5 gyakori webshop tévhit az elállásról
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Az alábbiakban röviden összefoglaltunk egy jogsértést megállapító hatósági határozatnak az előzetes tájékoztatási kötelezettségre vonatkozó megállapításait és az érintett vállalkozás által arra adott válaszát.
A fogyasztóvédelmi hatóság a jogsértést megállapító döntésében kifogásolta, hogy az érintett vállalkozás nem tájékoztatta vásárlóit többek között arról, hogy az elállás indoklás nélkül gyakorolható.
A vállalkozás válaszában azzal indokolta általánosságban az előzetes tájékoztatások elmaradását, hogy a jogokat és kötelezettséget a jogszabályok rögzítik, mely vonatkozik a felekre, így azokat szükségtelen neki külön feltüntetni. Válaszában úgy nyilatkozott továbbá, hogy az ÁSZF nem kell, hogy tartalmazza az összes jogszabály tételes és a webshop működésével kapcsolatos minden körülményre kiterjedő ismételt leírását. “Attól maga a szabály sem erősebbé, sem ismertebbé nem válik a fogyasztó részére, hogy megismétlésre kerül az ÁSZF-ben. “
Ez utóbbi mondatra is reagálva a Hatóság hangsúlyozta, hogy a fogyasztók pont, hogy az adott ÁSZF alapján ismerhetik meg ezen rendelkezéseket, hiszen a vásárlás során meg kell ismerni és el kell fogadni az ÁSZF tartalmát. A vásárló nem fogja a jogszabályokat olvasni, nem fogja azokban megkeresni mely szakaszok vonatkoznak rá, milyen jogai és kötelezettségei vannak, hanem a vállalkozásnak kell ezekről előzetesen tájékoztatást nyújtania.
Arra a hatósági megállapításra, miszerint az elállási jogról szóló tájékoztatás nem megfelelő, mert nem tájékoztat a webshop arról, hogy a fogyasztó elállási jogát indokolás nélkül gyakorolhatja, úgy reagált a vállalkozás, hogy a webáruház felsorolta azokat az eseteket amikor elállhat a vásárló, azaz mely esetekben milyen módon jogosult a fogyasztó elállni a szerződéstől. Az elállási jogát nem korlátozta az ÁSZF, ezért az is egyértelmű, hogy a fogyasztó indokolás nélkül gyakorolhatja ezen jogát. A Vállalkozás egyértelműen tájékoztatta a fogyasztót az elállási jogról az ÁSZF vonatkozó pontjában, míg a jog gyakorlásának egyéb korlátozó elemei nem kerültek felsorolásra, tehát ebből következően a fogyasztó ezen jogát korlátozástól mentesen gyakorolhatja.
A Hatóság válaszában felhívta a vállalkozás figyelmét, hogy az indokolás nélküliség az elállási jog lényegi eleme, amelyről a Vállalkozásnak a Korm. rendelet 11. § (1) bekezdés i) pont előírásainak megfelelően tájékoztatnia kell a fogyasztót még a vásárlás előtt.
Megjegyezte, hogy “bár az információs társadalom korában élünk, még mindig elég széles fogyasztói réteg ismerkedik fokozatosan az online vásárlás szabályaival, így az elállás jogával is.” A jogszabály alapján a Vállalkozásnak biztosítania kell a lehetőséget a fogyasztónak, hogy előzetesen megismerhesse az elállási jog gyakorlásának szabályait. A Hatóság jelen esetben nem az elállási jog gyakorlását, hanem az előzetes tájékoztatási hiányosságokat kifogásolta.
A jogszabályok által előírt előzetes tájékoztatási kötelezettség lényege, hogy a vásárlók megismerjék jogaikat, kötelezettségeiket a webáruházon keresztül, a vásárlás körülményeiről megfelelő információt kapjanak mielőtt online rendelésbe kezdenek.
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a vállalkozásokat kötelező jogszabályi rendelkezések betartása a webáruházak érdeke is, hiszen a jogait ismerő vásárló fog biztonsággal rendelni, vásárolni, és nagyobb bizalmat fektet az olyan webshopokba, akik ezekről a jogairól világosan és egyértelműen tájékoztatja.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Sokan úgy tudják, hogy az online értékesítés esetén akkor minősül
Fokozott ellenőrzés indul a webáruházakkal szemben A nemzetgazdasági miniszter októberben