A digitális tartalom és az elállás
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A webáruházaknak nem csak a saját panaszkezelésük menetéről kell tájékoztatniuk a fogyasztókat (erről itt írtunk korábban), hanem a panaszok kezelését végző szervekről, hatóságokról és azok elérhetőségéről is.
Amennyiben a fogyasztó vásárlással kapcsolatos panaszát elutasítja a webáruház, vagy nem vizsgálja ki, lehetősége van fogyasztóvédelmi problémájával máshova is fordulni. Jogvita esetén a fogyasztó a weboldalon tud utána keresni, hogy melyik fogyasztóvédelmi hatósághoz, vagy békéltető testülethez fordulhat. A webshopoknak tehát előzetesen tájékoztatniuk kell a fogyasztókat a panaszok kezelését végző szervekről, hatóságokról és azok elérhetőségéről, mert ha a vásárló nem találja meg a webshop oldalán, hogy hova tud fordulni panaszával, nem tudja érvényesíteni jogait megfelelően.
Ha a webáruház a fogyasztó panaszát elutasítja, akkor jogosult a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testülethez fordulni.
A Fogyasztó Barát által átnézett 100 webshopból 61 nem adott tájékoztatást a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, és az illetékes békéltető testület nevéről, székhelyének postai címéről, holott ez a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. Korm. rendelet w) pontja alapján jogszabályi kötelezettsége a webshop tulajdonosoknak.
A Hatóság 28 webáruház esetében pedig kifogásolta, hogy nem tájékoztatta vásárlóit arról, hogy békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.
A békéltető testületi eljárással kapcsolatos tájékoztatás során figyelni kell arra, hogy a békéltető testületek már nem a szakmai kamara mellett, hanem annak szervezetében működnek. A békéltető testület tehát a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák (a továbbiakban: kamara) által működtetett szakmailag független testület.
Jogvita esetén a fogyasztó a webshop oldalán tudja megkeresni, melyik fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat ügye megoldása érdekében.
Még mindig előfordul – általunk vizsgált webshopokból 6- nál – hogy a fogyasztó lakóhelye szerint illetékes járási hivatalok kerülnek megjelölésre tévesen, mint eljáró hatóságok, holott már 2020. március 1. napjától a Kormány általános fogyasztóvédelmi hatóságként a kormányhivatalokat jelölte ki. Előfordul olyan is, hogy a már megszűnt Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kerül megnevezésre, kettő esetben pedig a már szintén nem létező Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz fordulhatnak a fogyasztók a webshopok tájékoztatása szerint.
Az ilyen és ehhez hasonló megtévesztő tájékoztatással tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat a webshop a hatóság megállapításai szerint.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Ez a bejegyzés azoknak a webáruházaknak szól, akik digitális tartalmat
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és