
Kikötheti-e az előre fizetést a webshop egy vásárlójának?
Egyszer már nem vette át a csomagot egy vásárlóm, ezért
Külön jogszabály rendelkezik arról, hogy a termékek vételárát, szolgálatások díját hogyan köteles feltüntetni a webáruház. A termék áraként mindig a ténylegesen fizetendő, tehát az áfa összegét is tartalmazó árat kell megadnia a vállalkozásnak, hiszen ezen adó megfizetése is a fogyasztót terheli a vételáron felül. Az ár feltüntetésének szabályaival egy másik bejegyzésünkben foglalkozunk részletesebben.
A webáruházi rendelések során általában mindenki számol azzal, hogy a termék vételárán felül a szállításért is díjat kell fizetnie. Fontos azonban, hogy amikor a fogyasztó a weboldalon válogat a termékek közül megfelelő tájékoztatást kapjon arról, hogy például milyen feltételekkel tud szállítást kérni, vagy, hogy milyen egyéb költségekkel kell számolnia még ahhoz, hogy a termék eljusson hozzá.
A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdése tartalmazza a rendelkezéseket arra vonatkozóan, hogy milyen egyéb költségekről kell a webáruháznak tájékoztatnia a fogyasztót, méghozzá még a szerződéskötést megelőzően.
A Korm. rendelet fenti szakaszának e) pontja értelmében „Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés és távollévők között kötött szerződés megkötését megelőzően a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a szerződés szerinti áruért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes összegéről vagy – ha az áru vagy szolgáltatás jellegéből adódóan az ellenértéket nem lehet előre ésszerűen kiszámítani – annak számítási módjáról, valamint az ezen felül felmerülő valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről), vagy ha e költségeket nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a feltüntetéséről, hogy további költségek merülhetnek fel”
A Korm rendelet 11. § (1) h) pontja is külön említi, hogy előzetes tájékoztatási kötelezettség terheli a vállalkozást a teljesítés feltételeiről, így különösen a fizetésről, a fuvarozásról és a teljesítési határidőről, valamint a vállalkozás panaszkezelési módjáról.
A Korm. rendelet 11. § (1) bekezdésének f) pontja pedig kimondja, hogy előzetesen tájékoztatni köteles a webáruház a fogyasztót “a határozatlan időre szóló vagy előfizetést magában foglaló szerződés esetében arról, hogy az ellenszolgáltatás teljes összege a számlázási időszakra vonatkozó valamennyi költséget tartalmazza. Ha az ilyen szerződés átalánydíjas, arról, hogy az ellenszolgáltatás teljes összege egyúttal a teljes havi költséget is jelenti. Ha az összes költséget nem lehet előre kiszámítani, a fogyasztót tájékoztatni kell az ellenszolgáltatás összegének kiszámításának módjáról.”
A webáruház köteles a honlapján úgy közzé tenni a járulékos költségekről szóló egyértelmű tájékoztatását, hogy a fogyasztó tisztában legyen minden kiadással mielőtt leadja rendelését, annak érdekében, hogy a vételáron felüli plusz terhek ismeretében dönthessen arról, vállalja- e a megrendelést.
A fentieket összefoglalva tehát, a fogyasztónak tudnia kell még a szerződés megkötése előtt, hogy pontosan milyen egyéb fizetési kötelezettségre számíthat az adott termék megrendelése esetén.
Nem jól jár el a webáruház, ha csak regisztrációt követően, vagy a rendelési folyamat végén a fizetéskor, vagy rosszabb esetben már a megrendelés után szembesül azzal a fogyasztó, hogy mennyi például a megrendelt termék csomagolási költsége, vagy, hogy a szállításnak – termék jellegéből adódóan – plusz költséggel járó feltételei vannak.
A szállítási feltételekről való tájékoztatás nem tekinthető világosnak és közérthetőnek akkor, ha csak utal a postai vagy futárcég díjszabására konkrét adatok nélkül, vagy a díjszabásra csak egy link utal.
A fizetési tájékoztatóban szerepeltetni kell, ha a fogyasztót terheli a fizetéssel kapcsolatban felmerülő valamely kezelési költség is.
A Korm. rendelet úgy szól, hogy ha az ellenértéket nem lehet előre ésszerűen kiszámítani, akkor annak számítási módjáról kell tájékoztatni a fogyasztót. Ilyen esetben a szolgáltató például árlistával tájékoztatja a fogyasztót, mely alapján maga is kalkulálhat egy végösszeget.
Amennyiben pedig olyan vételáron felüli költségek vannak, melyeket szintén nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, mert azokat a webáruház sem tudja a megrendeléskor, akkor fel kell tüntetni annak tényét, hogy további költségek merülhetnek fel.
A webáruház köteles ismertetni a fogyasztóval az elállás szabályait, azon belül pedig azt is, hogy amennyiben él az elállás jogával, akkor a termék visszaküldésének költségét neki kell viselnie, kivéve ha a webáruház vállalta e költségeket.
Tisztában kell lennie a fogyasztónak a szerződéskötés előtt azzal is, hogy ha kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választ, akkor a vállalkozás nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket elállása esetén.
Végül fel kell hívni a figyelmét a webáruházban vásárlónak arra is, hogy a vállalkozás követelheti a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenés megtérítését.
Erre a kérdésre a Korm. rendelet már többször hivatkozott 11. § szakaszának (2) bekezdése adja meg a választ, miszerint „Ha a vállalkozás nem tett eleget az (1) bekezdés e) és f) pontjaiban meghatározott valamennyi járulékos költségre vagy az (1) bekezdés j) pontjában meghatározott költségre vonatkozó tájékoztatási követelménynek, a fogyasztó nem köteles megfizetni e költségeket.”
A jogszabály szerint tehát, ha a webáruház nem tájékoztatta a fogyasztót a vételáron felül felmerülő valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről), vagy az elállás esetén fizetendő visszaküldési költségről, úgy nem is köteles ezen kiadásokat vállalni.
E rendelkezés oka az, hogy a fogyasztó tájékoztatás hiányában úgy tette meg a szerződési nyilatkozatát, hogy nem volt tudatában a vételáron felüli összegnek. A járulékos költségekről így nem jöhetett létre akarategyezség a felek között, tehát nem is köteles e költségeket megfizetni a fogyasztó a webáruház részére. Így ha például a fogyasztó csak a számlán szembesül azzal, hogy felszámításra került még csomagolási költség, amiről előzetesen nem volt szó a felek között, akkor nem köteles annak díját kifizetni.
A tájékoztatás elmaradása tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, hiszen a fogyasztó a díjak ismeretében lehet, hogy egyébként nem rendelt volna a webáruháztól.
Éppen ezért fontos, hogy minden egyes várható kiadásról megfelelő és időbeni tájékoztatást kapjon a fogyasztó annak érdekében, hogy később ez ne okozzon félreértést és kellemetlenséget a két fél között.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Egyszer már nem vette át a csomagot egy vásárlóm, ezért
A 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdése
A webshop termékei között válogató vásárló döntését az is befolyásolja,
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amikor valaki meglátogatja az oldalunkat, a látogató cookie-azonosítója hozzáadódik a remarketinglistához. A Google cookie-kat – például a NID és SID cookie-kat – használ a Google-termékekben, így például a Google Keresésben látható hirdetések testreszabásához. Az ilyen cookie-kat például arra használja, hogy megjegyezze az Ön legutóbbi kereséseit, az egyes hirdetők hirdetéseivel vagy a keresési eredményekkel való korábbi interakcióit, továbbá a hirdetők webhelyein tett látogatásait. Az AdWords konverziókövetés funkciója cookie-kat használ. A hirdetésből eredő értékesítések és egyéb konverziók követésére cookie-kat ment a felhasználó számítógépére, amikor az adott személy egy hirdetésre kattint. A cookie-k néhány gyakori alkalmazási módja: a hirdetések kiválasztása annak alapján, hogy mi a releváns az adott felhasználó esetén, a kampányok teljesítményéről szóló jelentések tökéletesítése, és a felhasználó által már megtekintett hirdetések megjelenítésének elkerülése.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Mi az a cookie?
Az Adatkezelő a honlap látogatása során úgynevezett cookie-kat (sütiket) használ. A cookie betűből és számokból álló információcsomag, amit honlapunk az Ön böngészőjének küld el azzal a céllal, hogy elmentse bizonyos beállításait, megkönnyítse a honlapunk használatát és közreműködik abban, hogy néhány releváns, statisztikai jellegű információt gyűjtsünk a látogatóinkról.
A cookie-k (sütik) egy része nem tartalmaz személyes információkat, és nem alkalmas az egyéni felhasználó azonosítására, egy részük azonban olyan egyéni azonosítót tartalmaz - egy titkos, véletlenül generált számsort - amelyet az Ön eszköze tárol, ezzel az Ön azonosíthatóságát is biztosítja. Az egyes cookie-k (sütik) működési időtartamát az egyes cookie-k (sütik) vonatkozó leírása tartalmazza.
A cookie-k jogszabályi háttere és jogalapja:
Az adatkezelés jogalapja a Rendelet 6. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján az Ön hozzájárulása.
A honlap által használt cookie-k főbb jellemzői:
Google Analytics cookie: A Google Analytics a Google elemző eszköze, amely abban segít a weboldalak és alkalmazások tulajdonosainak, hogy pontosabb képet kapjanak látogatóik tevékenységeiről. A szolgáltatás cookie-kat használhat, hogy információkat gyűjtsön és jelentést készítsen a weboldal használatára vonatkozó statisztikai adatokból anélkül, hogy egyénileg azonosítaná a látogatókat a Google számára. A Google Analytics által használt fő cookiek a „__ga” "gat_gtag" és "_gid" cookiek. A webhelyhasználati statisztikai adatokból készülő jelentések mellett a Google Analytics – az előbbiekben ismertetett néhány hirdetési cookie-val együtt – felhasználható arra is, hogy relevánsabb hirdetéseket jelenítsünk meg a Google-termékekben (például a Google Keresésben) és szerte az interneten.
A működéshez szigorúan szükséges cookie-k: Ezek a cookie-k a weboldal használatához nélkülözhetetlenek, és lehetővé teszik a weboldal alapvető funkcióinak használatát. Ezek hiányába az oldal számos funkciója nem lesz elérhető az Ön számára. Ezen típusú cookie-k élettartama kizárólag a munkamenet idejére korlátozódik.
A felhasználói élmény javítását szolgáló cookie-k: Ezek a cookie-k információkat gyűjtenek a felhasználó weboldalhasználatáról, például, hogy mely oldalakat látogatja leggyakrabban, vagy milyen hibaüzenetet kap a weboldalról. Ezek a cookie-k nem gyűjtenek a látogatót azonosító információkat, vagyis teljesen általános, névtelen információkkal dolgoznak. Az ezekből nyert adatokat a weboldal teljesítményének javítására használjuk. Ezen típusú cookie-k élettartama kizárólag a munkamenet idejére korlátozódik.
Amennyiben Ön nem fogadja el a cookie-k használatát, akkor bizonyos funkciók nem lesznek elérhetőek az Ön számára. A cookie-k törléséről bővebb tájékoztatást az alábbi linkeken találhat: