A MAGYAR POSTA ÉS A WEBSHOPOK – A POSTA KÖZZÉTETTE VÁLASZAIT A WEBÁRUHÁZAK LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEIRE!

Ahogy korábban megírtuk, 2024. március 28. napjával kiegészül A postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet egy új szakasszal, amely alapján a webáruházat üzemeltető vállalkozásoknak elérhetővé kell tenniük oldalukon az egyetemes postai szolgáltató, azaz a Magyar Posta szolgáltatását is a weboldalukon, ezzel lehetőséget biztosítva a vásárlóknak arra, hogy az egyetemes postai szolgáltatót válasszák csomagjuk kiszállításához.

A hír elterjedésével rengeteg kérdés merült fel a webáruházat üzemeltetőkben, hiszen a jogszabály az új rendelkezésében foglalt kötelezettségen kívül egyéb részletszabályokat nem határoz meg.

A Magyar Posta a weboldalán az alábbi linken közzétette a webáruházakat érintő leggyakoribb kérdéseket és azokra adott válaszait.

WEBÁRUHÁZI JOGSZABÁLY GYIK: https://www.posta.hu/webaruhaz_jogszabaly_gyik

Ezekből a kérdésekből párat kiemelünk mi is, főleg azokat, amelyek a Fogyasztó Barátnál is megfordultak már többször.

1. “Köteles vagyok-e kitenni azokat az árakat, amit a Magyar Posta ÁSZF-e feltüntet?”

Ez a kérdés az, ami leginkább foglalkoztatott minden érintettet, hiszen a Magyar Posta az oldalán ott, ahol a webáruházakat a regisztrációról, a szerződéskötés lehetőségéről illetve a szerződéskötés hiányában az ÁSZF-ében megszabott díjakról tájékoztatja úgy fogalmaz, hogy: „Az Ön honlapján tehát – egyedi szerződés eltérő rendelkezése hiányában – a fenti árakat szükséges feltüntetni.

A fenti linken elérhető GYIK-ban erre a kérdésre választ adott a Magyar Posta:

“Igen, köteles azon webáruház kitenni a Magyar Posta ÁSZF szerinti árait, mely webáruház nem rendelkezik vagy nem köt egyedi szerződést a Magyar Postával.”

A jogalkotó nem rendelkezett arról, hogy a postai szolgáltatásokat milyen áron kell felajánlania, illetve biztosítania a vállalkozásoknak a fogyasztók számára. A fenti válaszában a Magyar Posta nem jelölte meg, hogy mely rendelkezés alapján kötelezi erre a webáruházat üzemeltetőket, illetve a Magyar Posta Zrt. ÁSZF-ének mely pontja írja elő a postai szolgáltatást igénybe vevő részére, hogy az általa megszabott szolgáltatások díját köteles alkalmazni saját vállalkozásában történő szolgáltatásnyújtáskor.

2. “Hogyan jelenítsem meg a csomagszállításon felüli egyéb szolgáltatások költségeit?”

Az előző kérdéshez szorosan kapcsolódva a másik leggyakrabban felmerülő bizonytalanságot az okozza, hogy a szállítási díjon felül felmerülő egyéb költségeit hogyan érvényesítheti a webáruház? Gondolnak itt példul a benzinköltségre (hiszen ha ÁSZF szerint veszi igénybe a szolgáltatást a vállalkozás, akkor a termékeket saját maga adja fel a postai szolgáltatónál) vagy a csomagolás költségeire, stb. 

A Magyar Posta erre a következőt válaszolja: “A csomagszállítási díjakhoz indokolatlan felárat hozzákapcsolni megtévesztő lehet, mert az a webáruház vásárlóinak az érdekeit sérti. Természetesen a kiszállításnak a Magyar Posta díjain kívüli egyéb összetevői is lehetnek (küldemény összerendezése, csomagolás, IT, utánvét stb.). Ezek a költségek továbbra is felszámíthatóak, azonban elvárás, hogy ezen költségek a Magyar Posta díjain felül jelenjenek meg, vagyis külön tételként.

3. “Köteles vagyok-e minden Magyar Posta által feltüntetett szállítási módot feltüntetni? (Csomagautomata, Posta Partner, Postahely, Házhoz szállítás)”

Erre a Magyar Posta azt mondja: “Amennyiben a webáruház jelenleg is egyedi szerződés alapján adja fel küldeményeit a Magyar Postánál, úgy a hatályos szerződéses feltételek mentén folytatódik az együttműködés. Új ügyfélként egyedi szerződést kötő webáruházaknak lehetőség van az ÁSZF-től eltérő megjelenítési módra is, azonban a nem szerződött kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára célzottan kialakított – előzetes regisztrációhoz kötött – díjazást alkalmazó webáruházaknak minden lehetséges csomagkézbesítési módot fel kell tüntetniük.”

Ebből az derül ki, hogy annak a webshopot üzemeltető vállalkozásnak, aki nem szerződik le a Magyar Postával, hanem regisztrál, vagy nem is regisztrál, mindegyik szolgáltatást fel kell tüntetnie a webáruházában és nem elegendő a választása szerint azok közül legalább 1-nek a felajánlása weboldalán. A vonatkozó kormányrendeletből – különösen a nem regisztrált webshopok vonatkozásában – ez a kötelezettség nem következik egyértelműen a Fogyasztó Barát álláspontja szerint. 

4. A szállítási határidő megadása

Jogosan merül fel a kérdés a vállalkozásban, hogy ha ő maga adja fel a terméket a postai szolgáltatónál, akkor megadhat-e hosszabb szállítási határidőt, mint amit a posta az ÁSZF-ben vállal, tekintettel arra, hogy a feladástól számítva értelmezendő a Posta szállítási határideje?

A Magyar Posta erre adott válasza sajnos nem egyértelmű: 

“A Magyar Posta a felvett küldeményekre az ÁSZF-jében meghatározott átfutási időt vállalja (ez a feladott csomagok legalább 94 %-ánál a feladást követő munkanapi, legalább 98 %-ánál a feladást követő második munkanapi kézbesítés megkísérlését jelenti), illetve lehetőség van 1 munkanapos időgarancia többletszolgáltatással a garantált következő munkanapi kézbesítésre is.”

Tekintettel arra, hogy ez a válasz a Magyar Posta saját maga által feltett kérdésre sem ad feleletet, a Fogyasztó Barát ennek – és a nem egyértelműen megválaszolt további kérdések – tisztázása céljából állásfoglalás kéréssel fordult a Magyar Postához, ennek eredményéről is hírt adunk majd.

5. A postai szállításból kizárt termékek köre

Mi történik akkor, ha a webáruház olyan terméket értékesít, melyet a Magyar Posta az ÁSZF 1. számú függeléke alapján kizár a szolgáltatásából, van-e bármilyen erre vonatkozó tájékoztatási kötelezettsége a vállalkozásnak?

A válasz: “A Magyar Posta ÁSZF-je tartalmazza, hogy mely termékek kizártak a csomagszállításból. Erre való hivatkozással lehet jelezni a vásárlók felé, hogy az adott termék Magyar Postán keresztüli eljuttatása nem lehetséges

Amennyiben Ön bizonytalan abban, hogy a terméke ebbe a körbe tartozik, akkor javasolt írásban kérni a Posta véleményét kifejezetten az Ön termékeire vonatkozóan az uzleti.ugyfelszolgalat@posta.hu email címen keresztül.

6. Szankció a kötelezettség nem teljesítése esetén

A GYIK-ban szereplő kérdésre, miszerint: “Nem készülök el a Kormányrendeletben foglaltaknak a megjelölt határidőig, van-e türelmi idő? Milyen szankciók merülhetnek fel?” a Magyar Posta válasza a következő:

“A jogalkotó a postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012 (XII. 4) Korm. rendelet módosításáról szóló 685/2023. (XII. 29.) Korm. rendeletben a kihirdetéstől számított 90 nap elteltéhez kötött hatályba lépés megállapításával biztosította a kellő felkészülési időt a rendelkezés alkalmazására. Az érintett 3/A. § hatálybalépésének (2024. március 28.) időpontjára kell az érintett vállalkozásoknak felkészülniük az őket terhelő kötelezettség teljesítésére; ennek hiányában jogszabályt sértenek. A kormányrendeletben foglaltaknak való nem megfelelés a fogyasztók érdekeit sérti, az ebben illetékes hatóság eljárását vonhatja maga után. A jogkövetkezmény akár bírság is lehet.”

A Fogyasztó Barát megkeresésére pedig a Nemzetgazdasági Minisztérium azt válaszolta ezzel kapcsolatban, hogy a Korm. rendelet 3/A. §-a fogyasztóvédelmi rendelkezésnek minősül, alkalmazása során az általános fogyasztóvédelmi hatósági és eljárási szabályok érvényesülnek, így a szankció megállapítása tekintetében is ezek a szabályok az irányadóak.  

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül