MOSTANTÓL TÖRVÉNY SZABÁLYOZZA A WEBÁRUHÁZI ÉRTÉKELÉSEKET!

A vásárlói értékelések nagyon fontosak az online világban, a fogyasztók bizalmát erősítik. Az új jogszabályváltozás hatására viszont újra kell gondolnod, hogy hol, milyen értékeléseket tüntetsz fel! Segítünk átlátni a helyzeten!

Vásárlói értékelések

A vásárlói értékelések pszichológiai szerepe

A 2022 májusában életbelépő jogszabályváltozás érinti az értékelések rendszerét is. Ezért mindenképpen le kell ellenőrizned, hogy szabályszerűen tünteted-e fel a vásárlói értékeléseket a weboldaladon. Hogy miért éri meg energiát fektetni ebbe? Azért, mert a fogyasztói értékeléseknek nagyon komoly szerepe jut az értékesítésben!

Ha van egy jól működő terméked vagy szolgáltatásod, melyre folyamatosan pozitív értékelések érkeznek, akkor nagyon nagy kincs van a kezedben. Van valamid, ami jól működik, az emberek szeretik, sikeres. Nagy hiba lenne, ha mindezt nem hoznád a többi ember tudtára! Ha nem kommunikálod a többi látogató felé, hogy mások mennyire elégedettek, akkor honnan fogják megtudni, hogy érdemes hozzád fordulniuk? Na látod!

A fogyasztói értékelések kifejezetten nagy figyelmet kapnak a marketinggel foglalkozó szakemberek körében, mivel a kutatások felismerték, hogy óriási potenciál rejlik bennük. Miért? Mert az emberek az online vásárlások térnyerése előtt, de manapság is, odafigyeltek egymás ajánlására. Ajánlás alapján választunk fodrászt, ajánlás alapján próbálunk ki éttermet, sőt, akár cipőt, ruhát, élelmiszert is vásárolunk így. Gondold csak végig, hogy mikor ajánlottak neked utoljára valamit? Ugyanez a rendszer, melynek a bizalom az alapja, rávetíthető a webshopok világára is! Sőt, az ajánlások szerepe fokozottan fontos az online térben, hiszen jóval nagyobb a bizalmatlanság a fizikailag nem érinthető, csak vizuálisan látható termékek, illetve a még ki nem próbált szolgáltatások irányába.

Mit mondanak a számok?

Mindezt kutatások is alátámasztják. Több alkalommal vizsgálták meg marketingkutatók ezt a kérdést, és mindig az derült ki, hogy a hezitáló vásárlókat a pozitív értékelések billenaűtik a vásárlás irányába. Íme néhány érdekes adat:

  • 2020-ban a vásárlók 60%-a olvasott vásárlói értékeléseket, mielőtt megvett egy terméket vagy szolgáltatást.
    Ez az arány 2021-re 77% lett! Tehát az emberek egyre tudatosabban vásárolnak, egyre nagyobb az igény a tájékozódásra.
  • A fogyasztók 89%-a jobban szereti azokat a webáruházakat vagy szolgáltatásokat használni, ahol fel vannak tüntetve a vásárlói visszajelzések.
  • Az emberek 80%-a úgy tekint az online vásárlói értékelésekre, mint személyes ajánlásokra.
  • Az értékelések átlagosan 18%-al növelik az értékesítést.
  • 2021-ben a megkérdezettek 99%-a nézett utána egy-egy üzlet értékelésének az interneten az elmúlt egy évben.
  • 2021-ben a megkérdezettek 78%-a legalább hetente kétszer keres rá egy-egy üzletre vagy szolgáltatásra a neten azért, hogy információhoz jusson vele kapcsolatban.

Tehát az emberek az interneten informálódnak, és sokan egyébként egyre tájékozottabb vásárlóvá válnak, az ismeretlentől való félelem, a bizalmatlanság neveli őket egyre tudatosabb fogyasztóvá. Ezért fontos, hogy az értékelések legyenek elérhetőek, és bizalmat építsenek.

Nem kell aggódni, az emberek 34%-a csak pozitív értékelést szokott adni, és csak 7% van, akik csak negatívat adnak. Emellett az emberek 98%-a ha pozitívan csalódik, akkor megváltoztatja a korábbi negatív értékelését!

Hogyan szabályozza az új törvénymódosítás az értékelések rendszerét?

A 2022 május 28-i jogszabályváltozás a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló törvény tartalmi módosulása lesz. A törvénymódosításnak köszönhetően erősödnek a fogyasztók jogai, főleg a digitális termékek és szolgáltatások esetében. Ugyanis az EU egyre nagyobb figyelmet szentel a fogyasztóvédelemnek és a digitális biztonságnak. Ezek a módosítások pedig az online tájékozódó és vásárló fogyasztók védelmét célozzák meg. Így az online reklámjaid, sőt, az internetes kommunikációd és főleg a weboldalad tartalma is érintett lehet. Ez a törvény szabályozza a vásárlói értékelések működését is.

Május 28-ától tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül egyrészt a termék népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékelések vagy ajánlások benyújtása, valamint más jogi vagy természetes személy megbízása ezzel, vagy fogyasztói értékelések vagy közösségi médiában történő ajánlások valótlan bemutatása. Ez tehát azt jelenti, hogy hamis értékelést használni, készíteni, készíttetni illetve vásárolni tilos és büntetendő.

Ami azonban kicsit bonyolultabbá teszi az új jogszabálymódosítás betartását, azaz, hogy a jövőben a fogyasztói értékelések feltüntetésének módja is szabályozva lesz. Egyrészt annak állítása, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták a terméket, anélkül, hogy azt leellenőriznéd (azaz észszerű és arányos lépésekre kerülne sor annak ellenőrzésére, hogy az értékelések ilyen fogyasztótól származnak) szintén tilos. Ez azt jelenti, hogy mielőtt egy értékelést közzéteszel, meg kell bizonyosodnod arról, hogy az értékelő tényleg vásárolt nálad.

Emellett fontos, hogy el kell magyaráznod azt is, hogy hogyan biztosítod az értékelések valódiságát:
Ha a vállalkozás hozzáférést biztosít a termékek fogyasztói értékeléseihez, az arra vonatkozó információt, hogy a vállalkozás biztosítja-e és hogyan, hogy a közzétett értékelések olyan fogyasztóktól származnak, akik a terméket ténylegesen használták vagy megvásárolták, jelentősnek kell tekinteni.

Lehet, hogy kicsit megijesztettek ezek a jogszabálymódosítások, és úgy érzed, hogy macerás ezzel foglalkoznod, de mindig a célnak kell a szemed előtt lebegnie. Egy tudatos, stratégiában és távlatokban gondolkodó vállalkozó ilyenkor továbblép és megoldásokat keres. Ne mondj le az értékeléseidről! Segítünk!

Mi a megoldás?

Természetesen az egyik megoldás az, hogy összegyűjtöd a webesedet, a marketingesedet, és a céges jogászodat, és kitaláljátok, mit tesztek.

De van egy jóval egyszerűbb megoldás is! Melyet a Fogyasztó Barát widgete nyújthat számodra, és a vásárlód számára!

A Fogyasztó Barát által kifejlesztett előfizetés része lehet a vásárlói értékeléseket feltüntető és kezelő widget is. A komplett szolgáltatás egyébként egy dinamikusan frissülő ÁSZF előfizetés, mely nagyon kedvező áron folyamatosan friss, ügyvédek által írt Általános Szerződési Feltételeket biztosít számodra.

Az értékelések funkció pedig egy olyan kiegészítő szolgáltatás, amely egyszerre támogatja a fogyasztók védelmét, a weboldalad megbízhatóságának bizonyításával pedig a marketingedet. Hiszen a fogyasztók bizalma mindennek a kulcsa!

A Fogyasztó Barát értékelőrendszere segít abban, hogy megfelelj az új törvényi előírásoknak, mert a webshopoktól független rendszerről beszélünk. Így egyértelmű az is, hogy a webshopnak nincsen ráhatása az értékelésekre. A Fogyasztó Barát által létrehozott értékelési rendszer használata pofonegyszerű, emellett van még néhány fontos, a biztonságot garantáló tulajdonsága. Például értékelést csak a vásárlást követő köszönőoldalon lehet leadni.
A konkrét termékről vagy szolgáltatásról viszont majd az tud véleményt írni, aki megadja a köszönő oldalon a widgetben az elérhetőségét. Napokkal később értesítést kap, hogy lehetősége van ismét véleményt írni, ekkor már a termék kiszállítása után. Tehát maga a rendszer segít tájékoztatni a fogyasztót az értékelés hitelességéről is.

A Fogyasztó Barát értékelőrendszere megfelel a Gazdasági Versenyhivatal ajánlásának is. Ugyanis a Gazdasági Versenyhivatal szerint segítsük azzal a fogyasztók tájékozódását, hogy közérthetően bemutatjuk a webáruház értékelési rendszerét, tehát például az értékelés menetét és szempontjait is. De például azt is javasolja, hogy a kereskedő ne válogathasson az értékelések között. Ez is megvalósul a Fogyasztó Barát értékelő widgetén keresztül.

Így a Fogyasztó Barát értékelőrendszerét használva:

  • Könnyedén, utánajárás nélkül megfelelhetsz a törvény új előírásainak
  • Megfelelsz a Gazdasági Versenyhivatal ajánlásának
  • Bizalmat ébresztesz vevőidben
  • Te is biztonságban vagy a rosszindulatú, hamis értékelésektől!

Itt mindent megtalálsz az értékelőrendszerről!

 

Statisztikák forrása:
https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/
Jogszabály:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0800047.tv
Gazdasági Versenyhivatal ajánlása:
https://www.gvh.hu/pfile/file?path=/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/sajtokozlemenyek/2022-es-sajtokozlemenyek/sk_2022_01_05_cpc-online-review-sweep&inline=true