Elállás: Mikor tarthatja vissza az össszeget a webshop?
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Egy naprakész, jogszabályoknak megfelelő ÁSZF nélkül nem működhet szabályosan a webáruház. Annak ellenére, hogy alapvető és minimum feltétel ez a dokumentum, nem könnyű feladat egy vállalkozás számára, hogy az minden szempontból kifogástalan legyen. Így például, hogy minden benne legyen amit a jogszabály megkövetel, kövesse folyamatosan a jogszabályváltozásokat, és persze olyan módon történjen mindez, hogy az a fogyasztó számára is érthető és könnyen befogadható legyen.
Az alábbiakban összefoglaljuk milyen problémák, hibák merülhetnek fel a webáruház oldalán fent lévő ÁSZF-el:
A leggyakoribb hiba, hogy az ÁSZF nem követi a jogszabálymódosításokat, vagy már hatálytalan jogszabályokra hivatkozik, és azzal együtt a webáruház régi szabályokat alkalmaz. Nem nyugodhat meg a webshop tulajdonos tehát azzal, hogy a honlapjára kikerült az ÁSZF, azt folyamatosan frissíteni szükséges. Az ÁSZF naprakészen tartása nemcsak a változó jogszabályok miatt, hanem a webshop működésében bekövetkezett esetleges változások miatt is szükséges, hiszen a vásárló az éppen hatályos ÁSZF alapján köt szerződést a vállalkozással.
A fogyasztóvédelmi hatóság sokszor találkozik hiányos ÁSZF-ekkel, melyekből leggyakrabban az alábbiak szoktak kimaradni:
A hiányosságok mellet gyakoriak az ÁSZF-ben szereplő jogsértő tájékoztatások is, melyek a jogszabályok félreértelmezéséből, vagy a már nem hatályos rendelkezések alkalmazásából adódnak. A “jogsértő webáruházak” blogsorozatunkban többek között azt is részletesen – a Fogyasztó Barát által átnézett 100 jogsértést megállapító határozattal – bemutattuk melyek azok a jogsértő tájékoztatások, melyek a leggyakrabban előfordulnak a webáruházakban.
Érdemes ezeket átnéznie ha még nem tette, mert szó van bennük az összes olyan jogsértő tájékoztatásról, melyeket kerülnie kell webáruházának! A sorozat részei elérhetők további blogbejegyzéseinkben!
Amennyiben az ÁSZF mellett a webshop oldalán máshol is találhatók fogyasztói tájékoztatók, akkor fontos, hogy azok ne legyenek ellentmondásban egymással. Amennyiben a fogyasztóvédelmi ellenőrzés ilyennel találkozik a fogyasztók megtévesztését állapítja meg, hiszen ez esetben a vásárló számára nem egyértelmű, hogy a webshop melyik tájékoztatását vegye alapul.
A legtöbbször, míg az ÁSZF-ben jogszabálynak megfelelő tartalommal szerepel a fogyasztónak szóló tájékoztatás, addig a weboldal másik tájékoztatójában már azzal ellentétes – jogszabályellenes – szabályok szerepelnek.
Így például lehet, hogy az ÁSZF helyesen tartalmazza a jótállás szabályait, de az oldal látogatója az ÁSZF-en kívül egy másik menüpontban már, például 100%-os garancia címszó alatt egészen más – sokszor hatálytalan jogszabályokon alapuló – információt talál jogainak érvényesítésével kapcsolatban.
Érdemes tehát átnéznie oldalát ezzel a szemmel, és az ÁSZF-ben foglaltakkal összhangban működtetni, mert vásárlója nem biztos, hogy csak az ÁSZF-ben tájékozódik.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
A fogyasztó elállása esetén a webáruháznak nemcsak kötelezettségei, hanem jogai
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online