegesen fizetnie kell a rendelés leadásakor!
A szállítási költségek változhatnak és időnként frissíteni szükséges az oldalon, így amikor ezeknek az összege változik vállalkozásánál, akkor figyeljen arra, hogy mind az ÁSZF-ben, mind pedig az oldalán erre vonatkozó tájékoztatásokban azok egységesen kerüljenek frissítésre!
Amennyiben Önnél utánvétel útján is lehet fizetni, melynek van plusz díja van, akkor annak összegét az ÁSZF-ben szerepeltetni kell, nem elég ha csak az oldalon és a megrendelési folyamat végén adja hozzá az összeget.
A webshopnak tehát előzetes tájékoztatást kell biztosítania a fogyasztók számára erről a díjról is és természetesen itt is figyelni kell arra, hogy ne legyenek ellentmondásosak a feltüntetett díjak.
A fentieket összefoglalva, mivel a teljesítés egyéb feltételeiről való tájékoztatás szintén jelentős információ a fogyasztók számára, a szállítás költségeiről, valamint a fizetés feltételeiről is előzetesen és egyértelműen kell tájékoztatni a fogyasztót annak érdekében, hogy ezekkel előre számolhasson, és ehhez mind az ÁSZF-ben mind pedig a webshop oldalán található tájékoztatásnak egyeznie kell!
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és