Black Friday és karácsonyi akciók a webshopokban – ezekre kell figyelni!
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és
Sokan úgy tudják, hogy az online értékesítés esetén akkor minősül teljesítettnek az ügylet a webshop részéről, amikor a vállalkozás a vásárló részére a számlát kiállítja, vagy amikor a futárszolgálat részére átadja a terméket.
A teljesítés időpontja azonban az, amikor a vásárló a terméket átveszi. Ennek azért van jelentősége, mert a fogyasztói jogok gyakorlására – így az elállási jog, a kellékszavatossági jogok, vagy a jótállási jogok – nyitva álló határidő a termék átvételével kezdődik. Az elállási jog a termék átvételétől (nem a megrendeléstől) számított 14 napig illeti meg a vásárlót, a 2 éves kellékszavatosság a termék átvételével kezdődik, és ha jótállás köteles terméket értékesít a vállalkozás, akkor a jótállási idő sem a megrendeléssel, vagy a jótállási jegy megküldésével, hanem a termék átvételével kezdődik.
Miért fontos ezt tudni? Azért, mert előfordulhat, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság próbavásárlás során azt is ellenőrzi, hogy milyen tartalmú számlát, jótállási jegyet kapott, és azon mi szerepel a teljesítés dátumaként.
Az online értékesítés esetén több időpontról is beszélünk. Először megtörténik a megrendelés, majd a fizetés a vásárló részéről, ehhez képest pedig pár nappal később az eladó átadja a futárszolgálatnak a terméket, a futárszolgálat azt kézbesíti, a vásárló pedig átveszi.
A teljesítés napja a fentiek közül az, amikor a vásárló átvette a terméket.
A számlázás szabályos módja ennek megfelelően az lenne, ha a megrendelést követően előlegszámlát, (az összeg beérkezését követően eladó teljesíti a megrendelést azzal, hogy átadja a futárnak a terméket, majd amikor a vásárló átvette a terméket akkor minősül teljesítettnek az ügylet), majd a termék átvétele után egy végszámlát állítana ki, amin a teljesítés dátuma a termék átvételének napja lenne.
Ezt a számlázási módszert azonban sokan nem használják, és pl. az online bankkártyás fizetés esetén egy számlát állít ki a webshop, így viszont a teljesítés dátuma a megrendelés lesz és nem az ügylet zárásának (termék átvétel) tényleges dátuma.
Ebben az esetben azonban egy hatósági ellenőrzés esetén azt kifogásolhatja a fogyasztóvédelem, hogy a számlán a teljesítés dátuma az korábbi mint a termék átvételének a napja, ezzel pedig lerövidül a fogyasztó igényérvényesítési határideje.
Az alábbiakban idézünk egy jogsértést megállapító határozatból melyben a hatóság kifogásolta a számla tartalmát ezzel kapcsolatban:
„A megküldött számla vizsgálata során a Kormányhivatal az alábbiakat állapította meg:
Az idézett hatósági megállapítás „egyéb ezzel kapcsolatos megjegyzést nem tesz” rész arra, utal, hogy a számlán (amennyiben azon a teljesítés dátumaként a megrendelés dátuma szerepel) szükséges egy megjegyzést elhelyezni azzal, hogy a fogyasztói jogok a termék átvételének napjával kezdődnek.
A fenti probléma a jótállási jegyek esetében is fennállhat. A jótállási jegy kötelező tartalmi eleme a termék átvételének napja, hiszen a jótállási idő a termék átvételével kezdődik. Amennyiben a vállalkozás a jótállási jegyet a termékkel együtt küldi meg a vásárlónak, értelemszerűen nem tudja arra felvezetni a termék átvételének napját, mert akkor még arról nincs információja. Ilyen esetben előfordul, hogy rászámolnak pár napot a megrendeléshez képest, de ez nem pontos és a vállalkozás számára is kevésbé előnyös.
A jobb megoldás ez esetben is az, hogy a jótállási jegyen egy megjegyzésben feltüntetésre kerül az, hogy a jótállás kezdete a termék átvételének napja.
Aki elektronikus úton adja át a jótállási jegyet annál nem merül ez fel problémaként, hiszen a jogszabály (151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés) azt mondja, hogy a jótállási jegyet legkésőbb a termék átadását követő napon kell kiállítani és megküldeni a vásárló számára, így azon már fel tudja tüntetni a termék átvételének napját a futárszolgálat értesítése alapján.
Az alábbiakban a jótállási jegy ezzel kapcsolatos tartalmára vonatkozó hatósági megállapításból idézünk:
„A megküldött jótállási jegy vizsgálata során a Kormányhivatal az alábbi megállapítást tette:
A fentiek alapján nézze át Ön is a számlázási gyakorlatát, valamint a jótállási jegyeit, és figyeljen arra, hogy a fogyasztókat tájékoztassa e dokumentumokon is arról, hogy a fogyasztói jogok érvényesítési határideje mikortól kezdődik!
Ha Önnek is gondot okoz a gyakran és sokszor áttekinthetetlenül változó jogszabályok követése, és a webshop ÁSZF-e jogszerűen tartása, akkor váltson most, használja a Fogyasztó Barát ÁSZF SABLON & GENERÁTORT! A rendszerrel a mindenkor hatályos jogszabályok szerint tudja tájékoztatni a vásárlóit, a jogszabályváltozásoknál pedig már Ön helyett fog dolgozni, és automatikusan frissül!
Minimális szövegbevitellel (pl. a megrendelés menete), adatok megadásával (pl. cégadatok), és a program által felajánlott lehetőségek kijelölésével (pl. van-e regisztráció, a visszaigazolás módja, stb.) gyorsan és egyszerűen generálhatunk dokumentumokat PDF, HTML, WIDGET és EMBED formátumban. A beillesztő kód bemásolásával az ÁSZF megjelenik a webshopban, és minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissül.
Tegye rendbe most a webshop ÁSZF-ét, várja felkészülten a jogszabályváltozásokat, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Az év vége felé sok webáruház kínálja kedvezményesen termékeit, és
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Fokozott ellenőrzés indul a webáruházakkal szemben A nemzetgazdasági miniszter októberben