A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A webáruházban található termékek árának helyes, pontos és világos feltüntetése jogszabályi kötelezettség. A webáruházba látogató számára fontos, hogy tisztában legyen a kínálatban szereplő termékek árával és, hogy árösszehasonlítással el tudja dönteni, kinél akar vásárolni.
A Fgytv. 14. § (3) bekezdése értelmében „Az eladási árat, az egységárat, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni.”
A következő sorok elsősorban annak a webáruház tulajdonosnak lehet érdekes, aki rendelkezik fizikális üzlettel is. De érdemes a bejegyzés végét elolvasnia annak is, aki csak webshopot üzemeltet!
Először kezdjük azzal, hogy egyáltalán lehet-e más áron adni egy terméket a webshopban és más áron a webshop fizikális üzletében?
Természetesen igen. A vállalkozás nem követ el jogsértést az áralkalmazásával kapcsolatban akkor, ha egy termékét a webshopjában más áron értékesít, mint a fizikailag létező boltjában. Nincs olyan előírás tehát, mely kimondaná, hogy a vállalkozásnak ugyanazon az áron kell értékesítenie a termékét a hagyományos üzletében mint online boltjában.
Az árfeltüntetésnél a vásárlót könnyen megtévesztheti a különböző árak feltüntetése, mely tisztességtelen gyakorlatnak minősülhet, ezért javasoljuk azt, hogy a bolti árat ne tüntessék fel, hanem kizárólag az online árat.
Az adott terméknél azonban feltüntethető az a tájékoztatás, hogy az ár webshop árnak minősül, és ezen az áron kizárólag online tudják megvásárolni a terméket, és ettől eltérő árakkal találkozhatnak a vásárlók a fizikális üzletben.
Alapvetően nem jogsértő, azonban figyelni kell arra, hogy a gyártó által javasolt ár semmiképp se tűnjön olyan eredeti árnak, melyhez képest a vállalkozás által használt ár kedvezményes. Tehát az akciókhoz kapcsolódó árkedvezmények, illetve engedmények viszonyítási alapjául a forgalmazó által javasolt fogyasztói ár feltüntetése megtévesztheti a fogasztókat! Tipikus példa erre, ha a gyártó által javasolt árat áthúzzák, és mellé írják a webáruház által alkalmazott árat.
A Fogyasztó Barát nem javasolja a gyártói ár feltüntetését a webshop ára mellett, mert ha nem egyértelműen kerül megfogalmazásra a két ár, akkor ez is könnyen megtévesztheti a vásárlót, és félreértésre adhat okot.
Amennyiben árcsökkentést valósít meg a webshopjában, akkor figyelni kell arra, hogy a vonatkozó jogszabály szerint járjon el. (4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet, Árrendelet)
Kerülni kell azt a gyakorlatot, hogy ugyan a 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat is feltünteti, de emelett több ár is szerepel az akciós ár mellett, ezzel ugyanis nem ad egyértelmű tájékoztatást a fogyasztónak a kedvezményes árról. Ilyenre példa, ha a termék mellett az eredeti és akciós ár mellett harmadik vagy akár negyedik árként többféle elnevezéssel kerülnek fel az árak (pl. eredeti ár, a kedvezményes ár, a kuponnal akciós ár).
Az sem megfelelő, ha az elmúlt 30 nap legalacsonyabb ára és az akciós ár mellet szerepel harmadik ár is úgynevezett eredeti ár megnevezés alatt, ami egyébként magasabb a 30 napban alkalmazott korábbi árnál!
Összesen tehát kettő ár, az akciós és az eredeti ár feltüntetése javasolt!
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és