5 gyakori webshop tévhit az elállásról
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
A hollandiai fogyasztók 2022 első felében 16,1 milliárd eurót költöttek online. Ez 9%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A növekedés elsősorban a szolgáltatások online értékesítésének növekedéséből adódik. Az adatokat összehasonlítva az is megjegyezhető, hogy a növekedés mértéke százalékban magasabb volt a belgiumi e-kereskedelem területén, azonban a hollandiai fogyasztók arányaiban így is többet költöttek online, ha ezekhez az adatokhoz megtekintjük az adott országok népességét (Belgium népessége: 11,7 millió / Hollandia népessége: 17,3 millió).
A hollandiai fogyasztók 2022 első hat hónapjában összesen 168 millió vásárlást bonyolítottak le az interneten. Ez az eredmény a legújabb “Thuiswinkel Markt Monitor”-ból lett nyerve, amely a fogyasztói költéseket mutatja be a hollandiai e-kereskedelemben.
A belgiumi fogyasztók esetében abból a szögből történt a vizsgálat, hogy átlagosan mennyit költenek online vásárlásaik során. Az új “BeCommerce Market Monitor”-ból származó eredmények azt mutatják, hogy átlagosan 86,2 eurót költöttek egy online vásárlás során.
„A számadatok azt mutatják, hogy a belgák 30%-kal többet költöttek az elmúlt hat hónapban az előző év azonos időszakához képest” – nyilatkozta Sofie Geeroms, a BeCommerce ügyvezetője. „Észrevettük, hogy az e-kereskedelem még válság idején is növekszik. Lehet, hogy az emberek akciókat keresnek, és ezek megtalálhatóak az interneten.”
Hollandiában kizárólag a termékek online értékesítése összesen 5,3 milliárd eurót tett ki, ami több, mint amennyit a koronavírus kitörése előtt költöttek a fogyasztók (3,3 milliárd euró 2019-ben). Ennek ellenére az online termékvásárlások száma az első két negyedévben 14 százalékkal csökkent a tavalyi évhez képest.
„A fogyasztók hozzászoktak az online vásárláshoz. Az emberek gyakrabban választják az online és offline vásárlás kombinációját”
– magyarázza Marlene ten Ham, a Thuiswinkel.org igazgatója. „A csökkenés alól a legfontosabb kivétel az élelmiszer/Near-Food kategóriában látható. Továbbra is népszerű az online élelmiszer bevásárlás.”
Belgiumban az összes online vásárlás felét a Bancontact Online fizetési megoldás segítségével fizetik ki. A drágább szolgáltatások, mint például az utazások és a szállások megrendelésekor azonban a fogyasztók a hitelkártyával/bankkártyával történő fizetéshez fordulnak. A látnivalók, rendezvények és közlekedés jegyek vásárlásakor viszont ismételten a Bancontact Online szolgáltatást használják.
Térjünk ki a online fizetési szokásokra a hollandiai fogyasztók esetében is. Hollandiában a legtöbb online rendelést az iDEAL-el fizették ki (70%). A második leggyakoribb online fizetési mód a hitelkártyával/bankkártyával történő fizetés (8%). Ráadásul, ha megfigyeljük az okostelefonon leadott online rendeléseket, akkor láthatjuk azt is, hogy többet fizettek az iDEAL-el (72%), mint egy évvel korábban (68%). Ennek oka az iDEAL használatának növekedése az élelmiszer/Near-food kategóriában.
Visszatérve a belgiumi adatok pontosításához, a leggyakrabban használt fizetési módok az online vásárlásokhoz a Bancontact Online (51%), a hitelkártya (17%) és a Paypal (12%). Az online vásárlások összességéből mindössze 3% történik banki átutalással. Az alternatív fizetési módok, mint például a Klarna (2%), valamint az Apple, a Google és a Samsung fizetési lehetőségei szintén korlátozottak maradnak.
A kutatásból az is kiderült, hogy minden harmadik online vásárlás okostelefonon történt a hollandiai fogyasztók körében. A legtöbb ilyen okostelefonon történő vásárlás az élelmiszer/Near-food, jegyek látnivalókra és eseményekre, valamint a ruházat kategóriákban történt. A legnépszerűbb készülék továbbra is a laptop (51%), bár kevesebbet használták, mint egy évvel korábban (4%-os csökkenés).
Belgiumban a legtöbb online vásárlás laptopon történik, de nem szabad megfeledkezni az okostelefonokról sem, mivel egyre népszerűbb platformmá válnak az online vásárlásokhoz. Az összes online értékesítés 25%-hoz használták okostelefont. 2018-hoz képest megduplázódott ezeknek a népszerűsége. Az összes belga online vásárló több mint egyharmada használt okostelefont legalább egyszer online rendelés leadására.
A jelentés szerint átlagosan 105 euró értékű online rendelésekhez használtak laptopokat. Az eszközt leggyakrabban utazások (50%), közlekedés (43%) és látnivalók, rendezvények jegyeinek megvásárlásakor (43%) használják. Az okostelefonon leadott rendelések átlagosan 58 euróba kerülnek.
Egyértelmű, hogy az okostelefonok javított felhasználóbarátsága és az online boltokhoz tartozó applikációk elterjedése hatással van a fogyasztói szokásokra.
Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!
Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!
Az elállási jog az egyik legfontosabb fogyasztói jog az online
Sokan úgy tudják, hogy az online értékesítés esetén akkor minősül
Fokozott ellenőrzés indul a webáruházakkal szemben A nemzetgazdasági miniszter októberben