JOGSÉRTŐ WEBÁRUHÁZAK – BÉKÉLTETŐ TESTÜLETEK, FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁGOK: EZEK SE HIÁNYOZZANAK AZ OLDALÁRÓL!

A webáruházaknak nem csak a saját panaszkezelésük menetéről kell tájékoztatniuk a fogyasztókat (erről itt írtunk korábban), hanem  a panaszok kezelését végző szervekről, hatóságokról és azok elérhetőségéről is.

Miért fontos ez?

Amennyiben a fogyasztó vásárlással kapcsolatos panaszát elutasítja a webáruház, vagy nem vizsgálja ki, lehetősége van fogyasztóvédelmi problémájával máshova is fordulni. Jogvita esetén a fogyasztó a weboldalon tud utána keresni, hogy melyik fogyasztóvédelmi hatósághoz, vagy békéltető testülethez fordulhat. A webshopoknak tehát előzetesen tájékoztatniuk kell a fogyasztókat a panaszok kezelését végző szervekről, hatóságokról és azok elérhetőségéről, mert ha a vásárló nem találja meg a webshop oldalán, hogy hova tud fordulni panaszával, nem tudja érvényesíteni jogait megfelelően.

Békéltető Testületek

Ha a webáruház a fogyasztó panaszát elutasítja, akkor jogosult a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testülethez fordulni. 

A Fogyasztó Barát által átnézett 100 webshopból 61 nem adott tájékoztatást a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, és  az illetékes békéltető testület nevéről, székhelyének postai címéről, holott ez a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. Korm. rendelet w) pontja alapján jogszabályi kötelezettsége a webshop tulajdonosoknak.

A Hatóság 28 webáruház esetében pedig kifogásolta, hogy nem tájékoztatta vásárlóit arról, hogy békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.

A békéltető testületi eljárással kapcsolatos tájékoztatás során figyelni kell arra, hogy a békéltető testületek már nem a szakmai kamara mellett, hanem annak szervezetében működnek. A békéltető testület tehát a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák (a továbbiakban: kamara) által működtetett szakmailag független testület.

Fogyasztóvédelmi eljárás

Jogvita esetén a fogyasztó a webshop oldalán tudja megkeresni, melyik fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat ügye megoldása érdekében. 

Még mindig előfordul – általunk vizsgált webshopokból 6- nál –  hogy a fogyasztó lakóhelye szerint illetékes járási hivatalok kerülnek megjelölésre tévesen, mint eljáró hatóságok, holott már 2020. március 1. napjától a Kormány általános fogyasztóvédelmi  hatóságként a kormányhivatalokat jelölte ki. Előfordul olyan is, hogy a már megszűnt Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kerül megnevezésre, kettő esetben pedig a már szintén nem létező Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz fordulhatnak a fogyasztók a webshopok tájékoztatása szerint.

Az ilyen és ehhez hasonló megtévesztő tájékoztatással tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat a webshop a hatóság megállapításai szerint.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül