Mit ellenőrizhet a webshop ÁSZF mellett a fogyasztóvédelem?
A fogyasztóvédelmi ügyben eljáró hatóságok ellenőrzési programjában minden évben vannak olyan
“Kérjük, hogy elállás esetére őrizze meg az eredeti csomagolást és a terméket ép csomagolásban küldje vissza részünkre” olvashatók ehhez hasonló feltételek még mindig sok webáruház oldalán az elállással kapcsolatos tájékoztatásokban.
A Fogyasztó Barát által átnézett 100 jogsértő webáruházból 23 csak bontatlan, kipróbálatlan állapotban lévő termék esetében adott vásárlóinak lehetőséget az elállásra.
A hatóság a sértetlen, ép csomagoláshoz kötött elállást tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak tekinti, mivel ezzel a vállalkozás a fogyasztó hátrányára ír elő olyan feltételeket amivel lényegében a jogszabály szerint biztosított elállási jog gyakorlását korlátozza.
Mivel a vásárló csak a webshop oldalán találkozott a termékkel, a csomagolás eltávolítása után az elállási időszak alatt a termék lényeges tulajdonságainak ellenőrzésére van lehetősége, amit egyébként is megtenne a fizikális boltban mielőtt vásárolna. Ha tehát a fogyasztó kibontotta a csomagolást és kipróbálta a terméket nem veszíti el elállási jogát, hiszen az elállás épp arra ad lehetőséget, hogy 14 napon belül a terméket kipróbálhassa, és eldönthesse megfelelő-e számára.
Nem jogszerű az elállás kizárása arra hivatkozással sem, hogy a termék “érzékelhetően tartósan használt”, ugyanis a Korm. rendelet nem zárja ki az elállási jog gyakorlását ebben az esetben sem. Ha tehát a webshop a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatot észlel, követelheti a fogyasztótól az abból eredő értékcsökkenés megtérítését, de az elállást nem zárhatja ki.
A fent már említett 100 határozatból egyébként 45 esetben állapította meg a hatóság, hogy hiányzik az eladó tájékoztatása, miszerint a vállalkozás követelheti a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatából eredő értékcsökkenés megtérítését.
A fentiekből következik, hogy a webáruház azt sem írhatja elő, hogy a csomagolás sérülése esetén annak költsége a vevőt terheli. A csomag felbontásával a kizárólag abban okozott kár nem követelhető a vevőtől. A vásárló kinyithatja a csomagolást a termékhez való hozzáférés érdekében.
A zárt csomagolású egészségvédelmi, higiéniai termékek, hang-, illetve képfelvétel (CD és DVD lemezek), számítógépes szoftver esetében értelemszerűen a csomagolás eltávolítása esetén már nem élhet elállási jogával a vásárló.
Az a jogsértő feltétel, miszerint a terméket a fogyasztó csak a számlával együtt küldheti vissza, azaz a webáruház kizárja az elállási jog gyakorlásának lehetőségét, ha az már nem áll a vásárló rendelkezésére, ritkábban fordul elő (100 esetből 4 alkalommal), de mindenképp meg kell említenünk.
Ez a tájékoztatás is jogsértő, hiszen a termék visszaszolgáltatásán túl más kötelezettség nem írható elő a fogyasztó részére, így tehát a vásárlást igazoló bizonylat visszaküldése sem. Amennyiben ehhez a feltételhez köti az elállási jog gyakorlását az eladó, az megtévesztő tájékoztatásnak tekintendő.
Az elállási jogra vonatkozó feltételeket előíró Korm. rendelettől csak a fogyasztó javára térhetnek el a felek. Ebből következően a vállalkozás sértetlen, bontatlan csomagolást, valamit számlát sem követelhet meg e jog gyakorlásához!
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztóvédelmi ügyben eljáró hatóságok ellenőrzési programjában minden évben vannak olyan
Amikor lead a vásárló egy megrendelést a webshopban és az
Mielőtt a vásárló leadja a webáruházban megrendelését, tudnia kell, hogy