Elállás: Mikor tarthatja vissza az össszeget a webshop?
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
A Fogyasztó Barát által átnézett 100 jogsértő webáruházból 31 egyáltalán nem tájékoztatta a vásárlóit a vételár visszafizetésének módjáról az elállással kapcsolatban. A ‘Jogsértő webáruházak’ című blog sorozatunk mostani bejegyzése azokat a leggyakoribb hibákat gyűjtötte össze, melyek az elállás esetén történő vételár visszatérítéskor előfordulnak.
A Korm. rendelet akként rendelkezik, hogy a webáruház a termék vételárát haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül téríti vissza a fogyasztó részére.
A leggyakrabban a vételár visszafizetésének határidejével kapcsolatban volt jogsértő a webshopok tájékoztatása.
A jogszabály szerinti 14 nap helyett sokan harminc napot adtak meg, az általunk átnézett 100 jogsértő webáruházból 20 volt, aki a már hatálytalan szabályozás alapján adta meg a 30 napos határidőt. Olyan is előfordult, hogy a tájékoztatás nap helyett munkanapról szólt.
A jogszabály előírja, hogy ha a fogyasztó kétséget kizáróan igazolja, hogy feladta a terméket, akkor a vállalkozás nem tarthatja vissza az összeget, nem teheti a visszafizetést a termék tényleges megérkezésétől függővé. Ennek ellenére sok webshop tulajdonos tájékoztatása szerint csak akkor fizeti vissza a vételárat ha a termék megérkezett hozzá.
A Korm. rendelet értelmében ha eláll a vásárló a szerződéstől, akkor az általa ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is vissza kell fizetni részére.
Jogellenes tehát, ha szállítás költségét nem fizeti vissza a webáruház, ilyen tájékoztatással 5 esetben találkoztunk.
Akadt olyan webshop is, aki a szállítási díjat csak a teljes rendeléstől való elállás esetén téríti vissza, ez pedig olyan kikötésnek tekinthető, mely az elálláskor a visszatérítendő összegből bizonyos összeget kötbérként, vagy használati díj jogcímén levon.
Százból 65 határozatában állapította meg a hatóság, hogy nem tájékoztatta a webshop a vásárlóit arról, hogy ha a fogyasztó az általános szállítási díjnál költségesebb kiszállítást vett igénybe, akkor a többletköltséget nem köteles a webáruház visszafizetni az elálláskor, csak az alapdíjat!
A vállalkozás a fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján a vállalkozás a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti.
Százból nyolc esetben a webshopok kikötötték, hogy kizárólag banki átutalás formájában térítik vissza a vételárat, holott az oldalukon nem csak elektronikus úton lehet fizetni.
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online