A WEBSHOP ÁSZF-EK LEGGYAKORIBB HIBÁI!

Egy naprakész, jogszabályoknak megfelelő ÁSZF nélkül nem működhet szabályosan a webáruház. Annak ellenére, hogy alapvető és minimum feltétel ez a dokumentum, nem könnyű feladat egy vállalkozás számára, hogy az minden szempontból kifogástalan legyen. Így például, hogy minden benne legyen amit a jogszabály megkövetel, kövesse folyamatosan a jogszabályváltozásokat, és persze olyan módon történjen mindez,  hogy az a fogyasztó számára is érthető és könnyen befogadható legyen.

Az alábbiakban összefoglaljuk milyen problémák, hibák merülhetnek fel a webáruház oldalán fent lévő ÁSZF-el:

Az ÁSZF nem naprakész!

A leggyakoribb hiba, hogy az ÁSZF nem követi a jogszabálymódosításokat, vagy  már hatálytalan jogszabályokra hivatkozik, és azzal együtt a webáruház régi szabályokat alkalmaz. Nem nyugodhat meg a webshop tulajdonos tehát azzal, hogy a honlapjára kikerült az ÁSZF, azt folyamatosan frissíteni szükséges. Az ÁSZF naprakészen tartása nemcsak a változó jogszabályok miatt, hanem a webshop működésében bekövetkezett esetleges változások miatt is szükséges, hiszen a vásárló az éppen hatályos ÁSZF alapján köt szerződést a vállalkozással.

Az ÁSZF hiányos! (Ezek hiányoznak a legtöbbször az ÁSZF-ből!)

A fogyasztóvédelmi hatóság sokszor találkozik hiányos ÁSZF-ekkel, melyekből leggyakrabban az alábbiak szoktak kimaradni:

  • Nem tájékoztat az ÁSZF arról, hogy a termék megrendelésének visszaigazolása 48 órán belül történik meg,
  • Nem tájékoztatja a vásárlókat arról, hogy a megkötött szerződés írásban kötött szerződésnek minősül-e, vagy hogy iktatják-e, és utólag hozzáférhető lesz-e,
  • Nem hívja fel a webáruház a fogyasztók figyelmét arra, hogy a szerződési nyilatkozata fizetési kötelezettséget von maga után,
  • Nem kapnak tájékoztatást a vásárlók arról, hogy mely békéltető testülethez fordulhatnak, továbbá, hogy a webshopnak együttműködési kötelezettsége van a békéltető testületi eljárásban,
  • Sok webshopnál hiányzik az ÁSZF-ből az ODR link és magáról az eljárásról szóló tájékoztatás,
  • Az elállás szabályai hiányosak illetve rossz határidőt tüntetnek fel az elállási jog gyakorlására
  • A szavatossági jogok és a jótállás szabályai vagy egyáltalán nincsenek ismertetve, vagy nagyon hiányosan kerülnek fel, ezek szabályai közötti különbségek nem világosak a tájékoztatásokban.

Az ÁSZF jogsértő! (Benne van az ÁSZF-ben, csak jogsértően)

A hiányosságok mellet gyakoriak az ÁSZF-ben szereplő jogsértő tájékoztatások is, melyek a jogszabályok félreértelmezéséből, vagy a már nem hatályos rendelkezések alkalmazásából adódnak. A “jogsértő webáruházak” blogsorozatunkban többek között azt is részletesen – a Fogyasztó Barát által átnézett 100 jogsértést megállapító határozattal – bemutattuk melyek azok a jogsértő tájékoztatások, melyek a leggyakrabban előfordulnak a webáruházakban.

Érdemes ezeket átnéznie ha még nem tette, mert szó van bennük az összes olyan jogsértő tájékoztatásról, melyeket kerülnie kell webáruházának! A sorozat részei elérhetők további blogbejegyzéseinkben!

Az ÁSZF és a webshop oldalán található egyéb tájékoztatások mást mondanak a fogyasztóknak!

Amennyiben az ÁSZF mellett a webshop oldalán máshol is találhatók fogyasztói tájékoztatók, akkor fontos, hogy azok ne legyenek ellentmondásban egymással. Amennyiben a fogyasztóvédelmi ellenőrzés ilyennel találkozik a fogyasztók megtévesztését állapítja meg, hiszen ez esetben a vásárló számára nem egyértelmű, hogy a webshop melyik tájékoztatását vegye alapul.

A legtöbbször, míg az ÁSZF-ben jogszabálynak megfelelő tartalommal szerepel a fogyasztónak szóló tájékoztatás, addig a weboldal másik tájékoztatójában már azzal ellentétes – jogszabályellenes – szabályok szerepelnek.

Így például lehet, hogy az ÁSZF helyesen tartalmazza a jótállás szabályait, de az oldal látogatója az ÁSZF-en kívül egy másik menüpontban már, például 100%-os garancia címszó alatt egészen más – sokszor hatálytalan jogszabályokon alapuló – információt talál jogainak érvényesítésével kapcsolatban.

Érdemes tehát átnéznie oldalát ezzel a szemmel, és az ÁSZF-ben foglaltakkal összhangban működtetni, mert vásárlója nem biztos, hogy csak az ÁSZF-ben tájékozódik.

Oldja meg végleg!

Tegye rendbe most a webshopja ÁSZF-ét, hogy az megfeleljen a májusi jogszabályváltozásoknak, és használja ki a Fogyasztó Barát minden funkcióját!

Iratkozzon fel a hírlevélre!

Ha Ön is szeretne a webshopokat érintő jogszabályváltozásokról értesülni, és ehhez hasonló összefoglalót kapni, iratkozzon
fel a hírlevelünkre!

Töltse ki adatait

Generálja a dokumentumokat

Fogyasztó Barát - beágyazó kódok

Illessze be a kódokat a webshopjába

Nincs több dolga vele

Általános Szerződési Feltételek

Adatkezelési Tájékoztató

Képes Fogyasztói Tájékoztató

Automatikusan frissül