Amennyiben a fogyasztó él elállási jogával, jogilag olyan helyzetet kell teremteni, mintha maga a szerződés létre sem jött volna, azaz elállás esetén a szerződés annak megkötésének napjára visszamenőleg kerül megszüntetésre. A jogszabály mindkét fél számára olyan kötelezettségeket ír elő, amelyek visszaállítják azt az állapotot, ami a megrendelés leadása előtt volt.
A Korm. rendelet külön foglalkozik a fogyasztó és külön a vállalkozás kötelezettségeivel, a fogyasztó részéről ez alapvetően a termék visszaküldését jelenti, a webáruház esetében pedig a vételár visszafizetését.
Jelen írásban, röviden összegyűjtöttük, milyen kötelező teendői, illetve jogai vannak a webáruháznak ha a fogyasztó úgy dönt eláll a szerződéstől.
Mindenekelőtt fontos azzal kezdeni, hogy a szerződéskötést megelőző tájékoztatási kötelezettség az elállás feltételeire is kiterjed. A webáruház tehát a Korm rendelet a 11. § i) pontja alapján az elállási jog gyakorlásának határidejéről, feltételeiről és az elállási nyilatkozat mintáról is köteles tájékoztatni a fogyasztót.
A Korm. rendelet 23. § (1) bekezdése értelmében „Ha a fogyasztó a 22. §-nak megfelelően eláll az üzlethelyiségen kívül kötött vagy a távollevők között kötött szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.”
Ha tehát a webáruház a fogyasztó elállási szándékáról tudomást szerzett, köteles legkésőbb 14 napon belül a termék vételárát visszatéríteni részére.
A fenti szakasz (2) bekezdése azt is előírja, hogy miként köteles a termék árát visszafizetni a webáruház, mégpedig: „ A 22. §-nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén a vállalkozás a fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján a vállalkozás a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti.”
A termék ellenértékét tehát ugyanabban a formában kell visszafizetni, amilyen módon a fogyasztó azt megfizette. A felek megállapodhatnak abban, hogy a visszatérítés más formában történik meg, ennek költsége azonban a webáruházat terheli.
Fontos megemlíteni továbbá néhány olyan szabályt az elállással kapcsolatban, melyeket sokszor nem, vagy nem megfelelően alkalmaznak a felek a gyakorlatban: