
Az utánvétel díjának jogszerű felszámítása a webshopokban. – Ügyészi eljárások tapasztalatai
Sok webáruházban választható fizetési mód az utánvétellel történő fizetés. A
Minden webáruház hallhatott már a 2024.12.13. napjától alkalmazandó (EU) 2023/988 európai parlamenti és tanácsi rendeletről, vagyis az Általános Termékbiztonsági Rendeletről (a továbbiakban: Rendelet).
Hogyan érinti ez az online értékesítést? Van-e és ha igen milyen kötelezettsége a webáruházat üzemeltetőknek a Rendelet alapján?
Ahhoz, hogy átlátható legyen a felelősségi rendszer, pontosabban az, hogy az értékesítési láncolatban melyik szereplőnek milyen feladata és felelőssége van a termékbiztonsági előírások tekintetében, először a Rendeletben kötelezettekként megjelölt gazdasági szereplők fogalmát tisztázzuk. Ezt követően összefoglaljuk a szabályozás célját, újításait, és a kötelezettségeket általánosságban.
A fogalommeghatározásokat a Rendelet 3. cikke tartalmazza:
Amikor a gyártóra vonatkozó előírások más személyre is alkalmazandók:
A termék fizikai vagy digitális eszközökkel történő módosítása akkor tekinthető jelentősnek, ha hatással van a termék biztonságára, és teljesülnek a következő feltételek:
-a módosítás oly módon változtatja meg a terméket, amelyet a termék kezdeti kockázatértékelése nem látott előre;
-a veszély jellege megváltozott, új veszély keletkezett, vagy a kockázat szintje növekedett a módosítás miatt; valamint
-a módosítást nem maguk a fogyasztók, vagy nem a fogyasztók nevében hajtották végre saját használat céljából.
A Rendelet fő célja, hogy az uniós piacon a gazdasági szereplők kizárólag biztonságos termékeket hozzanak forgalomba és forgalmazzanak.
A Rendelet a termékeknek egy szélesebb köréről rendelkezik a korábbiakhoz képest, beleértve az online értékesített új, használt, javított vagy felújított termékeket is.
A Rendelet tehát azokra az új, használt, megjavított vagy felújított termékekre vonatkozik:
A Rendelet többször hivatkozik annak 5. cikkére, mely az általános biztonsági követelményt rögzíti, azaz: „A gazdasági szereplők csak biztonságos termékeket hozhatnak forgalomba vagy forgalmazhatnak az uniós piacon.” A továbbiakban mi is így jelöljük.
A Rendelet a szigorú megerősített kockázatértékelések megkövetelésével kívánja megakadályozni, hogy veszélyes termék kerüljön a piacra, továbbá a tájékoztatási kötelezettségek révén a termékvisszahívás körében is hatékonyabb eljárást ír elő. A gazdasági szereplőkre előírt kötelezettségek alapvetően a termékek egyszerűbb visszakövethetőségét szolgálják annak érdekében, hogy ha egy termékkel gond van, akkor azt minél gyorsabban lehessen a forgalomból kivonni, és a szükséges intézkedéseket megtenni.
A nemzeti és európai hatóságok között szorosabb együttműködés veszi kezdetét a piacok ellenőrzése érdekében és a nemzeti hatóságok nagyobb hatáskörrel rendelkeznek a termékek ellenőrzése és a nem biztonságos termékek elleni fellépés terén. A RAPEX-et, azaz a veszélyes termékek riasztási rendeszerét átnevezték Safety Gate biztonsági riasztórendszerre, mely a nem élelmiszer jellegű veszélyes termékek ellen hozott intézkedésekkel kapcsolatos hatékony információcserét szolgálja.
A Rendelet III. fejezete tartalmazza a gazdasági szereplők kötelezettségeit, részletezve külön a gyártók, az importőrök és a forgalmazók kötelezettségeit.
A gyártók kötelezettségei
A Rendelet 9. cikke értelmében a gyártók feladata, hogy a forgalomba hozatalkor biztosítsák azt, hogy a terméket a rendeletben meghatározott általános biztonsági követelményeknek megfelelően tervezték és gyártották. Még a forgalomba hozatal előtt kockázatelemzést kell elvégezniük és műszaki dokumentációt kell készíteniük, mely tartalmazza a termékek általános leírását és a termékek biztonságossága értékelése szempontjából lényeges jellemzőiket.
A gyártók feladata az, hogy a termékeiken típus-, tétel-, vagy sorozatszámot vagy más a termék azonosítására alkalmas elemet helyezzenek el (rendelet 9. cikk (5)).
A termékeken (vagy annak csomagolásán, vagy a termékhez tartozó kísérő dokumentumban) a gyártók kötelesek feltüntetni nevüket, bejegyzett kereskedelmi nevüket vagy bejegyzett védjegyüket, postai és elektronikus címüket, vagy egy olyan kapcsolattételi pontnak a postai vagy elektronikus címét, ahol a gyártóval kapcsolatba lehet lépni (rendelet 9.cikk (6)).
A gyártók feladata az is, hogy a termékhez egyértelmű utasításokat biztonsági útmutatókat mellékeljenek, ami a fogyasztók számára érthető, és ami még fontos, hogy a termék forgalmazásának helye szerinti tagállam által meghatározott nyelven szükséges ezt megtennie (rendelet 9.cikk (7)).
A gyártók kötelessége azt is biztosítani, hogy az ellátási láncban az egyéb gazdasági szereplők, felelős személyek (így a forgalmazók is) időben tájékoztatást kapjanak a termékekkel kapcsolatos biztonsági kérdésekről.
Az importőrők kötelezettségei
Az importőrök a forgalomba hozatal előtt meg kell, hogy győződjenek arról, hogy a termék megfelel a rendeletben foglalt általános biztonsági követelményeknek és, hogy gyártó eleget tett-e a kötelezettségeinek.
Amennyiben az importőr úgy ítéli meg, hogy a termék nem felel meg az általános biztonsági követelményeknek, valamint a gyártó sem teljesítette valamely kötelezettségét a termék vonatkozásában, akkor addig nem hozhatja forgalomba a terméket amíg a termék nem felel meg ezeknek a követelmények mindegyikének.
Amennyiben a termék veszélyes, az importőr erről haladéktalanul tájékoztatja a gyártót, és biztosítja, hogy a piacfelügyeleti hatóságok erről a Safety Business Gateway-en keresztül tájékoztatást kapjanak.
Az importőr a termékeken (vagy annak csomagolásán, vagy a termékhez mellékelt kísérő dokumentumon) feltünteti a nevét, bejegyzett kereskedelmi nevét vagy bejegyzett védjegyét, postai és elektronikus címét, valamint – amennyiben ettől eltér – annak az egyedüli kapcsolattartó pontnak a postai vagy elektronikus címét, ahol kapcsolatba lehet lépni vele (rendelet 11. cikk (3)).
Az importőrök gondoskodnak arról, hogy az általuk importált termékhez egyértelmű utasításokat és biztonsági információkat mellékeljenek, mégpedig a fogyasztók számára könnyen érthető nyelven, a termék forgalmazásának helye szerinti tagállam által meghatározottak szerint, kivéve, ha a termék ilyen utasítások és biztonsági információk nélkül is biztonságosan és a gyártó által szánt rendeltetésnek megfelelően használható (11. cikk (4)).
A forgalmazók főbb kötelezettségei
A forgalmazók a termék forgalmazása előtt ellenőrzik, hogy a gyártó és adott esetben az importőr eleget tett-e a fentiekben már említett köteleezttségeiknek (rendelet 12. cikk (1)).
A forgalmazók biztosítják, hogy – amíg a termék a felelősségi körükben van – a raktározás vagy szállítás körülményei nem veszélyeztethetik annak az 5. cikkben megállapított általános biztonsági követelménynek és a 9. cikk (5), (6) és (7) bekezdésének, valamint a 11. cikk (3) és (4) bekezdésének való megfelelését.
Amennyiben a forgalmazó úgy véli, hogy egy termék nem felel meg a Rendelet 5. cikkének, vagy 9. cikk (5), (6) és (7) bekezdésének, valamint a 11. cikk (3) és (4) bekezdésének akkor nem forgalmazhatja a terméket, kivéve ha azt megfelelővé tették.
Amennyiben a forgalmazó úgy véli vagy oka van feltételezni, hogy az általa forgalomba hozott termék veszélyes termék, vagy a gyártó, inportőr fenti kötelezettségeit nem teljesítette, akkor
-erről a forgalmazó haladéktalanul tájékoztatja a gyártót, vagy adott esetben az importőrt,
– gondoskodik a termék hatékony megfelelővé tételéhez szükséges korrekciós intézkedések meghozataláról, ideértve adott esetben a termék forgalomból történő kivonását vagy visszahívását és
– gondoskodik arról, hogy azon tagállamok piacfelügyeleti hatóságait, amelyekben a terméket forgalmazták, a Safety Business Gateway-en keresztül erről haladéktalanul tájékoztassák.
Ez utóbbi kettő esetben a forgalmazók a rendelkezésükre álló adatok alapján részletes tájékoztatást adnak a fogyasztók egészségét és biztonságát érintő kockázatról, az érintettek számáról és a már meghozott korrekciós intézkedésekről.
A termékek címkéjén kötelezően feltüntetendő információk köre a termék típusától függ, de az alábbiak általánosságban minden termékre vonatkoznak:
A Rendelet 19. cikk-e rendelkezik a gazdasági szereplő kötelezettségéről kifejezetten a távértékesítés körében:
Amennyiben a terméket online vagy más távértékesítési eszköz útján forgalmazzák, akkor a termékekre vonatkozó ajánlatban egyértelműen és láthatóan fel kell tüntetni legalább az alábbi információkat (A termék adatlapján tehát az alábbiaknak szerepelnie kell):
a) a gyártó neve, bejegyzett kereskedelmi neve vagy bejegyzett védjegye, valamint a postai és elektronikus címe, ahol kapcsolatba lehet lépni vele; |
b) abban az esetben, ha a gyártó nem rendelkezik székhellyel az Unióban, az e rendelet 16. cikke (1) bekezdésének vagy az (EU) 2019/1020 rendelet 4. cikke (1) bekezdésének értelmében vett felelős személy neve, postai és elektronikus címe; |
c) a termék azonosítását lehetővé tevő információk, beleértve a termék képét, típusát és minden egyéb termékazonosítót; valamint |
d) minden olyan figyelmeztetés vagy biztonsági információ, amelyet e rendelettel vagy az alkalmazandó uniós harmonizációs jogszabályokkal összhangban a terméken vagy annak csomagolásán vagy egy kísérő dokumentumban fel kell tüntetni fogyasztók által könnyen érthető nyelven, a termék forgalmazása szerinti tagállam által meghatározottak szerint; |
A fentiek alapján át kell néznie minden webshop üzemeltetőnek a termék adatlapokat, hogy a fenti információk mindenképp szerepleljenek rajtuk a fogyasztók tájékoztatása érdekében.
A Rendelet előírásainak betartását valamennyi piacra kerülő non-food termékek esetén nemzeti szinten a piacfelügyeleti hatóságok ellenőrzik. Az ellenőrzések kiterjednek a termékek megfelelő jelöléseire, a használati útmutatókra, a megfelelőség igazolási dokumentumokra és a termékek fizikai jellemzőire is.
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Sok webáruházban választható fizetési mód az utánvétellel történő fizetés. A
A Nemzetgazdasági Minisztérium közzétette a Fogyasztói Portálon a 2025. évi
2025.01.01. napjával módosul az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező