A WEBSHOP MINDEN TÁJÉKOZTATÁSA ÁSZF-NEK MINŐSÜL?
Amikor az ÁSZF-ről van szó, akkor mindenki arra a hosszú több oldalas dokumentumra gondol, melyet kötelező minden webáruháznak közzé tennie weboldalán.
Egyre több webáruház tulajdonos tudja, hogy ennek a dokumentumnak meg kell felelnie a hatályos vonatkozó jogszabályi előírásoknak, és vannak olyan kötelező tartalmi elemei, amelyek nem hiányozhatnak a vásárlók szabályszerű előzetes tájékoztatása érdekében.
Azt viszont már kevesebben tudják, hogy az ügyészség vagy a fogyasztóvédelmi hatóság az ÁSZF dokumentumon kívül a webáruházak weboldalán kint lévő egyéb, fogyasztóknak szóló tájékoztatásokat is ellenőrzik.
Ide tartoznak az árfeltüntetések, a termékleírások, a szállítási információk, a webáruházban történő vásárlás menete is, az alábbiakban azonban azokról az ÁSZF dokumentumon kívül a honlapon feltüntetett fogyasztói tájékoztatásokról lesz szó, melyeket gyakran használnak a webáruházak a fogyasztói jogok ismeretetése céljából.
A panaszkezelés, reklamáció, termékvisszaküldés, garancia menüpontok, mint általános szerződési feltételeknek minősülő tájékoztatások
A webáruházakban a vállalkozások sokszor érthetőbben, és közvetlenebb módon szeretnék tájékoztatni a vásárlóikat az online vásárlással kapcsolatos szabályokról, mivel úgy gondolják, hogy az ÁSZF-et senki nem fogja elolvasni.
Amennyiben azonban a webáruház az ÁSZF-én kívül a weboldal egyéb menüpontjain keresztül is szeretné a vásárlóit informálni akkor figyelni kell arra, hogy pl. az elállásról, a jótállásról, vagy éppen a panaszkezelés menetéről ne jogi segítség nélkül, vagy más oldalakról másolva tájékoztassa az oldalára látogatókat, mert könnyen jogsértő, vagy olyan tartalom kerülhet fel a weboldalra, mely tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósít meg.
A webáruház minden, a weboldalára feltöltött információ a vásárlók előzetes tájékoztatását szolgálja, és mind a fogyasztók ügyleti döntésre kiható tényezők.
Tehát minden olyan információ, melyeket a távollevők között kötött szerződések kapcsán még a szerződéses nyilatkozat megtétele előtt megjelenít a webáruház a fogyasztók számára, lényeges, jelentős információnak minősülnek.
A Ptk. 6:77. § (1) bekezdése határozza meg az általános szerződési feltétel fogalmát, mely meghatározásból levezethető, hogy a weboldal fogyasztók tájékoztatására szolgáló tartalmai ugyanúgy általános szerződési feltételnek minősülnek, mint az ÁSZF elnevezéssel közzétett dokumentum.
Az ÁSZF dokumentumon kívül közölt minden lényeges tájékoztatásnak tehát pontosnak és jogszerűnek kell lennie, az alábbiakban felsorolt példákon keresztül felhívjuk a figyelmet arra, hogy miért problémás, ha a weboldalon a kötelező ÁSZF dokumentumon kívül – az annak egyébként kötelező tartalmi elemei – külön is szerepelnek a weboldalon.
Hiányos fogyasztói tájékoztatás a weboldalon
Az ÁSZF-en kívül a weboldalra közzétett fogyasztóknak szóló tartalmak általában a jogszabályban foglalt bonyolultnak tűnő szabályokat próbálják meg röviden összefoglalva átadni a fogyasztóknak, ennek azonban az a veszélye, hogy nem tartalmaznak minden fontos, a jogszabályok által előírt tájékoztatási elemet az adott témakörben. Ilyenre példa, hogy a 14 napos elállás lehetőségéről a tekintetben megfelelően tájékoztatja a webshop a vásárlóit, hogy az átvételtől számítottan 14 napja van a vásárlónak az elállási szándék jelzésére, de azt az egyébként lényeges részletszabályt már nem adja át, hogy a termék átvétele előtt is van lehetősége elállni a vásárlónak.
Már nem hatályos fogyasztói tájékoztatás a weboldalon
Sajnos nem elég egyszer feltölteni a hasznos tartalmakat a weboldalra, azokat folyamatosan karban kell tartani, ahogy az ÁSZF dokumentumot is, hiszen ahogy változnak a webshop működése során a szállítási díjak, fizetési módok, vagy ahogy változnak a termékek árai, úgy változnak azok a jogszabályok is folyamatosan, amelyek a fogyasztók részére történő értékesítés szabályait rögzítik.
Lehet, hogy az a tartalom amit ma a webáruház feltöltött a hatályos jogszabályoknak megfelel, de holnap egy részletszabály változása miatt hatálytalan és ezáltan megtévesztő tájékoztatás lesz.
Erre jó példa, hogy a jótállási szabályokat az ÁSZF dokumentum a hatályos jogszabályoknak megfelelően tartalmazza, de a weboldal „garancia” menüpontja az időközben bekövetkezett jogszabályváltozások ellenére nem került frissítésre és már hatálytalan rendelkezést tartalmaz pl. a jótállási idővel kapcsolatban.
Az ÁSZF dokumentum és a weboldal ellentmondása
Arra is figyelni kell, hogy az ÁSZF dokumentumban feltüntetett információk egyezzenek a weboldalon feltüntetett információkkal.
Amennyiben a webáruháznak van egy naprakész, a jogszabályoknak is megfelelő ÁSZF-e, de a weboldalának egyéb tartalmai is tartalmaznak fogyasztói tájékoztatásokat, akkor könnyen előfordulhat, hogy egy jogszabályváltozás vagy a webáruház működésében bekövetkező változás miatt a két helyen eltérő, vagy egymással teljesen ellentétes tájékoztatások lesznek.
Amikor ugyanazon tárgykörben eltérő tartalommal szerepel általános szerződési feltétel a webáruház oldalán, akkor az azt eredményezi, hogy a fogyasztók számára az adott feltétel nem egyértelmű és ezáltal tisztességtelennek is minősül.
A Ptk. 6:103. § (2) bekezdése szerint fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben az általános szerződési feltétel és a vállalkozás által előre meghatározott és egyedileg meg nem tárgyalt szerződési feltétel tisztességtelen voltát önmagában az is megalapozza, ha a feltétel nem egyértelmű.
Amennyiben tehát a weboldalon a fogyasztók részére közzétett, általános szerződési feltételeknek minősülő tartalmak, ugyanazon tárgykörben egymással ellentmondásosak, ellentétesek, és ezáltal a fogyasztók számára nem egyértelműek, a szerződési kikötések a Ptk. 6:103. § (2) bekezdése alapján tisztességtelennek minősülnek.
A leggyakoribb hiba, hogy a szállítási módok vagy díjak nem egyeznek az ÁSZF dokumentumban és a weboldal szállítási információk menüpontjában. Az is igen gyakori, hogy – ahogy azt az előző pontban már írtuk – jogszabály által meghatározott fogyasztói jog gyakorlásával kapcsolatos tájékoztatás nem kerül frissítésre a weboldalon a jogszabályváltozásnak megfelelően, így például az elállással kapcsolatban már évek óta hatálytalan szabály szerepel a webshop „termékvisszaküldés” aloldalán.
Javaslat
Az ÁSZF dokumentum – amennyiben a hatályos jogszabályoknak megfelelő tartalommal rendelkezik – elegendő a vásárlók előzetes tájékoztatására. Nem kell a jogszabályok által szabályozott fogyasztói jogokról az ÁSZF-en kívül külön is tájékoztatást adni a vásárlóknak.
Nézze át a weboldalát és gondoskodjon arról, hogy az ÁSZF dokumentuma minden, a hatályos jogszabályok által előírt kötelező tájékoztatási elemet tartalmazzon, és törölje a felesleges, akár évekkel ezelőtt közzétett tartalmakat a honlapján.
Amennyiben mégis szeretné a vásárlókat külön, kiemelten is tájékoztatni egy-egy fogyasztói jogról, akkor mindenképp javasolt a fogyasztóvédelmi jogszabályokban jártas szakember segítségét igénybe venni, mert nemcsak a tartalomnak, hanem a megfogalmazásnak is jelentősége van.
A Fogyasztó Barát állandó megbízott ügyvédje, dr. Ilcsik Tilla már több mint 100 webshop fogyasztóvédelmi auditját végezte el próbavásárlásokkal egybekötve. Az ellenőrzések tapasztalatait egy blogsorozatban fogja közzétenni itt a Fogyasztó Barát oldalán, segítve ezzel a webshop tulajdonosokat akár egy önellenőrzés elvégzésében.
A blogsorozatban az ügyvéd témákra bontva fogja megosztani az olvasókkal a webáruházak auditálása során tapasztalt leggyakoribb hibákat, hiányosságokat. Szó lesz továbbá a webshopoknál felmerülő visszatérő problémákról, kérdésekről és a kerülendő gyakorlatokról az auditált webáruházakkal folytatott ügyvédi konzultációk tapasztalatai alapján.
A Fogyasztó Barát végleges megoldás webshopja számára!
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor érvényes jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Oldja meg végleg!
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozást, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját.
Iratkozzon fel a hírlevélre!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!