AZ UTÁNVÉTELNEK DÍJA VAN, DE ERRŐL A VÁSÁRLÓJA IS TUD?

Még mindig népszerű a webáruházban vásárlók körében az utánvétellel történő fizetés, sokan szeretnek inkább utólag, a kézbesítéskor fizetni a megrendelt termékért, mert biztonságosabbnak érzik. Ez a fajta fizetési mód azonban a webáruházaknak is költséggel jár.

Az előzetes tájékoztatási kötelezettség

A 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 11. § (1) e) pontja értelmében  a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a vételáron felül az felmerülő valamennyi költségről, így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről!

Igen, a fenti kötelezettség tehát azt jelenti, hogy a webshopnak egyértelműen, érthetően kell tájékoztatnia a fogyasztókat minden – vételáron felül felmerülő – költségről, és ami a legfontosabb, hogy előzetesen, azaz még a szerződéskötés előtt!

A webáruházi rendelések során általában mindenki számol azzal, hogy a termék vételárán felül a szállításért is díjat kell fizetnie. Fontos azonban, hogy amikor a fogyasztó a weboldalon válogat a termékek közül megfelelő tájékoztatást kapjon arról, hogy milyen egyéb költségekkel kell számolnia még ahhoz, hogy a termék eljusson hozzá.

Ez vonatkozik az utánvételes fizetésre is, azaz a vásárlót előzetesen tájékoztatni kell arról is, hogy az utólagos fizetés milyen plusz költséggel jár.

Gyakori, hogy a fenti kötelezettségnek nem, vagy hiányosan tesznek eleget a webáruházak, így például nem tüntetik fel az összes lehetséges szállítási lehetőséget, és ezzel együtt azok díját sem, vagy a vásárló az igénybe vehető szállítási módokról csak a weboldalon elszórtan tud tájékozódni. Előfordul az is, hogy a tájékoztatásban, majd pedig a megrendelésnél más szállítási díj, illetve egyéb díjak kerülnek feltüntetésre. 

Amennyiben az Ön webáruházában is van lehetőség az utánvétel útján történő fizetésre, ellenőrizze le, hogy annak költsége pontosan feltüntetésre került-e az oldalán! Figyelni kell arra, hogy a plusz költség összege ne csak a megrendelés véglegesítésénél, vagy rosszabb esetben a megrendelés visszaigazolásánál szerepeljen!

Felhívjuk a figyelmet továbbá arra, hogy nem elegendő, ha a webáruház oldalán csak az szerepel, hogy az utánvétes fizetés további plusz költséget jelent, annak pontos díjáról is előzetes tájékoztatást kell adni!

Ha nem tájékoztat a webshop az utánvétel díjáról

A Korm.rendelet 11. § (2) bekezdése alapján “Ha a vállalkozás nem tett eleget az (1) bekezdés e) és f) pontjaiban meghatározott valamennyi járulékos költségre vagy az (1) bekezdés j) pontjában meghatározott költségre vonatkozó tájékoztatási követelménynek, a fogyasztó nem köteles megfizetni e költségeket.”

A fenti jogszabályi rendelkezés értelmében tehát, ha a vásárló nem kapott pontos információt arról, hogy az utánvételes fizetésnek plusz díja van, nem is köteles azt megfizetni az eladó részére.

A webshop érdeke is, a költségek pontos feltüntetése még a szerződéskötés előtt. A megfelelő előzetes tájékoztatással elkerülhető, hogy a vásárló elhagyja a webáruház oldalát vásárlás nélkül amiatt, mert például csak a kosárban derül ki számára a rendelésének plusz költségei.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül